استفاده از سمعک های شنوایی برای افراد زیادی خوشایند نخواهد بود چرا که استفاده از این دستگاه های کمک شنوایی را نشانی بر کهولت سن و یا به نمایش گذاری ضعف خود می پندارند در نتیجه زیر بار استفاده از این سمعک ها  نمی روند و درمان خود را به تعویق می اندازند. واقعیت این است که 65 درصد از افرادی که کم شنوایی را تجربه می کنند زیر 65 سال سن دارند و از هر پنج آمریکایی بالای 12 سال یک نفر مشکل شنوایی دارد، بنابراین این مشکل فقط مربوط به افراد مسن نیست. اگر شنوایی شناس تشخیص داد که شما دچار کم شنوایی هستید، مهم است که به توصیه های او توجه کنید و از سمعک استفاده کنید.

کم شنوایی تاثیر زیادی در تمام زمینه های زندگی شما دارد و می تواند بر سلامت و شادی کلی شما تاثیر بگذارد. اما سمعک مناسب می تواند مشکلات ناشی از کم شنوایی را کاهش دهد.

تحقیقات به طور فزاینده ای نشان می دهد که سمعک فارغ از اینکه می تواند روی شنوایی شما اثر گذار باشد می تواند برروی سلامت شما نیز تاثیر بگذارد .

به خوبی شناخته شده است که کم شنوایی درمان نشده با چندین خطر برای سلامتی از جمله نرخ بالاتر زوال عقل  و افسردگی مرتبط است. کارشناسان فکر می کنند که بسیاری از این موارد ناشی از انزوای اجتماعی ناشی از کم شنوایی است.

افراد شروع به کناره گیری از فعالیت هایی می کنند که آنها را از ارتباط با دیگران منع  می کند و می تواند منجر به تنهایی و افسردگی شود. هاروی آبرامز، دکترا، شنوایی شناس قدیمی در دانشکده فارغ التحصیل دانشگاه فلوریدا جنوبی در تامپا که تأثیر سمعک را بر کیفیت کلی زندگی مطالعه می کند، توضیح داد.

این یک مشکل نادر نیست: با افزایش سن، شنوایی به طور پیوسته کاهش می یابد. در 100 سالگی، تقریباً همه افراد کم شنوایی دارند.

خبر خوب؟ بیش از یک دهه پیش، تحقیقات نشان داد که درمان کم شنوایی از طریق سمعک یا سایر وسایل مانند کاشت حلزون، کیفیت کلی زندگی را بهبود می بخشد. از آن زمان، تحقیقات فراوانی مزایای مشابهی را نشان داده است. بیا یک نگاهی بیندازیم:

سمعک با سلامت مرتبط است

در سال 2020، تیمی از سه شرکت بیمه ایالات متحده، با گزارشی از نظرسنجی از بیش از 20000 سالمند، مشاهده کردند که افراد مبتلا به کم شنوایی شدید که از سمعک استفاده نمی‌کنند، احتمال بیشتری دارد که بگویند در وضعیت سلامت ضعیفی قرار دارند و احتمال کمتری دارد خانه را ترک کنید یا به طور منظم ورزش کنید. این در مورد افرادی که از سمعک استفاده می‌کردند صدق نمی‌کرد، حتی اگر از دست دادن آنها شدید بود. افرادی که از سمعک استفاده می کردند نیز کمتر احتمال داشت افسردگی را گزارش کنند.

یک مطالعه پیشرفت در سال 2019 به تجزیه و تحلیل آنچه در سه سال پس از دریافت اولین سمعک روی می‌دهد، پرداخت. در میان افرادی که به تازگی تشخیص داده شده کم شنوایی، دریافت سمعک خطر ابتلا به زوال عقل را تا 18 درصد، خطر آسیب ناشی از سقوط را تا 13 درصد و خطر ابتلا به اضطراب یا افسردگی را تا 11 درصد کاهش می دهد. .

برای رسیدن به این نتیجه، تیم بزرگی از محققان به رهبری الهام محمودی، اقتصاددان سلامت در دانشگاه میشیگان، داده‌های پنج سال ادعاها را در سراسر کشور از یک ارائه‌دهنده مراقبت مدیریت شده جمع‌آوری کردند و نزدیک به 115000 سالمند را یافتند که معیارهای آنها را برآورده می‌کردند. کاهش شنوایی و عدم سابقه مشکلات پزشکی مورد مطالعه در سال قبل. این تیم همچنین به دنبال سایر شرایط مرتبط با کم شنوایی مانند دیابت، چاقی و مشکلات قلبی بودند و محاسبات خود را برای نمونه سازی این نمونه تنظیم کردند. مرحله بعدی تجزیه و تحلیل تاریخچه نمونه برای سه سال آینده بود.

این مطالعه شواهد قبلی را تأیید کرد که افراد مبتلا به کم شنوایی بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل هستند – در این نمونه، 13.9٪ در مقایسه با حدود 12٪ در جمعیت عمومی 66 ساله و بالاتر، به زوال عقل مبتلا شدند. همچنین نزدیک به 13 درصد از نمونه ها در اثر زمین خوردن آسیب دیدند (در مقایسه با 7.5 درصد) و 33.6 درصد افسرده (در مقایسه با 25.2 درصد).

فقط یک کارآزمایی تصادفی‌سازی شده می‌تواند علت و معلولی را نشان دهد، بنابراین این مطالعه قطعی نیست که سمعک‌ها از کاربران خود محافظت می‌کنند، اگرچه به نظر محتمل است.

فواید سمعک برای سلامتی

کاهش شنوایی و زوال عقلی

همچنین به این معنا نیست که سمعک یک مشکل اساسی را حل کرده است. درعوض، شنیدن بهتر احتمالاً زمان می برد و شروع علائم را به تاخیر می اندازد. بر اساس تحقیقاتی که در این مقاله در مورد کم شنوایی و زوال شناختی گزارش کردیم، اگر کم شنوایی درمان نشود، ممکن است نشانه‌ای از این باشد که برای مثال، زوال عقل می‌تواند حدود دو سال زودتر رخ دهد.

دانشمندان به یک حلقه بازخورد کلاسیک مشکوک هستند: زوال شناختی درک آنچه می شنوید را دشوارتر می کند و کم شنوایی بر منابع شناختی شما فشار وارد می کند و منجر به تغییراتی در مغز شما می شود. انزوا، تنهایی و افسردگی نیز به این حلقه وارد می شود. همانطور که یک مطالعه اسکن مغز کوچک نشان می دهد، تنهایی خطر ابتلا به زوال عقل را تا 40 درصد افزایش می دهد و حتی ممکن است نشانه ای از تغییرات اولیه مغز باشد.

تشخیص زودهنگام کم شنوایی ممکن است مهم باشد. اگر بتوانید صدای 25 دسی بل را بشنوید – در مورد بلندی یک نجوا – شنوایی طبیعی در نظر گرفته می شود. اما بر اساس تحقیقات سال 2019 از یک تیم مستقر در دانشگاه کلمبیا، حتی کاهش شنوایی خفیف نیز می تواند با زوال شناختی مرتبط باشد. در واقع، تیم تحقیقاتی به ازای هر ۱۰ دسی‌بل از دست دادن، ارتباط قابل‌توجهی با زوال شناختی یافتند و به طور چشمگیری در افرادی که فقط ۱۰ دسی‌بل کمتر از شنوایی کامل داشتند، یافتند.

میانسالی ممکن است نقطه عطف باشد. در مطالعه دیگری در سال 2019 بر روی بیش از 16000 کره ای که به تازگی به کم شنوایی مبتلا شده اند در طول یک دهه، کم شنوایی به عنوان یک عامل خطر مهم برای زوال عقل در افراد 45 تا 64 ساله ظاهر شد.

احساس محکومیت نکن! شما تضمینی برای ابتلا به زوال عقل ندارید زیرا شنوایی خود را بررسی نکرده اید یا سمعک خود را در آن جعبه کوچک زیبا قرار نداده اید. اما استفاده از سمعک یکی از کارهایی است که با افزایش سن می توانید به راحتی از خود در برابر یک بیماری ناتوان کننده محافظت کنید. به نظر می رسد همین امر در مورد کاشت حلزون و شناختی نیز صادق باشد.

بیشتر: درک کمبود شنوایی: چرا کم شنوایی درمان نشده برای مغز شما مضر است

کم شنوایی بر سلامت روان تأثیر می گذارد

این تأثیر روی زندگی اجتماعی و خلق و خوی شما ممکن است روی شما تأثیر بگذارد، به خصوص اگر نتوانید صحبت در یک محیط پر سر و صدا را درک کنید. یک مطالعه هلندی نشان داد که در افراد زیر 70 سال، هر افت دسی بل در این نوع ادراک، خطر تنهایی شدید را افزایش می دهد. در تحقیقات دیگر استفاده نکردن از سمعک یک عامل خطر برای احساس تنهایی است. و شواهد کمی وجود دارد که نشان می دهد استفاده از سمعک یا کاشت حلزون می تواند از عمیق شدن احساس تنهایی در طول زمان جلوگیری کند. نکته کلیدی این است که شما چه احساسی دارید. ممکن است یک نفر اغلب معاشرت نکند اما احساس کند دوستی دارد و دیگری برای ناظران محبوب به نظر برسد اما احساس تنهایی کند. همانطور که آبرامز مشاهده کرد، در هر صورت، کم شنوایی می تواند بر درک دیگران از شما تأثیر بگذارد.

تنهایی به راحتی به افسردگی تبدیل می شود. در یک مرور کلی در سال 2019 از 35 مطالعه که بیش از 147000 سالمند را پوشش می‌داد، کاهش شنوایی احتمال افسردگی را تا 47 درصد افزایش داد (در این مرور کلی مشخص نبود که سمعک به شما کمک کرده است). تفکر خودکشی که اغلب نشانه افسردگی است، با کاهش شنوایی نیز مرتبط است. کاهش شنوایی همچنین ممکن است باعث تشدید یا تشدید اسکیزوفرنی و سایر روان پریشی ها در اواخر زندگی شود.

کاهش افسردگی

به خوبی شناخته شده است که کم شنوایی درمان نشده علاوه بر خطراتی مثل نرخ بالاتر زوال عقل با افسردگی نیز مرتبط است. کارشناسان فکر می کنند که بسیاری از این موارد به دلیل انزوای اجتماعی ناشی از کم شنوایی رخ می دهد. چرا که افراد کم شنوا به تدریج شروع به کناره گیری از فعالیت هایی می کنند که آنها را در ارتباط با دیگران قرار می دهد. بدین ترتیب این تأثیرات ممکن است روی زندگی اجتماعی و خلق و خوی افراد تأثیر بگذارد و منجر به تنهایی و افسردگی شود. بنابراین یکی دیگر از موارد مهم کاربرد سمعک برای افراد کم شنوا جلوگیری از ایجاد افسردگی است.

کاهش استرس

شنوایی کافی می تواند منجر به کاهش استرس در افراد شود. زیرا افرادی که از کم شنوایی رنج می برند ممکن است هنگام ارتباطات روزمره خود دچار استرس ناشی از درست نشنیدن شوند. استفاده از سمعک  می تواند موجب اطمینان در این افراد شده و سطح استرس را در آن ها کاهش دهد. به این ترتیب این افراد به دلیل اینکه در روز میزان کمتری از استرس ها را تجربه می نماید در هنگام شب می توانند خواب آسوده تری را تجربه نمایند. در نتیجه می توان کاهش استرس را یکی از بزرگترین مزایا در خصوص کاربرد سمعک برای افراد کم شنوا دانست.

ناراحتی روانی کمتر در بین استفاده کنندگان از سمعک

در داده‌های بیش از 25600 بزرگسال آمریکایی، افراد مبتلا به کم شنوایی بیشتر احتمال دارد بگویند که از داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد اضطراب و همچنین خدمات سلامت روان استفاده می‌کنند. سمعک کمک کرد: در بین افرادی که کم شنوایی متوسط ​​داشتند، بیش از 77 درصد ناراحتی روانی را گزارش کردند، در حالی که 23 درصد از افراد دارای سمعک بودند.

ارتباط بین کم شنوایی و زمین خوردن

هم کم شنوایی و هم افسردگی با احتمال بیشتر زمین خوردن، مشکلی رو به رشد در میان سالمندان مرتبط هستند، و زمین خوردن باعث عمیق تر شدن افسردگی و افزایش خطر مرگ می شود.

بر اساس مطالعه‌ای که روی افراد در سال‌های میانی انجام شد، کاهش شنوایی 25 دسی‌بل، معادل کاهش شنوایی از نرمال به کم‌شنوایی خفیف، ممکن است سه برابر شود. کمتر در برابر سقوط محافظت می کند.

متأسفانه، تحقیقات این ایده را تایید نکرده است که افراد دارای مشکلات تعادلی هنگام استفاده از سمعک پایدارتر هستند.

بیشتر در مورد کم شنوایی و زمین خوردن.

ارتباط بین کم شنوایی و بیماری های قلبی عروقی

کم شنوایی مرتبط با سن معمولا در فرکانس های بالاتر است. اما آبرامز به یاد می‌آورد که در طول سال‌هایی که در بیمارستان اداره کهنه سربازان کار می‌کرد، مردانی را دید که شنوایی کم‌تدریج از دست می‌دادند. به نظر می رسد که کاهش شنوایی با فرکانس پایین ممکن است نشانگر شانس بیشتری برای سکته مغزی، بیماری عروق محیطی و حمله قلبی باشد.

تجزیه و تحلیل سال 2020 از داده های بیش از 1300 آمریکایی آفریقایی تبار نشان داد که شرکت کنندگانی که نمرات ضعیف تری در معیارهای ترکیبی از عوامل خطر قلبی داشتند، کم شنوایی بیشتری داشتند. وزن سالم، فعالیت بدنی، فشار خون خوب و گلوکز ناشتا هر کدام با شنوایی بهتر مرتبط بودند. تحقیقات در ایسلند همچنین کاهش شنوایی درمان نشده در مردان را با احتمال بیشتری برای مرگ در پنج سال آینده مرتبط دانست که اغلب به دلیل بیماری قلبی است.

جالب اینجاست که سمعک با سلامت قلب بهتر مرتبط است. در یک مطالعه 10 ساله روی تقریباً 4000 مرد بریتانیایی 63 تا 85 ساله که در جامعه زندگی می کردند، مردانی که کم شنوایی درمان نشده داشتند بیش از یک سوم بیشتر از مردان در معرض سکته مغزی یا حمله قلبی و مرگ در اثر حوادث قلبی عروقی بودند. بدون مشکل شنوایی، اما استفاده از سمعک خطر ابتلا به آنها را کاهش داد. مشخص نیست که چرا سمعک با کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط است، اگرچه ممکن است نشان دهنده این باشد که این مردان به طور کلی بهتر از سلامت خود مراقبت می کنند.

آماده دریافت کمک هستید؟

خط پایانی: اگر کم شنوایی دارید، شواهد تا کنون نشان می‌دهد که دریافت سمعک می‌تواند سلامت شما را از بسیاری جهات بهبود بخشد، فراتر از کمک به شنیدن بهتر. شما می توانید با مراجعه به کیلینک سمعک قلهک مناسب ترین سمعک را خریداری کنید.

بدون شک اگر از شما بپرسند که مهم ترین فایده و کاربرد سمعک برای افراد کم شنوا چیست، مطمئنا پاسخ شما شنوایی بهتر برای فرد کم شنوا خواهد بود، اما باید دانست که این پاسخ تنها یکی از فواید متعدد استفاده از سمعک های شنوایی خواهد بود و بدون شک استفاده از این دستگاه های کمک شنوایی می تواند کیفیت زندگی فرد کم شنوا را بهبود بخشد، در ادامه به شرح این کامل این موضوع خواهیم پرداخت.

به خطر افتادن درک گفتار برای کوکان کم شنوا

به خطر افتادن درک گفتار برای کوکان کم شنوا

به خطر افتادن درک گفتار برای کوکان کم شنوا

عدم درک گفتار در کودکان می تواند عاملی مهم در بحث آموزش برای آنها محسوب گردد از این رو برای کودکانی که از مشکل کم شنوایی رنج می برند نیاز است تا هر چه سریع تر با استفاده از این سمعک های شنوایی، مشکل شنوایی آنها را رفع نموده تا در مبحث آموزش به مشکل بر نخورند.

از مهم ترین عواملی که می تواند در تشخیص نوع کم شنوایی موثر باشد می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • شکل و ساختار گوش.
  • میزان کم شنوایی.
  • سن فرد.
  • نوع کم شنوایی.
  • نوع و نحوه ی زندگی روزمره ی فرد.

حل مشکل وزوز گوش با استفاده از سمعک گوش

حل مشکل وزوز گوش با استفاده از سمعک گوش

وزوز گوش یک مشکل بسیار رایج است که باعث ایجاد صدای زنگ یا صدای کلیک در گوش می شود. خوابیدن را سخت می کند و باعث مشکلات زیادی در تمرکز می شود. هر دوی این مسائل به عملکرد شما در محل کار کمک می کند، بنابراین اگر وزوز گوش و همچنین کاهش شنوایی را تجربه می کنید، مهم است که با آن مقابله کنید.  علاوه بر شنوایی بهتر، مشکل وزوز گوش نیز با سمعک های شنوایی قابل حل می باشد و افرادی که از این مشکل رنج می برند می توانند با بهره گیری از این دستگاه های کمک شنوایی صداهایی را که ناشی از این بیماری می شنوند همچون بوق، وزوز، هیس و … را کاهش دهند و به راحتی این مشکل طاقت فرسا را حل نمایند

درآمد بالاتر

کاهش شنوایی اغلب منجر به کاهش عملکرد در محل کار می شود. ناتوانی در شنیدن دستورالعمل ها به درستی به این معنی است که احتمال اشتباه شما بیشتر است و اگر عملکرد شما بسیار تحت تأثیر قرار گیرد، ممکن است برای کار نامناسب تلقی شوید. هر شغلی که مستلزم صحبت با تلفن به طور منظم باشد، مخصوصاً برای افرادی که کم شنوایی دارند دشوار است. مطالعات نشان می دهد که افراد کم شنوا به احتمال زیاد در نتیجه کاهش درآمد خود را تجربه می کنند. با این حال، اگر از سمعک استفاده کنید، این کاهش درآمد تا 90٪ کاهش می یابد.

کمک به زندگی مستقل

زندگی مستقل برای افرادی که کم شنوایی پیشرفته دارند دشوار است. چیزهایی مانند رانندگی خطرناک هستند اگر نتوانید به خوبی بشنوید. این بدان معناست که برای به دست آوردن مکان به دیگران متکی خواهید بود. برخی افراد همچنین متوجه می شوند که قرار گرفتن در موقعیت های شلوغ آنها را عصبی می کند زیرا نمی توانند به درستی بشنوند. این بدان معنی است که کارهای ساده مانند خرید مواد غذایی می تواند بسیار ناراحت کننده باشد. با این حال، اگر از سمعک استفاده کنید، می توانید دوباره کارها را به تنهایی انجام دهید و اعتماد به نفس شما بهبود می یابد.

هدف اصلی از استفاده سمعک برای افراد کم شنوا

باید دانست هدف اصلی و کاربرد سمعک برای افراد کم شنوا، افزایش میزان شنوایی در تمام موقعیت ها برای افرادی است که از کم شنوایی رنج می برند. می دانیم که میزان کم شنوایی در هر فرد می تواند متفاوت باشد، از این رو نوع سمعک برای هر فرد می تواند متفاوت باشد. باید گفت که نکته ی مهم در خرید این سمعک های شنوایی این است که این سمعک ها باید قادر باشد تا شنوایی را در هر موقعیت مکانی و با هر میزان صدایی که در اطراف وجود دارد در حد مورد نیاز و قابل قبول، میسر سازند.

دلایل ابتلا به کم شنوایی در افراد مختلف و استفاده از سمعک

دلایل ابتلا به کم شنوایی در افراد مختلف و استفاده از سمعک

دلایل ابتلا به کم شنوایی در افراد مختلف و استفاده از سمعک

می دانیم که کم شنوایی می تواند دلایل متعددی داشته باشد و نمی توان گفت که این عارضه تنها در افراد مسن اتفاق می افتد و کودکان و نوجوانان و جوانان از آن مصون و ایمن می باشند. از علل انواع کم شنوایی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کهولت سن.
  • ابتلا به برخی از بیماری ها.
  •  آسیب وارد شدن به سر و گوش و بینی در اثر حادثه.
  • استفاده از برخی داروها.
  • در معرض صدای انفجار قرار گرفتن.
  •  وراثت.
  • پارگی پرده ی گوش.
  •  و  …. .

انواع سمعک های شنوایی راه خلاصی از کم شنوایی

سمعک ها انواع مختلفی دارند و با توجه به میزان کم شنوایی و نوع کم شنوایی نیاز است تا برای هر فرد بهترین نوع از این سمعک ها انتخاب گردد. سمعک های شنوایی نامرئی، سمعک های شنوایی هوشمند، سمعک های پشت گوشی، سمعک های داخل گوشی، سمعک های شنوایی وایرلس، سمعک های شنوایی آنالوگ، سمعک های شنوایی ضد آب و … از جمله سمعک های شنوایی موجود در بازار هستند که در مدل ها و همچنین قیمت های مختلف در برند های مختلف در بازار موجود می باشد. پزشک متخصص شما تنها فردی است که می تواند جواب این سوال را داشته باشد که برای شما بهترین سمعک کدام است .

آیا با استفاده از سمعک، شنوایی فرد به صورت کامل بازخواهد گشت ؟

آیا با استفاده از سمعک، شنوایی فرد به صورت کامل بازخواهد گشت

آیا با استفاده از سمعک، شنوایی فرد به صورت کامل بازخواهد گشت

در خصوص کاربرد سمعک برای افراد کم شنوا، باید گفت که استفاده از سمعک های شنوایی نمی تواند به طور کامل کمبود میزان شنوایی فرد کم شنوا را به حالت قبل از زمان از دست دادن شنوایی برگرداند اما بدون شک میزان شنوایی را برای این افراد به میزانی افزایش خواهد داد که فرد به راحتی می تواند به روال زندگی عادی خود بازگردد و مانند گذشته تعاملات اجتماعی خود را داشته باشند.

چه کسانی باید از سمعک استفاده کنند؟

چه کسانی باید از سمعک استفاده کنند؟

کسانی که از هر شدتی از کم شنوایی رنج می برند لازم است که به پزشک متخصص مراجعه کنند تا سمعک مناسب برای آن ها تجویز شود. نوع سمعک توصیه شده ممکن است به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد، از جمله:

  • شکل گوش خارجی (برخی گوش ها ممکن است سمعک پشت گوشی را در خود جای ندهد)
  • عمق یا طول مجرای گوش (گوش های خیلی کم عمق ممکن است سمعک های داخل گوش را در خود جای ندهند)
  • نوع و شدت کم شنوایی
  • مهارت دستی فرد برای برداشتن و قرار دادن سمعک
  • میزان تجمع موم در گوش (مقدار بیش از حد موم یا رطوبت ممکن است مانعی برای استفاده از سمعک های داخل گوشی باشد)
  • گوش هایی که نیاز به زهکشی دارند ممکن است نتوانند از مدل های سمعک خاصی استفاده کنند.

عواقب استفاده نکردن از سمعک برای افراد کم شنوا

تحقیقاتی بر این مبنی وجود دارد که کاهش میزان شنوایی و استفاده نکردن از سمعک های شنوایی می تواند عواقبی همچون زوال عقل برای افراد داشته باشد از این رو به افرادی که دچار کم شنوایی شده اند هشدار هایی در این خصوص داده می شوکه هر چه سریع تر اقدامات لازم برای رفع این کم شنوایی ها را انجام دهند، به مراتب این سوال برای افراد پیش می آید که آیا سمعک به شنوایی کمک می کند و می تواند میزان شنوایی از دست رفته را به افراد بازگرداند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که ماهیت اصلی سمعک ها برای بازگرداندن میزانی از شنوایی برای افراد کم شنوا می باشد.

مشکل های موجود برای نوزادانی که از سمعک های شنوایی استفاده می نمایند

هنگامی که نوزادان شما دراز کشیده اند امکان دارد که سمعک های شنوایی در داخل گوش آنها به دلیل جا به جا شدن صدای ناخوشایندی از خود تولید نمایند، این عمل را فیدبک آکوستیک می نامند که می توان دلیل اصلی آن را نرم بودن و کوچک بودن گوش نوزاد دانست. در نتیجه به هنگام تغذیه ی نوزادان و یا هنگام خواب آنها باید مواظب این صداهای ناخوشایند ایجاد شده توسط سمعک ها باشیم. نوزادان هنگامی که به 6 ماهگی می رسند کنترل بیشتری بر دستان خود پیدا می کنند و به راحتی می توانند این سمعک های شنوایی را از گوش خود خارج نمایند. والدین باید تمام تلاش خود را داشته باشند تا نوزادان را از این کار باز دارند.

رواج کم شنوایی در میان افراد مسن

رواج کم شنوایی در میان افراد مسن

رواج کم شنوایی در میان افراد مسن

می دانیم که کم شنوایی در میان افراد مسن بسیار رایج تر نسبت به افراد جوان و نوجوان و کودک می باشد، در امریکا آماری گرفته شد که نشان بر این داشت که از هر 3 فرد دارای سن 65 تا 74 سال یک نفر دچار کم شنوایی می باشد و هنگامی که این سن به بالای 75 سال می رسد در حدود 50 درصد این افراد دچار کم شنوایی می شوند و به طور کلی آسان ترین راه برای رهایی از این کم شنوایی ها استفاده از سمعک های شنوایی می باشد که نوع آن باید توسط پزشک متخصص تشخیص داده شود.

تغییر ساختار ظاهری سمعک های شنوایی

ساختار سمعک های شنوایی در سال های گذشته ارتقای چشمگیری داشته است و در طراحی آنها بیشتر از هر زمان دیگری به میزان انتقال صدا اهمیت داده شده است و شکل ظاهری آنها نسبت به قبل متفاوت شد، به گونه ای که این سمعک ها در ابعادی کوچک تر به بازار عرضه شدند که کمتر در معرض دید قرار گیرند و افراد کم شنوا با اعتماد به نفس بیشتری از آنها استفاده نمایند.

تنظیم سمعک در گوش افراد

تنظیم سمعک در گوش افراد

برای اینکه کاربرد سمعک به درستی صورت پذیرد، باید موقعیت آن در گوش فرد به درستی جایگذاری شوند و عدم جایگذاری دقیق می تواند عملکرد این دستگاه های شنوایی را در انتقال صداها دستخوش تغییر نماید این مسئله بیشتر در کودکان اهمیت پیدا می کند و نیاز است تا والدین بر نحوه ی جایگزینی و نحوه ی عملکرد درست این سمعک ها نظارت داشته باشند.

تجویز نوع سمعک توسط چه کسانی صورت می گیرد ؟

تجویز نوع سمعک توسط چه کسانی صورت می گیرد

تجویز نوع سمعک توسط چه کسانی صورت می گیرد

متخصصین ادیولوژی مناسب ترین افراد برای تشخیص نوع سمعک شما متناسب با میزان کم شنوایی شما و البته ساختار شنوایی شما هستند. در نتیجه نیاز است بعد از معاینات اولیه توسط این افراد بنا به تشخیص آنها برای خرید سمعک های شنوایی اقدامات لازم را به عمل آورید.

خرید سمعک ها را برای رفع کم شنوایی خود به تعویق نیاندازید

مشکلات مرتبط با شنوایی را نمی توان نامهم تلقی کرد، چراکه کیفیت زندگی فردی و انجام فعالیت  های روزانه و البته ایجاد روابط اجتماعی  به میزان چشمگیری به سلامت شنوایی فردی وابسته می باشد. در نتیجه به محض اینکه علایم کم شنوایی را مشاهده نمودید به پزشک متخصص مراجعه نموده و در صورت نیاز از سمعک های شنوایی استفاده نمایید.

اهمیت شنوایی در نوزادان به منظور ارتقای زبان آموزی

اهمیت شنوایی در نوزادان به منظور ارتقای زبان آموزی

زبان آموزی از زمان نوزادی صورت می گیرد به این صورت که نوزاد با شنیدن صداهای اطراف خود می آموزد تا چگونه سخن بگوید، حال باید گفت اگر در این نوزادان مشکلات شنوایی و یا کم شنوایی دیده شود نحوه ی آموزش زبان این کودکان با اختلال مواجه خواهد شد در نتیجه نیاز است تا هر چه سریع تر نوع و میزان کم شنوایی در این نوزادان شناسایی شده و راه هایی برای درمان در نظر گرفته شود. از طرف دیگر، در سنین بالاتر عدم درک گفتار در کودکان می تواند عاملی مهم در بحث آموزش برای آنها محسوب گردد. از این رو برای کودکانی که از مشکل کم شنوایی رنج می برند نیاز است تا هر چه سریع تر با استفاده از سمعک های مناسب، مشکل شنوایی آنها را رفع نموده تا در مبحث آموزش به مشکل بر نخورند.

انواع برند سمعک کدام اند؟

سمعک ها در برند های مختلف با قابلیت های متفاوتی وجود دارند که افراد بر حسب بودجه ی خود می توانند برای خرید این سمعک ها اقدام نمایند. از برترین برندهای این سمعک های شنوایی می توان به برند های زیر اشاره نمود :

  • سمعک زیمنس Siemens.
  • سمعک اتیکن و برنافن.
  •  سمعک فوناک و یونیترون.
  • سمعک ویدکس Widex.
  • سمعک استارکی Starkey.
  • سمعک ریساند ReSound.

سلیقه و بودجه در خرید سمعک های شنوایی

یکی از مواردی که می تواند در انتخاب نوع سمعک موثر باشد سلیقه ی فرد و البته بودجه ی در نظر گرفته شده می باشد. قبل تر به این موضوع اشاره کردیم که تشخیص نوع دقیق سمعک برای هر فرد تنها باید توسط پزشک متخصص صورت گیرد و این امر وابسته به فاکتور هایی متعددی می باشد. در نظر داشته باشید که در برداشتن امکانات بیشتر در یک سمعک می تواند سبب افزایش قیمت سمعک شود.

تجربه ی افراد کم شنوا از سمعک ها

تجربه ی افراد کم شنوا از سمعک ها

تجربه ی افراد کم شنوا از سمعک ها

در مبحث کاربرد سمعک برای افراد کم شنوا باید به این مسئله اشاره نمود که تحقیقات نشانگر این است که دو نفر از هر سه نفری که به تازگی از سمعک های شنوایی به منظور ارتقای شنوایی استفاده می نمایند بر این موضوع اعتراف نموده اند که از اینکه چرا زودتر برای خرید این سمعک های شنوایی اقدام نکرده اند پشیمان هستند و دلیل اصلی آن را علاوه بر بهتر شنیدن صدا ها ارتقای زندگی اجتماعی خود می دانند.

جمع آوری: تیم سمعک شنوایی قلهک

منابع: hear-it ، healthyhearing ، hopkinsmedicine

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *