پارگی پرده گوش چیست و علائم آن کدام ست؟

دستگاه شنوایی بسیار پیچیده و جالب است اما این دستگاه مهم ممکن است دچار مشکلاتی شود. یکی از مشکلات دستگاه شنوایی پارگی پرده گوش است. پرده گوش یا همان پرده بافت نازکی است که گوش خارجی را از گوش میانی جدا می‌کند. پارگی در این بخش از بافت صورت می‌گیرد. به این پدیده، سوراخ شدن پرده گوش(perforated eardrum)  یا پارگی پرده صماخ (tympanic membrane perforation) گفته می‌شود. پارگی پرده گوش مشکلات شنوایی به همراه دارد و حتی ممکن است منجر به کم شنوایی در افراد شود. گوش میانی در این مورد در برابر انواع عفونت آسیب‌پذیر می‌شود. پارگی پرده گوش معمولاً بعد از گذشت چند هفته خودبه‌خود و بدون استفاده از درمان بهبود پیدا می‌کند. در صورت عدم ترمیم خودبه‌خودی دوختن پرده گوش با بافت کاغذ مانند یا ترمیم پرده گوش از طریق جراحی می‌تواند اتفاق بیوفتد.

ایجاد سوراخ و شکاف و یا پارگی در بافتی نازک که کانال گوش را از گوش میانی (پرده گوش) جدا می کند را با عنوان پارگی پرده ی گوش می شناسیم، که دارای علایم و نشانه هایی می باشد که در ادامه به شرح آنها خواهیم پرداخت. در واقع اولین قسمت از گوش میانی همین پرده ی گوش می باشد و در حقیقت به واسطه ی این پرده ی گوش است که گوش میانی از گوش خارجی جدا می شود. پاره شدن پرده ی گوش می تواند سبب از دست رفتن کامل شنوایی فرد شود در نتیجه نمی توان از اهمیت آن غافل شد، علاوه بر این می تواند سبب حساس شدن گوش میانی شما نسبت به عفونت ها شود.

پرده گوش

در آناتومی گوش انسان ، پرده گوش که به آن پرده تمپان یا میرنگا نیز گفته می شود، غشایی مخروطی شکل نازک است که گوش خارجی را از گوش میانی جدا می کند. وظیفه آن انتقال صدا از هوا به استخوانچه های داخل گوش میانی و سپس به پنجره بیضی شکل در حلزون پر از مایع است. از این رو، در نهایت ارتعاش هوا را به ارتعاش در مایع حلزون تبدیل و تقویت می کند. استخوان مالئوس شکاف بین پرده گوش و سایر استخوانچه ها را پر می کند.

پارگی یا سوراخ شدن پرده گوش می تواند منجر به کاهش شنوایی هدایتی شود. جمع شدن یا جمع شدن پرده گوش می تواند باعث کاهش شنوایی هدایتی یا کلستئاتوم شود.

ساختار

ترسیم ساختار دروتی پرده گوش

غشای تمپان به صورت مایل در سطوح قدامی خلفی، میانی و فوقانی قرار دارد. در نتیجه، انتهای فوق خلفی آن در کنار انتهای قدامی تحتانی آن قرار دارد.

از نظر تشریحی، به طور فوق العاده به حفره میانی جمجمه، در خلف به استخوانچه ها و عصب صورت، در پایین به غده پاروتید و از جلو به مفصل گیجگاهی فکی مربوط می شود.

مناطق پرده گوش به دو ناحیه کلی تقسیم می شود: pars flaccida و pars tensa. بخش نرم‌پرده (Pars Flaccida) نسبتاً شکننده در بالای فرآیند جانبی مالئوس بین شکاف ریوینوس و چین‌های قدامی و خلفی ماللی قرار دارد. که از دو لایه تشکیل شده و کمی مایل به صورتی به نظر می رسد، با اختلال شیپور استاش و کلستئاتوم همراه است.

پارس تنسا بزرگتر از سه لایه پوست، بافت فیبری و مخاط تشکیل شده است. حاشیه ضخیم آن یک حلقه فیبروغضروفی به نام حلقۀ تمپانیکوس یا رباط گرلاخ را تشکیل می دهد. در حالی که آمبو مرکزی به سمت داخل در سطح نوک مالئوس خم می شود. لایه فیبری میانی که شامل الیاف شعاعی، دایره ای و سهمی است، دسته مالئوس را در بر می گیرد. اگرچه پارس تنسا نسبتاً قوی است، ناحیه‌ای است که معمولاً با سوراخ‌های مرتبط است.

Umbo

مانوبریوم (به لاتین: دسته) مالئوس تا مرکز آن محکم به سطح داخلی غشاء چسبیده است و آن را به سمت حفره تمپان می کشاند. بنابراین سطح جانبی غشاء مقعر است. افسرده ترین جنبه این فرورفتگی Umbo (به لاتین: sheield boss) نامیده می شود

تامین اعصاب (Nerve supply)

احساس سطح بیرونی پرده تمپان عمدتاً توسط عصب گوش و تمپورال، شاخه ای از عصب فک پایین (عصب جمجمه ای V3)، با کمک شاخه گوش عصب واگ (عصب جمجمه ای X)، عصب صورت (جمجمه) تامین می شود. عصب VII) و احتمالاً عصب گلوفارنکس (عصب کرانیال IX). سطح داخلی پرده تمپان توسط عصب گلوفارنکس عصب دهی می شود.

علایم و نشانه های پارگی گوش کدام اند؟

  • دردهای گوش که با سرعت فروکش می شوند.
  • خروج چربی ها و چرک های خونی از گوش.
  • کاهش میزان شنوایی.
  • شنیدن صدای زنگ و یا وزوز در گوش.
  • احساس سرگیجه و یا چرخش.
  • حالت تهوع یا استفراغ ناشی از سرگیجه.

دلایل پارگی پرده گوش

عفونت گوش

بروز عفونت‌های شدید یا خفیف به‌طور مکرر یکی از علل ایجاد پارگی در پرده گوش است. عفونت گوش میانی که اوتیت مدیا(otitis media)  نامیده می‌شود، زمانی اتفاق می‌افتد که عفونت باکتریایی یا ویروسی باعث ایجاد ترشحات عفونی در قسمت گوش میانی شود. فشار ناشی از تجمع ترشحات یا چرک در پشت پرده گوش ممکن است باعث ایجاد پارگی در پرده گوش شود. عفونت گوش بسیار دردناک است و گاهی باعث ایجاد مشکلات شنوایی در فرد می‌شود.

ضربه یا آسیب مستقیم به گوش

ضربه یا آسیب مستقیم به گوش می‌تواند باعث ایجاد پارگی در پرده گوش شود. بافت پرده گوش لایه بسیار نازکی است که با ضربات ناشی از فعالیت‌های مختلف، ازجمله فعالیت برخی رشته‌های ورزشی، به‌راحتی دچار آسیب و یا حتی پارگی می‌شود. ضربه مستقیم و شدید به گوش و گاهی آسیب شدید به سر نیز ممکن است به گوش میانی و داخلی آسیب برساند.

ورود اجسام خارجی به داخل گوش

ورود اجسام خارجی مانند گوش پاک‌کن، مداد یا گیره مو به داخل گوش ممکن است به پرده گوش آسیب جدی برساند؛ بنابراین باید از ورود هر شیء نوک‌تیز به داخل گوش اکیداً خودداری شود. کودکان ممکن است به‌طور تصادفی اشیاء تیز را وارد گوش خود کنند.

صدای بلند

صدای انفجار یا صداهای بسیار بلند که در نزدیکی گوش فرد اتفاق بیفتد، ممکن است باعث ایجاد پارگی در پرده گوش شود. این مسئله در میان موسیقی‌دانان و کسانی که به موسیقی با صدای بلند گوش می‌دهند بسیار شایع است. همچنین ممکن است این افراد به مدت چندین ساعت و یا حتی چندین روز دچار مشکل کم‌شنوایی موقت و یا احساس زنگ زدن گوش (وزوز گوش) شوند.

باروترومای گوش

تغییرات در فشار هوا یا فشار آب می‌تواند به گوش آسیب جدی وارد کند. به این پدیده باروترومای گوش(barotrauma)  گفته می‌شود. این پدیده زمانی اتفاق می‌افتد که بالانس فشار گوش میانی و گوش خارجی از حالت یکسان خارج شود. شیپور استاش، مجرایی است که گوش میانی را به پشت بینی و حلق متصل می‌کند و فشار را در هر دو طرف پرده گوش یکسان می‌کند. اگر شیپور استاش به دلیل شدت تغییرات در میزان فشار داخل گوش نتواند به‌طور عادی منبسط شود، وجود فشار نابرابر در دو طرف پرده گوش درنهایت ممکن است منجر به پارگی آن شود.

انجام غواصی و سفرهای هوایی از علل شایع بروز پدیده باروترومای گوش به‌حساب می‌آیند. غواصی در آب‌های عمیق ممکن است باعث افزایش فشار داخل گوش و درنتیجه ایجاد پارگی در پرده گوش شود، به‌ویژه هنگامی‌که شخص در آب‌های عمیق‌تر غواصی می‌کند. تغییرات فشار هوای داخل گوش باعث ایجاد خلأ در قسمت گوش میانی می‌شود که ابتدا پرده گوش به سمت داخل کشیده شده و با ادامه این فشار و کشیدگی درنهایت به پارگی منجر می‌شود. مسافرت‌های هوایی بالانس فشار بین گوش خارجی و گوش میانی را تغییر می‌دهد. این افزایش فشار ممکن است باعث کشیدگی پرده گوش و در برخی موارد باعث ایجاد پارگی در پرده گوش شود.

درمان پارگی پرده گوش

پارگی پرده گوش از مواردی می باشد که هر چه سریع تر برای درمان آن باید اقدام نمود، درمان این پارگی به این منظور است که دردهای موجود از این پارگی پرده ی گوش کاهش یابد و از بروز هر گونه عفونتی جلوگیری شود، این درمان به سه صورت امکان پذیر می باشد:  وصله کردن پرده ی گوش، استفاده از آنتی بیوتیک ها، عمل جراحی و در برخی موارد درمان های خانگی را شاهد هستیم که در ادامه به شرح آنها خواهیم پرداخت.

اگر پرده گوش شما دچار پارگی شده است، باید جهت درمان به پزشک مراجعه کنید. پزشک برای معاینه داخل گوش از دستگاهی به نام اتوسکوپ استفاده می‌کند. این دستگاه به پزشک این امکان را می‌دهد که پارگی پرده گوش را تشخیص داده و درصد آسیب را نیز مشخص کند. پزشک همچنین ممکن است تست شنوایی‌سنجی و تمپانومتری را نیز درخواست کند.

پارگی پرده گوش اغلب طی 1 الی 3 ماه به‌طور کامل بهبود می‌یابد. افرادی که دچار پارگی پرده گوش شده‌اند، برای رفع گوش‌درد و کاهش هرگونه التهاب، می‌توانند از داروهای غیراستروئیدی ضدالتهاب(NSAIDs)  مانند ایبوپروفن استفاده کنند. کمپرس گرم می‌تواند به تسکین دردهای خفیف کمک کند.

پزشک برای افرادی که به عفونت گوش مبتلا هستند، ممکن است آنتی‌بیوتیک خوراکی یا قطره گوش تجویز کند. اگر پارگی پرده گوش خودبه‌خود ترمیم نشود، ممکن است جراحی تمپانوپلاستی(tympanoplasty)  جهت ترمیم پارگی پرده گوش انجام شود.

وصله کردن پرده ی گوش

اگر پرده ی گوشی پاره شده باشد و نتواند به خودی خود درمان شود ممکن است که دکتر برای شما وصله کردن پرده ی گوش را در نظر گیرد، در این روش نیاز است تا از یک برگه ی دارویی برای وصله ی غشاء موجود در پرده ی گوش استفاده نمود.

استفاده از آنتی بیوتیک ها برای درمان پارگی پرده ی گوش

استفاده از آنتی بیوتیک ها در درمان عفونت ها موثر است، آنتی بیوتیک ها می توانند از شیوع عفونت در بدن انسان جلوگیری نمایند از آنجایی که وجود عفونت ها می تواند سبب پارگی پرده ی گوش شود باید برای درمان آنها اقدامات لازم را انجام داد، برای درمان عفونت های گوش پزشک متخصص معمولا دو نوع درمان را برای شما در نظر می گیرد، استفاده از قرص های آنتی بیوتیک و یا استفاده از آنتی بیوتیک هایی که به صورت قطره ی گوش تعبیه شده اند. در برخی از افراد استفاده از هر دوی آنها برای درمان این عفونت ها استفاده می شود.

جراحی برای درمان پارگی گوش

جراحی برای درمان پارگی گوش

جراحی برای درمان پارگی گوش

در مواقع نادر برای درمان پارگی پرده گوش نیاز است تا جراحی صورت گیرد که به این جراحی تمپانوپلاستی می گویند، در این جراحی متخصص جراح شما باید از قسمتی دیگر از بدن شما بافت های مورد نیاز را برداشت نماید و از آنها برای ترمیم پارگی پرده ی گوش استفاده نماید .

استفاده از روش های خانگی برای درمان پارگی پرده ی گوش

باید دانست که روش های خانگی برای کاهش درد ناشی از پارگی پرده گوش می باشد و نمی توان آنها را در درمان قطعی پرده ی گوش موثر دانست، استفاده از کمپرس های گرم  و بدون رطوبت و خشک بر روی گوش ها می تواند به کم شدن دردهای ناشی از این پارگی گوش کمک نماید، استفاده از این کمپرس ها در طول روز چندین بار می تواند تکرار شود.

انجام کارهایی که روند ترمیم پرده ی گوش را کاهش می دهد

انجام کارهایی که روند ترمیم پرده ی گوش را کاهش می دهد

انجام کارهایی که روند ترمیم پرده ی گوش را کاهش می دهد

تخلیه ی بینی با فشار از جمله مواردی است که می تواند سبب وخیم شدن دردهای پارگی پرده ی گوش کمک شود در نتیجه نیاز است که فرد از انجام این عمل خودداری نماید. بعضی از افراد برای باز کردن راه گوش خود سعی به حبس کردن نفس خود و از این را رسیدن به باز شدن کانال گوش خود دارند باید گفت که این کار می تواند سبب افزایش درد های ناشی از پارگی گوش شود و روند بهبود پارگی گوش را کاهش دهد .

پارگی پرده ی گوش در کودکان

پارگی پرده ی گوش در کودکان

پارگی پرده ی گوش در کودکان

بافت کانال گوش کودکان نسبت به بزرگسالان دارای حساسیت بیشتری می باشد در نتیجه امکان اینکه به پرده ی گوش آنها صدمه وارد شود بیشتر است، بسیاری از والدین علیرغم تمامی توصیه های موجود در خصوص استفاده نکردن از گوش پاک کن ها، به منظور حفظ بهداشت و سلامتی گوش کودکان خود از این گوش پاک کن ها استفاده می نمایند و در نهایت به پرده ی گوش کودکان خود صدمه وارد می نمایند باید گفته که استفاده از این گوش پاک کن ها به راحتی می تواند به بافت پرده ی گوش افراد علل الخصوص کودکان صدمه وارد نماید .

چگونه کودکان به غشای پرده ی گوش خود آسیب می زنند؟

چگونه کودکان به غشای پرده ی گوش خود آسیب می زنند؟

در بسیاری از مواردی پارگی پرده گوش به دلیل وارد کردن جسمی خارجی به داخل کانال گوش اتفاق می افتد که این مورد را بیشتر در کودکان مشاهده می نماییم که با وارد کردن جسمی مانند مداد، سنجاق سر و … به پرده ی گوش خود صدمه وارد می نمایند و میزان و شدت آسیب دیدگی آن بستگی به میزان ورود این جسم های خارجی به داخل کانال گوش دارد .

رایج ترین نحوه ی آسیب به پرده ی گوش درکودکان

رایج ترین نحوه ی آسیب به پرده ی گوش درکودکان

رایج ترین نحوه ی آسیب به پرده ی گوش درکودکان

رایج ترین نحوه ی صدمه زدن به پرده ی گوش در کودکان از طریق ابتلا به عفونت ها می باشد، آمار نشان داده است که از هر 6 کودک 5 کودک حداقل یک بار مبتلا به عفونت های گوش تا قبل از رسیدن به سن سه سالگی می شوند و باید گفت که ریسک ابتلا به عفونت های گوش در دو صورت  افزایش می باید:

  • در صورتی که کودک شما به جای شیر مادر از شیشه ی شیر تغذیه نماید.
  • در صورتی که کودک شما در محیط هایی که کودکان دیگر هم در آنجا می باشند نگهداری شود ( مانند مهدکودک ها ).

پیشگیری از پارگی پرده گوش

  • برای جلوگیری از بروز آسیب به پرده گوش باید از ورود هرگونه اشیاء نوک‌تیز خارجی به داخل گوش، حتی به‌قصد تمیز کردن گوش خودداری شود.
  • اگر به عفونت گوش مبتلا هستید، باید هرچه سریع‌تر برای درمان آن اقدام کنید تا از پیشرفت عفونت و درنتیجه پارگی پرده گوش جلوگیری کنید. انجام واکسیناسیون‌های خاص مانند واکسن آنفولانزا یا پنوموکوکی نیز می‌تواند در مراحل اولیه خطر ابتلا به عفونت گوش را کاهش دهد.
  • قرار گرفتن در معرض دود سیگار یا قلیان نیز خطر ابتلا به عفونت گوش را افزایش می‌دهد.

هنگامی‌که در میزان فشار هوا و یا فشار آب تغییراتی ایجاد شود، باز شدن شیپورهای استاش از ایجاد باروترومای گوش جلوگیری می‌کنند. هنگام سفر با هواپیما برای کمک به باز نگه‌داشتن شیپورهای استاش و رفع فشار اضافی از پرده گوش، می‌توان موارد زیر را انجام داد:

  • انجام عمل بلع به‌طور مکرر
  • جویدن آدامس یا مکیدن آب‌نبات
  • خمیازه کشیدن یا باز کردن دهان
  • مسدود کردن بینی با انگشت شست و انگشت اشاره و با دهان بسته نفس کشیدن
  • استفاده از قالب‌های مخصوص گوش که برای پرواز طراحی‌شده‌اند

افراد معمولاً می‌توانند با عدم ورود یک‌باره به آب‌های عمیق هنگام غواصی و خودداری از انجام غواصی در هنگام سرماخوردگی یا داشتن علائم آلرژی، میزان فشار هوا را در گوش‌های خود متعادل کنند. کسانی که قصد انجام غواصی را دارند، همیشه باید به توصیه‌های متخصصان در این حرفه گوش فرا دهند.

افرادی که به باروترومای گوش مبتلا شده‌اند، باید از سفرهای هوایی و یا انجام غواصی تا زمانی ‌که پزشک آن‌ها تائید کند که انجام این کار بی‌خطر است، خودداری کنند. کسانی که به‌طور مکرر به باروترومای گوش مبتلا می‌شوند، می‌توانند از یک لوله تهویه که در قسمت پرده گوش استفاده کنند؛ این وسیله به باز نگه‌داشتن شیپورهای استاش کمک می‌کند.

هنگام قرار گرفتن در محیط‌های پر سروصدا مانند کنسرت‌های موسیقی، کارگاه‌های ساختمانی یا میدان‌ها تیراندازی، با استفاده از قالب‌های ضد صوت یا سایر محافظ‌ها، از گوش‌های خود در مقابل صداهای بلند محافظت کنید. کسانی که ریسک آسیب به پرده گوش در آن‌ها بالاست، برای حضور در این فعالیت‌ها باید از قالب‌های محافظ گوش استفاده کنند.

عواملی که در کودکان سبب بروز عفونت هایی که منجر به پارگی پرده ی گوش هستند کدام اند؟

در صورت مشاهده ی علائم عفونت گوش باید هر چه زودتر به پزشک متخصص مراجعه کرده و شرایط کودک خود را برای پزشک شرح دهید :

  • وجود درد های متوسط تا شدید.
  • خروج چرک ها و یا خون از گوش.
  • سرگیجه های مداوم و حالت تهوع.
  • شنیدن صدای سوت و یا بوق در گوش (وزوز گوش).

تاثیر دائمی آسیب به پرده ی گوش در کودکان

کودکان دارای پرده ی گوش ظریف و با بافت حساس می باشند در نتیجه در صورت آسیب دیدن به پرده ی گوش آنها باید هر چه سریع تر به پزشک معالج مراجعه کرده چرا که آسیب پرده ی گوش میتواند تاثیری ماندگار و دائمی بر شنوایی و سلامت آنها داشته باشد.

مدت زمان بستری بیمار بعد از عمل پرده ی گوش

در صورتی که پزشک متخصص برای درمان شما جراحی را تجویز نماید و به  این نتیجه رسد که درمان شما بدون عمل جراحی ممکن نخواهد بود باید دانست که در خصوص این عمل های جراحی، هیچ جای نگرانی نیست و به طور معمول فرد یک تا دو روز بعد از عمل از بیمارستان مرخص خواهد شد. لازم به ذکر است که که ریکاوری کامل این جراحی حدودا تا 8 هفته بعد از عمل صورت می پذیرد.

نکاتی در خصوص جلوگیری از پارگی پرده ی گوش

نکاتی در خصوص جلوگیری از پارگی پرده ی گوش

نکاتی در خصوص جلوگیری از پارگی پرده ی گوش

  • گوش های خود را از هر گونه رطوبتی محفوظ نگهدارید چراکه وجود رطوبت ها می تواند سبب بروز عفونت ها در گوش شما شود.
  • در صورت ابتلا به عفونت های گوش هر چه سریع تر نسبت به درمان آن اقدام نمایید.
  • در صورتی که سرما خورده اید و یا سینوس های شما دچار عفونت گوش شده اند از مسافرت با هواپیما خودداری نمایید.
  • برای تخلیه ی جرم های موجود در گوش از جسم های خارجی و یا گوش پاکن ها استفاده ننمایید . عوارض استفاده از گوش پاک کن ها را نمی توان بی اهمیت شمرد.
  • در مکان هایی که صداهای بسیار زیاد و آزار دهنده ای وجود دارد از هدفن های گوش برای جلوگیری از ورود صداهای زیاد به کانال گوش خود استفاده نمایید.
  • و … .

آیا دردهای ناشی از پارگی پرده ی گوش دارای درد یکسانی می باشد؟

آیا دردهای ناشی از پارگی پرده ی گوش دارای درد یکسانی می باشد ؟

آیا دردهای ناشی از پارگی پرده ی گوش دارای درد یکسانی می باشد ؟

می دانیم که پارگی پرده گوش سبب گوش درد می شود، اما باید گفت که دردهای ناشی از آن یکسان نخواهد بود و گاهی شاهد افت و گاهی دیگر شاهد افزایش این دردها خواهیم بود. در نتیجه نمی توان کم شدن درد را به معنی ترمیم پارگی پرده ی گوش دانست و از مراجعه به پزشک متخصص خودداری نمود.

آیا وزوز گوش به دلیل پارگی پرده ی گوش اتفاق می افتد؟

آیا وزوز گوش به دلیل پارگی پرده ی گوش اتفاق می افتد ؟

آیا وزوز گوش به دلیل پارگی پرده ی گوش اتفاق می افتد ؟

قبل تر به این موضوع اشاره کردیم که وزوز گوش می تواند یکی از نشانه های پارگی پرده گوش باشد، اما آیا وزوز گوش به صورت حتم به  این معنی می باشد که پرده ی گوش فرد پاره شده است؟ در پاسخ  به این  سوال باید گفت که خیر، عوامل دیگری می تواند موجب آن شود، که در مبحث وزوز گوش به صورت کامل به شرح آن پرداخته ایم، از این رو بهتر است علایم موجود با پزشک متخصص در میان گذاشته شود و در اسرع وقت به درمان آن پرداخته شود.

سوالاتی که پزشک به هنگام شک به پارگی پرده ی گوش از شما می پرسد؟

  • اولین علائم درد از چه زمانی به سراغ شما آمد .
  • آیا به تازگی مبتلا به عفونت های گوش شده اید؟
  • آیا به تازگی شنا کرده اید و یا در استخر شیرجه زده اید؟
  • آیا به تازگی در معرض صداهای بلند همچون انفجار و یا شلیک گلوله قرار گرفته اید؟
  • آیا علایمی همچون سرگیجه و یا تهوع داشته اید؟
  • آیا به تازگی مسافرتی با هواپیما داشته اید ؟
  • آیا تا به حال ضربه ای به سر شما در اثر حادثه وارد شده است؟
  • آیا به منظور تمیزی جسمی خارجی را وارد گوش خود نموده اید؟
  • آیا به تازگی تست تمپانومتری انجام داده اید؟

شنا کردن بعد از آسیب پرده ی گوش

برطرف شدن و درمان پارگی و سوراخ پرده ی گوش پروسه ای خاص دارد و باید مدت زمانی خاص بگذرد که فرد به صورت کامل بهبود یابد، باید گفت که این پروسه در هر فرد متفاوت می باشد و نیاز است مدت زمان خاصی بگذرد تا این غشا ترمیم گردد، یکی از مهم ترین مواردی که افراد باید از آن اجتناب نماید شنا کردن می باشد. شنا کردن باید بعد از اتمام دوران درمان صورت گیرد. در مقاله علت و عوارض عفونت گوش میانی راجع به تاثیر شنا کردن بر سلامت شنوایی صحبت کرده ایم.

آیا امکان استحمام برای افرادی که دچار پارگی پرده ی گوش شده اند وجود دارد؟

آیا امکان استحمام برای افرادی که دچار پارگی پرده ی گوش شده اند وجود دارد ؟

افرادی که دچار پارگی پرده ی گوش شده اند لازم است که در هنگام استحمام محتاط تر عمل نماید و تمام تلاش خود را نمایند تا رطوبت به گوش آنها وارد نشود، یکی از مهم ترین راهکار های ممکن پوشاندن کانال گوش در هنگام استحمام می باشد به منظور جلوگیری از ورود رطوبت به داخل کانال گوش می باشد.

آیا ترمیم پارگی پرده گوش بدون مراجعه به پزشک امکان پذیر است؟

باید دانست که خوشبختانه در بیشتر موارد درمان پارگی پرده گوش بدون استفاده از روش های تهاجمی قابل درمان می باشد و بیشتر افراد در صورت صدمه زدن به پرده ی گوش خود تنها کاهش شنوایی را به صورت موقت تجربه می نمایند و بدون هیچ نوع روش درمانی ای، پرده ی گوش آنها بعد از چند هفته ترمیم خواهد شد و شنوایی آنها به حالت عادی باز می گردد اما باید دانست که مسئله ی شنوایی آنقدر در زندگی فرد حائز اهمیت است که نمی توان در هنگام مواجه با این مشکل ریسک کرد در نتیجه بهتر است هرچه سریع تر به پزشک متخصص مراجعه کرده تا پزشک در خصوص نحوه ی درمان شما تصمیم گیرد.

نتیجه‌گیری

پرده گوش شما ابزاری شکننده است. همچنین یک ابزار ضروری است. پارگی پرده گوش ممکن است بر شنوایی و تعادل شما تأثیر بگذارد. همچنین ممکن است خطر عفونت گوش را افزایش دهد زیرا پرده گوش آسیب دیده نمی تواند از گوش میانی شما در برابر باکتری های مهاجم محافظت کند. به همین دلیل مهم است که از پرده گوش خود محافظت کنید. پارگی پرده گوش معمولاً خودبه‌خود بهبود می‌یابد، اما زمان می‌برد تا بهبود یابد. اگر پرده گوش شما پاره شده است که بهبود نمی یابد، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید.

اگر فکر می کنید پرده گوش شما پاره شده است، مراقب باشید که گوش های خود را خشک نگه دارید تا از عفونت جلوگیری کنید.

تا زمانی که وضعیت شما مورد ارزیابی قرار نگرفته و با ارائه دهنده خود در میان گذاشته نشده است، شنا نکنید. برای دور نگه داشتن آب از گوش هنگام دوش گرفتن یا حمام کردن، از گوش‌گیر سیلیکونی ضدآب و قالب‌گیری استفاده کنید یا یک توپ پنبه‌ای که با ژل نفتی پوشانده شده است را در گوش بیرونی قرار دهید.

قطره های دارویی را در گوش نریزید مگر اینکه ارائه دهنده شما آنها را به طور خاص برای عفونت مربوط به پرده گوش سوراخ شده تجویز کرده باشد.

در پایان مقاله توصیه می کنیم حتما مقاله درمان عفونت گوش را مطالعه کنید تا بتوانید از بسیار از مشکلات پیش رو جلوگیری کنید.

(01) دیدگاه

  1. رضا
    2022/07/28

    سلام
    من از هندزفری زیاد استفاده میکنم
    دوروزه هست که گوش سمت چپ درد میکند
    آیا پرده گوش پاره شده است؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *