نحوه عوض کردن باتری سمعک

شاید به نظر برسد که ما نمی توانیم بدون باتری زندگی کنیم! برخی از مهم‌ترین باتری‌های زندگی روزمره مربوط به کسانی است که از سمعک استفاده می کنند. سمعک های پشت گوشی طول عمر باتری بیشتری دارند زیرا از باتری هایی با اندازه بزرگتر استفاده می کنند و سمعک های کوچک نامرئی به دلیل اندازه کوچک باتری در فواصل زمانی کوتاهتری نیاز به تعویض باتری پیدا می کنند. هنگامی که این باتری ها شروع به از دست دادن قدرت می کنند، لازم است که به سرعت آنها را تعویض کنید. در انجام این کار، درک ماهیت منحصر به فرد باتری های سمعک و روش مناسب برای تعویض آنها مفید است. آموزش تعویض باتری سمعک شامل چند مرحله ی ساده است. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا با نحوه تعویض باتری و نکاتی در مورد آن بیشتر آشنا شویم.

مراحل آموزش تعویض باتری سمعک

همان طور که گفته شد، آموزش تعویض باتری سمعک ساده است. برای تعویض باتری مطابق با مراحل زیر پیش بروید:

1)آماده کردن باتری جدید

1)آماده کردن باتری جدید

ابتدا باید در جا باتری را باز کنید و سپس باتری قدیمی را از آن خارج کنید. باتری جدید دارای برچسبی روی قطب مثبت است که باید قبل از جا زدن آن برچسب را جدا کنید. باتری ها را از بسته بندی خارج کرده و زبانه های چسبنده را از روی آنها جدا کنید. این باتری ها  در اندازه های مختلف عرضه می شوند. بنابراین قبل از باز کردن بسته بندی مطمئن شوید که اندازه باتری مناسبی را تهیه کرده اید. چند دقیقه صبر کنید تا باتری های جدید اکسیژن را جذب کرده و فعال شوند. باتری‌های روی-هوا با سوراخ‌های ریز و فیلتر طراحی شده‌اند، بنابراین باتری‌های شما باید قبل از نصب حداقل به مدت 60 ثانیه در معرض هوا قرار گیرند تا اطمینان حاصل شود که با قدرت کامل فعالسازی شده اند و طول عمر کافی خواهند داشت.

2)قرار دادن باتری در محفظه باتری سمعک

باتری جدید را با طرف مثبت به سمت بالا در جای باتری در سمعک قرار دهید. باتری های سمعک دارای یک سمت صاف یا مثبت و یک سمت برجسته یا منفی هستند. نحوه قرارگیری مناسب باتری در سمعک به گونه ای است که قطب مثبت رو به بالا باشد.

3)بستن درب محفظه باتری

اگر باتری ها را به درستی نصب کرده اید، باید بتوانید درب محفظه باتری را به آرامی و به راحتی ببندید. اگر بستن آن دشوار به نظر می رسد، ممکن است به طور تصادفی باتری ها را اشتباه نصب کرده باشید.

نکته ای در آموزش تعویض باتری

در آموزش تعویض باتری سمعک ابزار چند کاره ای به نام MultiTool برای خارج کردن باتری قدیمی از سمعک وجود دارد که با خاصیت آهنربایی باتری را بیرون می کشد. می توانید برای خارج کردن راحت تر باتری از این ابزار استفاده کنید. زمانی که شما باتری را تعویض می کنید برای آغاز به کار چند ثانیه زمان نیاز است تا باتری جدید فعال شود. به خاطر داشته باشید تعامل با سایر اقلام فلزی می تواند باعث اتصال کوتاه باتری سمعک شما شود، بنابراین آنها را دور از کلید و سکه نگهداری کنید. هنگام تعویض باتری، یک حوله دستی را روی سطح میز قرار دهید. به این ترتیب، اگر باتری بیفتد، از روی سطح پرش نمی کند و پیدا کردن آن آسان تر خواهد بود.

اهمیت استفاده از باتری با کیفیت

اهمیت استفاده از باتری با کیفیت

مسلماً هیچ کس دوست ندارد درست در وسط یک کار حساس، گوش دادن سخنرانی، گفتگو با افراد مهم و یا حتی دیدن یک فیلم شنوایی خود را به طور ناگهانی از دست بدهد. باتری هایی که طول عمر بالایی ندارند باعث می شوند فرد کم شنوا این اتفاق را مکرراً تجربه کند و این امر اثر نامطلوبی بر روحیه فرد خواهد گذاشت. یک سمعک تنها با داشتن باتری خوب می تواند کارایی عالی داشته باشد. بنابراین علاوه بر آشنایی کامل با مراحل آموزش تعویض باتری سمعک لازم است تا باتری تهیه شده نیز کیفیت مطلوبی داشته باشد.

آشنایی با انواع باتری های سمعک

باتری های سمعک در چهار سایز و رنگ 10-زرد، 312-قهوه ای، 13-نارنجی، 675-آبی ارائه می شوند. اندازه باتری مورد نیاز شما به نوع سمعکتان بستگی دارد. اما به طور معمول باتری های سایز 10 برای سمعک های نوع Mini RIC، CIC و IIC، باتری های سایز 312 برای سمعک های نوع Mini BTE، RIC، ITC، باتری های سایز 13 برای سمعک پشت گوشی BTE و ITE و باتری سایز 675 برای سمعک های power BTE مناسب و متداول هستند.

عمر باتری های سمعک چقدر است؟

عمر باتری های سمعک چقدر است؟

باتری های استاندارد سمعک بسته به نوع سمعک، نوع باتری و ظرفیت باتری، تعداد دفعات استفاده از سمعک و میزان پخش جریانی که انجام می دهید، بین 3 تا 22 روز دوام می آورند. این طول عمر به نحوه استفاده شخص از سمعک نیز وابسته است و هیچ پاسخ دقیقی برای آن وجود ندارد. به طور معمول، در صورتی که از سمعک خود برای حدود 16 ساعت در روز استفاده می کنید، باتری ها معمولاً 5 تا 7 روز دوام خواهند داشت. همچنین اگر کم شنوایی شدید یا عمیق دارید، سمعک‌های شما باید تقویت بیشتری داشته باشند که باعث می‌شود باتری‌ها سریع‌تر تخلیه شوند. از طرف دیگر، اگر از سمعک خود برای بلوتوث (جریان‌سازی بی‌سیم تماس‌های تلفنی، موسیقی یا فیلم) یا برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کنید، ممکن است باتری شما سریع‌تر خالی شود.

عمر باتری ها بر اساس سایز

عمر باتری ها به سایز و اندازه آن ها نیز مرتبط است. به طوری که باتری های کوچک تر معمولا طول عمر کمتری دارند. برای مثال سمعک نامرئی که بسیار کوچک است و از باتری های ریز استفاده می کند، در فواصل کوتاهتری نیاز به تعویض سمعک پیدا می کند. در اینجا یک دستورالعمل کلی برای مدت طول عمر باتری های سمعک بر اساس اندازه وجود دارد:

  • باتری سایز10: سه تا هفت روز
  •  312: سه تا 10 روز
  •   13: شش تا 14 روز
  •  675: نه تا 20 روز

زمان تعویض باتری را از کجا تشخیص دهیم ؟

زمان تعویض باتری را از کجا تشخیص دهیم ؟

بسته به اینکه چند بار از سمعک خود استفاده می کنید، ممکن است نیاز به تعویض باتری یک بار در هفته یا دو بار در ماه داشته باشید. در صورت بروز یکی از موارد زیر، باید باتری سمعک خود را تعویض کنید:

  • صداهای شنیده شده دچار تغییر شوند یا لازم باشد صدای سمعک خود را بیش از حد معمول افزایش دهید. در این حالت ممکن است شما فکر کنید سمعک دچار آسیب شده و به دنبال علت خرابی سمعک باشید اما معمولا مشکل با تعویض باتری برطرف خواهد شد.
  • بوق یا صدای “باتری کم” روشن می شود که نشان می دهد باتری در حال کم شدن است و باید تعویض شود.

توجه داشته باشید که باتری های سمعک ممکن است قدرت نهایی خود را ناگهانی از دست بدهند. به همین دلیل کار عاقلانه این است که همیشه باتری یدک همراه خود داشته باشید.

مهر و موم محافظ سمعک برای چیست؟

زبانه کوچک، چسبناک و رنگی روی هر باتری نیز یک مهر و موم محافظ است. این مهر و موم های محافظ باتری را از تخلیه انرژی جلوگیری می کند. باتری سمعک به محض برداشتن مهر و موم شروع به تخلیه می کند – بنابراین تا زمانی که آماده استفاده از آن نیستید آن را خارج نکنید.

8 نکته برای افزایش عمر باتری های سمعک

8 نکته برای افزایش عمر باتری های سمعک

افزایش طول عمر باتری های سمعک می تواند در زمان و هزینه شما صرفه جویی کند. اگر بتوانید حتی چند روز بیشتر از هر باتری مصرف کنید، این مقدار در طول یک سال پس انداز خوبی خواهد بود و در هزینه های شما صرفه جویی خواهد کرد. خوشبختانه، چند راهکار در مراحل آموزش تعویض باتری سمعک وجود دارد که می توانید برای به حداکثر رساندن عمر آن خود انجام دهید. اگر بتوانید این هشت نکته را به عادت تبدیل کنید، با گذشت مدت اندکی متوجه تغییرات عمر باتری سمعک خواهید شد.

1. خرید باتری های نو

باتری های سمعک در بسته بندی باز نشده می توانند چندین سال دوام بیاورند. متأسفانه، مانند همه باتری‌ها، با گذشت سال از قدرت آن ها کاسته می‌شود، بنابراین هنگام خرید توجه کنید که باتری جدیدتر باشد.

2. برداشتن زبانه

2. برداشتن زبانه

تا زمانی که به طور کامل با مراحل آموزش تعویض باتری سمعک آشنا نشده اید و برای استفاده از باتری ها آماده نیستید، زبانه را برندارید، سمعک ها نوع منحصر به فردی از باتری دارند که به باتری روی-هوا (zinc-air) معروف است. هر کدام یک زبانه پلاستیکی دارند که سوراخ‌های ریز بالای باتری را می‌پوشاند. بلافاصله پس از برداشتن زبانه، هوا وارد سوراخ ها شده و آن را فعال می کند. هنگامی که این اتفاق می افتد، باتری فعال می شود و شروع به تخلیه می کند (استفاده مجدد زبانه تاثیری ندارد). به همین دلیل است که فقط در صورتی باید زبانه را بکشید که قصد دارید فوراً از باتری استفاده کنید.

3. از قانون پنج دقیقه استفاده کنید

پس از برداشتن زبانه، باتری را بلافاصله در سمعک قرار ندهید. بلکه، حدود 5-7 دقیقه صبر کنید. همان طور که گفته شد، این کار باعث می شود هوا وارد روزنه های باتری شده و به طور کامل آن را فعال کند. بدین ترتیب عمر باتری تقریبا تا سه روز افزایش پیدا می کند.

4. در دمای اتاق نگهداری شود

4. در دمای اتاق نگهداری شود

شاید شنیده باشید که می توانید عمر باتری های خود را با نگهداری در یخچال افزایش دهید. زیرا تصور بر این است که دمای سردتر آزاد شدن انرژی را کاهش می دهد. اما مشکل اینجاست که این اتفاق به صورت وارونه رخ می دهد و موجب آسیب به باتری ها می شود، زیرا تراکم ایجاد شده بر اثر رطوبت یخچال بر باتری روی-هوا تاثیر گذاشته و منجر به خوردگی و افزایش خطر خرابی زودرس می شود. بنابراین باتری های خود را در دمای اتاق نگه داری کنید تا بهترین نتیجه را داشته باشید. برای محافظت باتری ها از تخلیه انرژی نیز، سعی کنید آن را از سکه پول، کلید و دیگر اشیاء فلزی دور نگه دارید.

5. درب باتری سمعک را در صورت عدم استفاده باز بگذارید

هنگامی که از سمعک خود استفاده نمی کنید، آن را خاموش کرده و درب باتری آن را باز کنید. این امر تخلیه را به حداقل می رساند و خوردگی را مسدود می کند. به یاد داشته باشید، سمعک خود را با خود به داخل حمام نبرید. تغییرات رطوبت و دما برای باتری ها خطرناک است. میز کناری اتاق خواب شما احتمالا بهترین مکان برای قرار دادن سمعک ها است. همچنین در صورتی که باتری تمام شده است آن را سریعاً خارج کنید چون متورم خواهد شد و به ساختار سمعک آسیب وارد می کند.

6. یک دستگاه رطوبت گیر سمعک خریداری کنید

6. یک دستگاه رطوبت گیر سمعک خریداری کنید

با استفاده از دستگاه رطوبت گیر که یکی از انواع لوازم جانبی سمعک است، دیگر نگران مکان نگهداری سمعک خود نخواهید بود. در شب سمعک خود را در دستگاه رطوبت گیر قرار دهید تا رطوبت را دفع کند و مکانی امن برای نگهداری فراهم کند. بدین ترتیب عمر باتری نیز افزایش می یابد.

7. خارج کردن باتری ها

در صورتی که برای یک مدت طولانی از سمعک خود استفاده نمی کنید، باتری های آن را خارج کنید و در جای مناسب به دور از رطوبت قرار دهید. حذف کامل باتری ها به جلوگیری از خوردگی در اثر رطوبت به دام افتاده در سمعک کمک می کند.

8. قبل از تعویض باتری ها دست های خود را بشویید

8. قبل از تعویض باتری ها دست های خود را بشویید

همیشه باید به یاد داشته باشید که کثیفی و رطوبت هم برای باتری سمعک و هم برای خود سمعک مضر است. به همین دلیل شستن دست ها قبل از تعویض باتری بسیار مهم است. اگر روی سطح باتری رطوبت وجود دارد، باید حتماً قبل از استفاده کاملا پاک و خشک شود. برای آموزش تعویض باتری سمعک فیلم های ویدیویی را نیز می توانید تماشا کنید.

باتری های قابل شارژ

اگر تغییر باتری برای شما مشکل است، ممکن است تمایل داشته باشید از سمعک های قابل شارژ استفاده کنید، با یک بار شارژ که به مدت 3 ساعت زمان می برد، می توانید تا 24 ساعت از سمعک خود استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *