صداشکن گوش به منظور فیلتر صداهای بلند و ناهنجار و کاهش صداها در حد یک مکالمه ی معمولی مورد استفاده قرار می گیرند، افرادی که در کارخانه مشغول کارند در معرض برخی خطرات قرار می گیرند، باید گفت که مشکلات شنوایی از رایج ترین نوع این عوارض می باشد. در نتیجه استفاده از دستگاه حفاظتی برای گوش از مهمترین عواملی ست که این افراد نباید از آن غافل شوند چرا که کم شدن قدرت شنوایی نه تنها بر روی زندگی حرفه ای فرد تاثیر گذار است بلکه می تواند سبب پدید مشکلات اجتماعی و خانوادگی برای فرد شود.

چه میزان صدا در محیط های کاری برای کارکنان خطر ساز است؟

طبق آمار به دست آمده توسط سازمان مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی  (OSHA) آسیب به سلامت شنوایی کارکنان در محیط های کاری وسعتی بیش از آنچه به آن فکر می کنیم دارد که عواقب آن می تواند هم برای کارفرمایان و هم برای کارکنان باشد. طبق آمار (OSHA)  سالانه در حدود 22 میلیون کارگر در محیط کاری در معرض صدمات شنوایی و کاهش شنوایی ناشی از نویز  قرار می گیرند.

صداشکن چگونه عمل می کند؟

صداشکن ها در حقیقت وظیفه ی کاهش شدت موج صداهای مخرب را دارند، مادامی که فرد این صداشکن را در گوش خود دارد می تواند مکالمات روزمره و عادی خود را داشته باشد، نحوه ی عملکرد صداشکن گوش به صورتی ست که صداهای معمولی با کاهش میزان کمی  از شدت موج به گوش می رسد و صداهای پیش زمینه به طور کل فیلتر می شوند.

محافظ های شنوایی معمولی چگونه عمل می کنند؟

محافظ های شنوایی معمولی چگونه عمل می کنند

محافظ های شنوایی گوش معمولی، عموما از مواد عایق ماند سیلیکون و یا فوم ساخته می شوند و از ورود هر گونه صدایی به داخل گوش جلوگیری می کند که این خود یک نکته ی منفی ست در ادامه به دلیل منفی بودن این ویژه گی خواهیم پرداخت .

مشکل اساسی محافظ های شنوایی معمولی چیست؟

استفاده از انواع محافظ گوش که به طور کامل از نفوذ هر گونه صدایی به داخل گوش شما جلوگیری می کند می تواند برای فرد دردسر ساز باشد. فردی که از این محافظ ها استفاده می کند به دلیل نشنیدن هیچ گونه صدایی احتمال دارد که به هنگام مکالمه کردن بدون اینکه متوجه شود با صدای بلند شروع به صحبت کند که این برای فرد احساس ناخوشایند به بار خواهد آورد. یکی از مشکلات اساسی استفاده از این محافظ ها، نشنیدن صدای آژیر خطر برای کارگرانی است که مشغول کار در محیطی هستند که مستلزم استفاده از این محافظ هاست .

تاثیر استفاد از محافظ هایی که کل سیستم شنوایی را مختل می کند

در محافظ های شنوایی که عموما از جنس سیلیکون و یا فوم هستند و تمام راههای ورود صدا را به گوش می بندند و هیچ صدایی اعم از مخرب و غیر مخرب اجازه ی دخول به گوش را ندارد، باید دانست که بلوکه شدن کل شنوایی فرد می تواند موجب بدخلقی و تلخی اوقات فرد شود و بر زندگی فرد تاثیر منفی گذارد.

چه افرادی بیشتر در معرض صدمه زدن به شنوایی خود هستند؟

سبک زندگی افراد و شغل و حرفه ی آنها می تواند به راحتی بر سلامت شنوایی آنها اثر گذارد، موزیسین ها ، طرفداران موسیقی، افرادی که به طور مداوم در کنسرت ها و فستیوال ها و جشنواره ها شرکت می کنند، کشاورزان، شکارچیان، ورزشکاران، علاقه مندان به سفر، موتورسواران، خلبانان، کارکنان فرودگاه، کارگران ساختمانی و … بیشتر به شنوایی خود آسیب می زنند.

مهم ترین خصوصیت صداشکن ها چیست؟

وجود یک محفظه در صداشکن گوش که بتواند باعث کاهش صداهای بلند و رساندن میزان آن صداها در سطح مکالمات عادی، از مهم ترین خصوصیت این صداشکن هاست که می تواند شرایط مساعدی برای فرد فراهم آورد .

آیا استفاده از صداشکن ها مشکل است؟

صدا شکن ها مانع از ورود صدا ها به گوش نمی شوند و در حقیقت تمام صداها وارد گوش شما شده با این قابلیت که از شدت صداهای بلند و مخرب کاسته شده و صدا در حد صدای یک مکالمه ی معمولی در  می آید در نتیجه فرد برای شنیدن صداهای اطراف نیازی به بیرون آوردن این صدا شکن ها از گوش ندارد که بدون شک می توان از این خصوصیت به عنوان یک خصوصیت مثبت در این صداشکن ها یاد کرد.

چه میزان از صدا می تواند به سلامت شنوایی شما آسیب بزند؟

اگر شدت صدایی به 85 و یا بالاتر از 85 دسی بل برسد می تواند به راحتی به شنوایی فرد آسیب دائمی  بزند، میزان زمانی که شما در معرض این صداها با دسی بل بالا قرار می گیرید می تواند بر میزان صدمه بر شنوایی شما تاثیر گذارد. هر چه میزان صدای کمتری به گوش شما برسد شما مدت طولانی تری قادر به شنیدن آن صدا هستید.

شدت صداهایی که نمی تواند به سلامت شنوایی ما آسیبی وارد کنند

  •  صدای تنفس عادی (10 دسی بل )
  • صدای تیک تیک ساعت (20 دسی بل)
  •  نجوای آرام (30 دسی بل)
  •  صدای یخچال فریزر ( 40 دسی بل )
  • صدای یک مکالمه ی عادی و معمولی (60 دسی بل )
  •  صدای خنک کننده ی هوا (60 دسی بل )

شدت صداهایی که می توانند به سلامت شنوایی آسیب وارد کند

  • صدای ماشین ظرف شویی (70 دسی بل )
  • صدای ماشین لیاسشویی (70دسی بل )
  • صدای ترافیک در صورتی که داخل ماشین نشسته باشید (80 تا 85 دسی بل )

باید دانست که در دو مورد اول اشاره شده در بالا امکان دارد که شنیدن صدا برای شما خوشایند نباشد و یا اینکه عکس العملی نسبت به آن نداشته باشید اما در مورد صدای ترافیک متاسفانه باید گفت که به طور حتم این صدا موجب آزار شما خواهد شد .

شدت صداهایی که ما از صدمه ی آنها به سلامت شنوایی مطمئن هستیم

  •  ماشین چمن زنی و برگ زنی (80 تا 85 دسی بل ) این صدا اگر به صورت مداوم در 2 ساعت شنیده شود میتواند آسیب جدی به شنوایی ما زند.
  •  موتور سیکلت (95 دسی بل) این صدا اگر به صورت مداوم در45 دقیقه شنیده شود میتواند آسیب جدی به شنوایی ما زند.

شنیدن صداهایی که بعد از 15 دقیقه می تواند به شنوایی شما آسیب زند

  • صدای نزدیک شدن مترو (100 دسی بل)
  • صدای بوق  ماشین هایی که در فاصله ی کمتر از 5 متر از شما هستند (100 دسی بل)
  • رویدادهای ورزشی (100 دسی بل)

شنیدن صداهایی که بعد از 5 دقیقه می تواند به شنوایی شما آسیب زند

  • حضور در کنسرت های راک (105 تا 110 دسی بل )
  • صدای استریوی رادیو و یا تلویزیون خیلی بلند (105 تا 110 دسی بل )
  •  حضور در کلاب ها و اماکنی که در آن موسیقی با صدای بلند در حال پخش است (105 تا 110 دسی بل )

صداهایی که در کمتر از 2دقیقه می تواند به طور جدی به شنوایی شما آسیب برساند

  • فریاد کشیدن در گوش (110 دسی بل)
  •  پارس کردن سگ در فاصله ی خیلی  نزدیک از گوش  (110 دسی بل)
  •  در نزدیکی صدای آژیر ایستادن (120 دسی بل)
  •  صدای ترقه و یا فشفشه  (150 تا 140 دسی بل)

این آسیب های ذکر شده در بالا می تواند موجب درد و مصدومیت گوش شود .

راه های حفاظت گوش در برابر صداهایی که شنوایی افراد را دچار اختلال می کند

راه های حفاظت گوش در برابر صداها

  • استفاده از صداشکن
  • استفاده از هدفون
  • استفاده از محافظ های گوش سلیکونی و فومی

فواید استفاده از صداشکن چیست ؟

از مهمترین فواید صداشکن گوش می توان به پیشگیری از کاهش شنوایی و جلوگیری از ایجاد صدای وز وز در گوش و تبدیل صداهای ناهنجار و بلند به صداهای معمولی علل الخصوص برای افرادی که به طور مداوم در معرض این صداها قرار می گیرند، اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *