اوتیت میانی عفونت گوش میانی است که باعث التهاب (قرمزی و تورم) و تجمع مایع در پشت پرده گوش می شود. هر کسی ممکن است به عفونت گوش میانی مبتلا شود، اما نوزادان بین شش تا 15 ماهه بیشتر مبتلا می شوند. تخمین زده می شود که از هر چهار کودک، یک کودک حداقل یک عفونت گوش میانی را تا سن 10 سالگی تجربه می کند.

عفونت های ایجاد شده در گوش ممکن است از طریق باکتری یا ویروس ها باشد که اغلب همراه با درد و التهاب هستند. عفونت گوش در کودکان نسبت به بزرگسالان بسیار رایج تر است، تنها تفاوت آن وخامت و مدت زمان درمان آن است که برای کودکان به ترتیب آسان تر و طول درمان کوتاه تراست اما در بزرگسالان نشان دهنده بروز بیماری جدی می تواند باشد.

عفونت گوش میانی چیست؟

عفونت گوش میانی که به درستی آن را التهاب گوش میانی می نامند، زمانی رخ می دهد که یک ویروس یا باکتری باعث شود ناحیه پشت پرده گوش ملتهب شود. این بیماری با نام اوتیت میانی نیز شناخته می شود و بیشتر در کودکان دیده می شود.

بر اساس منبع معتبر کتابخانه ملی پزشکی، التهاب گوش میانی در 80 درصد از کودکان تا سن 3 سالگی رخ می دهد.

بیشتر التهابات گوش میانی در زمستان و اوایل بهار رخ می دهد. التهاب گوش میانی معمولاً بدون هیچ دارویی برطرف می شود. با این حال، اگر درد ادامه داشت یا تب دارید، باید به دنبال درمان پزشکی باشید.

انواع التهاب گوش میانی چیست؟

دو نوع التهاب گوش میانی وجود دارد: اوتیت میانی حاد (AOM) و اوتیت میانی همراه با افیوژن (OME).

اوتیت مدیا حاد

این نوع عفونت گوش به سرعت ایجاد می شود و با تورم و قرمزی در گوش پشت و اطراف پرده گوش همراه است. تب، گوش درد و اختلال شنوایی اغلب در نتیجه گیر افتادن مایع چرکی یا مخاط در پشت پرده گوش رخ می دهد.

اوتیت میانی همراه با افیوژن (OME)

پس از از بین رفتن عفونت، گاهی اوقات ترشحات مخاطی و مایع در گوش میانی ادامه می یابد. همچنین ممکن است در نتیجه سرماخوردگی یا شرایط دیگری مانند شکاف کام رخ دهد. این می تواند باعث احساس پر بودن گوش شود و بر توانایی شما برای شنیدن واضح تأثیر بگذارد.

دلیل عفونت کردن گوش میانی چیست ؟

در این مطلب قصد داریم به این موضوع بپردازیم که علت و عوارض عفونت گوش میانی چیست؟ عفونت گوش معمولاً در اثر وجود باکتری یا ویروس در گوش میانی ایجاد می شود که گاهی وجود آن تنها در یک گوش و گاهی در هر دو گوش دیده می شود. کودکان بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت گوش هستند. پس از پرداختن به علت اصلی و عوارض این عفونت در مورد راه های درمانی آن نیز صحبت خواهیم کرد.

برای درک بهتر از این مورد که علت و عوارض عفونت گوش میانی چیست باید گفت که عفونت گوش معمولاً در اثر حضور باکتری و ویروس در گوش میانی ایجاد می گردد و غالباً نتیجه ی یک بیماری دیگر مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و آلرژی است، به زبان ساده باید گفت که این عفونت گوش معمولا نتیجه ی وجود یک بیماری دیگر در بدن فرد است مثلا فردی که دچار سرماخوردگی، آنفولانزا و یا انواع آلرژی ها شده است، احتمال ابتلا به عفونت گوش در وی بیشتر از افراد دیگر دیده می شود.

درد گوش به دلیل وجود عفونت ها

عفونت گوش غالباً به دلیل وجود التهاب و تجمع مایعات در گوش میانی، برای افراد معضلی پر درد خواهند بود. برای کاهش سریع درد و جلوگیری از ایجاد پیامد های بیشتر باید برای درمان عفونت گوش سریعاً اقدام شود. یکی از مهم ترین علل انواع کم شنوایی وجود عفونت ها در گوش شناخته شده است.

علائم عفونت گوش در کودکان

علائم رایج عفونت گوش در کودکان

علائم رایج عفونت گوش در کودکان عبارتند از:

  • درد گوش به ویژه در زمانی که دراز می کشند
  • کشیدن گوش
  • سختی در خوابیدن
  • گریه بیش از حد طبیعی
  • مشکل شنوایی و پاسخ به صدا ها
  • از دست دادن تعادل
  • تب
  • ترشح مایعات از گوش
  • سر درد
  • از دست دادن اشتها

علائم عفونت گوش در بزرگسالان

رایج ترین علائم عفونت گوش در بزرگسالان شامل: درد گوش (در هر دو گوش و یا یکی از گوش ها)، ترشح مایعات از گوش و عدم شنوایی می باشد.

چگونه پزشکان التهاب گوش میانی را تشخیص می دهند؟

پزشک مطمئن می شود که سابقه پزشکی کودک شما را دارد و معاینه فیزیکی انجام می دهد. در طول معاینه، پزشک با استفاده از ابزاری به نام اتوسکوپ به گوش خارجی و پرده گوش نگاه می‌کند تا قرمزی، تورم، چرک و مایعات را بررسی کند.

بزرگسالان معمولاً در توصیف علائم خود با کلمات بسیار بهتر از کودکان هستند. عوارض برای بزرگسالان و کودکان یکسان است، همانطور که درمان نیز وجود دارد.

پزشک همچنین ممکن است آزمایشی به نام تمپانومتری انجام دهد تا مشخص کند که آیا گوش میانی به درستی کار می‌کند و آیا OME وجود دارد یا خیر.

برای این آزمایش، دستگاهی در داخل مجرای گوش شما قرار می گیرد که فشار را تغییر می دهد و پرده گوش را به لرزش در می آورد. این آزمایش تغییرات ارتعاش را اندازه گیری می کند و آنها را روی یک نمودار ثبت می کند. این نشان دهنده وجود مایع است، اما نه اینکه آیا مایع آلوده است یا خیر. یک پزشک نتایج را تفسیر خواهد کرد.

برای کودکان مبتلا به عفونت گوش چه زمانی باید به پزشک مراجعه نمود ؟

برای کودکان مبتلا به عفونت گوش چه زمانی باید به پزشک مراجعه نمود

تشخیص صحیح و اقدام به موقع برای درمان گوش اهمیت دارد. به ویژه اگر کودکان دچار عفونت گوش شوند. اگر علائم گفته شده بیش از یک روز دوام داشته باشند و یا چنین علائمی را در کودکان زیر 6 ماه ببینید باید سریعاً به پزشک مراجعه نمایید.

وجود درد و ترشح از گوش ها را باید جدی گرفت

اگر درد گوش بسیار شدید باشد و یا ترشحاتی از گوش خارج شوند باید سریعاً اقدام درمانی برای عفونت گوش توسط پزشک آغاز شود. استفاده از گوش پاک کن ها نمی تواند در این راه مفید واقع شود و عوارض استفاده از گوش پاک کن را باید جدی گرفت .

عوامل خطر آفرین در کودکان زیر 2 سال

در سنین زیر دو سالگی عفونت گوش شایع تر است زیرا مجرای گوش هنوز شکل جا افتاده ای پیدا نکرده و سیستم ایمنی کودکان نیز به درستی شکل نگرفته است در نتیجه بیشتر در معرض ابتلا به عفونت ها قرار می گیرند.

شیوع عفونت ها در اماکنی که کودکان زیادی در آنجا نگهداری می شوند

شیوع عفونت ها در اماکنی که کودکان زیادی در آنجا نگهداری می شوند

از آنجا که عفونت گوش، علت ویروسی و باکتریایی دارد، در محل های نگهداری کودکان مانند مهد کودک ها و مدارس می تواند شیوع و واگیر داشته باشد در نتیجه افرادی که در این امکان مسئول نگداری از بچه ها هستند باید نهایت تلاش خود را داشته باشند تا از شیوع این بیماری در میان کودکان دیگر جلوگیری نمایند و از خانواده ی آنها بخواهند که نسبت به بهداشت و سلامتی گوش فرزاندان خود اهمیت قائل شوند و در صورت مشکوک شدن به سلامت یکی از کودکان، در اولین فرصت خانواده ی وی را در جریان گذاشته تا با درمان به موقع آن از شیوع آن در میان دیگر کودکان خودداری شود .

چرا نوزادان بیشتر در معرض عفونت گوش قرار می گیرند ؟

نوزادان به دلیل اینکه در ابتدا نشستن و یا ایستادن را نیاموخته اند بیشتر زمان زندگی خود را در حالت دراز کشیده طی می کنند در نتیجه باید گفت که نوزادانی که از شیشه شیر استفاده می کنند و در حالت دراز کشیده از آن شیر می خورند بیشتر در معرض عفونت های گوش قرار دارند .

چه عواملی می تواند در شیوع عفونت های گوش تاثیرگذار باشد ؟

چه عواملی می تواند در شیوع عفونت های گوش تاثیرگذار باشد ؟

اگر بخواهیم به صورت کامل توضیح دهیم که علت و عوارض عفونت گوش میانی چیست باید به ذکر این موضوع بپردایم که عوامل فصلی مانند سرما خوردگی ها و آلرژی ها و تغییرات آب و هوایی نیز می تواند باعث شیوع عفونت گوش شود، در نتیجه لازم است در فصل هایی که سرماخوردگی و آلرژی ها بیشتر از فصل های دیگر است بیشتر مواظب سلامتی خود باشیم .

آیا سیگار می تواند خطر ابتلا به عفونت های گوش را افزایش دهد؟

آیا سیگار می تواند خطر ابتلا به عفونت های گوش را افزایش دهد ؟

برای پاسخ به این سوال که علت و عوارض عفونت گوش میانی چیست باید به استعمال دخانیات اشاره کرد، دخانیات و سیگار سیستم دفاعی بدن را ضعیف می سازد و به بافت های موجود در گلو و بینی صدماتی وارد می نماید و آنها را بیشتر در معرض ابتلا به عفونت ها علل الخصوص عفونت های مرتبط به گوش قرار می دهد، این مورد می تواند هم بر سلامتی کودکان و هم بر سلامتی بزرگسالان تاثیرگذار باشد اما باید گفت که ساختار گوش کودکان بیشتر از افراد بزرگسال در معرض ابتلا به این عفونت ها قرار می گیرند. علاوه بر دود سیگار، این تئوری وجود دارد که دود تنباکو و همچنین هوای آلوده تا حد زیادی درصد خطر ابتلا به عفونت گوش را بالا می برد .

پروسه ی زمانی درمان عفونت گوش میانی چقدر است ؟

پروسه ی زمانی درمان عفونت گوش میانی چقدر است ؟

باید گفت که اگر نسبت به درمان عفونت های موجود در گوش به موقع اقدام شود و درمان آن به تعویق نیوفتد این عارضه به صورت معمول می تواند 48 تا 72 ساعت به طول بی انجامد و بعد از آن به صورت کامل رفع گردد اما وجود مایعات در گوش را تا 3 ماه می توان انتظار داشت و بعد از آن این مایعات نیز به صورت کامل رفع خواهند گشت .

درمان نشدن عفونت گوش چه عوارضی می تواند داشته باشد ؟

درمان نشدن عفونت گوش چه عوارضی می تواند داشته باشد ؟

یکی از مهم ترین مواردی که در مبحث علت و عوارض عفونت گوش میانی چیست باید به آن تاکید کرد این است که عفونت های گوش را باید جدی گرفت و هرچه سریع تر نسبت به درمان آن اقدام نمود. باید گفت در صورتی که این عفونت ها در بدن درمان نشده باقی بمانند می توانند عواقب ناخوشایندی برای افراد داشته باشد که از جمله این عواقب می توان به ماستوئیدیت (التهاب نادر استخوان مجاور گوش)، کاهش شنوایی ( که در هر فرد می تواند میزان آن متفاوت باشد )، سوراخ شدن پرده گوش، مننژیت و فلج عصب صورت اشاره کرد. بیماری منییر یکی از عوارض وجود این عفونت ها بر روی افراد بزرگسال می باشد .

نحوه ی خوابیدن افرادی که دچار عفونت گوش شده اند

باید گفت برای افرادی که مبتلا به عفونت های گوش هستند خوابیدن به صورت نشسته به جای حالت دارزکشیده، می تواند به از بین رفتن مایعات در گوش کمک نماید. این حالت استراحت کردن، می تواند سبب کاهش درد و فشار ناشی از این عفونت ها شود. اگر در منزل خود صندلی مناسب برای خواب ندارید می تواند از چند بالشت بر روی تخت خود استفاده کرده و جای سر خود را بالاتر آورده و به حالت نشسته بخوابید .

چه زمان هایی درد عفونت گوش برای کودکان طاقت فرسا می شود ؟

چه زمان هایی درد عفونت گوش برای کودکان طاقت فرسا می شود ؟

کودکانی از وجود عفونت ها در یکی از گوش ها و یا هر دو گوش خود رنج می برند دائما از درد گوش شکوه و شکایت می نمایند، باید دانست که این دردها معمولا بیشتر در هنگام شب برای این کودکان رنج آور می شود، از دیگر زمان های که درد این عفونت های گوش برای کودکان طاقت فرسا می شود می توان به هنگام جویدن چیزی، هنگام شیر خوردن از شیشه شیر و یا هنگام دراز کشیدن اشاره کرد .

 چه باکتری هایی سبب عفونت گوش میانی می شوند ؟

وجود باکتری هایی مانند استرپتوکوک نومونیا (پنوموکوک) هموفیلوس آنفلوانزا، سودوموناس و موراکسلا می تواند سبب بروز عفونت های گوش میانی در میان افراد شود. این که بدانیم علت و عوارض عفونت گوش میانی چیست؟ به ما کمک می کند تا در زمان مناسب برای درمان آن اقدام نماییم .

آیا استفاده  از آموکسی سیلین ها می تواند راه درمانی برای عفونت های گوش باشد ؟

آموکسی سیلین ها، آنتی بیوتیک هایی از خانواده ی بزرگ پنی سیلین ها هستند که با باکتری های موجود در بدن می جنگند، باید دانست بسیاری از باکتری هایی که در بدن وجود دارند با آموکسی سیلین  ها قابل برطرف می باشند اما با این حال نمی توان گفت که در هنگام بروز عفونت های گوش تنها استفاده  از این آنتی بیوتیک ها می تواند راه درمان باشد و نیازی به مراجعه به پزشک متخصص نیست، در نتیجه در صورت مشاهده ی عوارض این عفونت ها لازم است هرچه سریع تر به پزشک متخصص مراجعه نمود.

مهم ترین عاملی که نشان از عفونت گوش میانی دارد چیست؟

مهم ترین عاملی که نشان از عفونت گوش میانی دارد، وجود درد و افت شنوایی در افراد می باشد البته باید توجه داشت که در کودکان و نوزادانی که قابل به بیان درد نیستند شناسایی این عفونت ها دشوار تر می باشد .

سوالات رایج پزشکان به هنگام مشکوک شدن نسبت به عفونت گوش

سوالاتی که پزشک متخصص به هنگام مشکوک شدن به وجود عفونت ها در گوش میانی از افراد می پرسد این است آیا در گوش خود احساس درد می نمایید؟ آیا اخیرا مایعات و یا چرک هایی از گوش شما فراتر از حد معمول خارج شده است؟ آیا به تازگی با تب مواجه شده اید ؟ پاسخ  به این سوالات به پزشک متخصص شما کمک می نماید تا راحت تر به وجود عفونت ها در گوش شما پی ببرد .

چه عواملی در نوزادان می تواند سبب کاهش ریسک ابتلا به عفونت های گوش میانی شود ؟

چه عواملی در نوزادان می تواند سبب کاهش ریسک ابتلا به عفونت های گوش میانی شود ؟

  • شیر مادر خوردن کودک می تواند خطر ابتلا به این عفونت های گوش را کاهش دهد .
  •  واکسینه شدن نوزادان .
  • قرار ندادن کودکان و نوزادان در اتاق هایی که در آن سیگار کشیده شده است .

وجود عفونت های موجود در گوش در میان چه رده ی سنی از کودکان بیشتر رواج دارد ؟

وجود عفونت های موجود در گوش در میان چه رده ی سنی از کودکان بیشتر رواج دارد ؟

به طور معمول نوزادان بین 6 ماه تا 2 سال بیشتر از افراد دیگر مبتلا به عفونت های گوش می شوند و این مسئله می تواند برای والدین آنها دغدغه آفرین باشد، دلیل بروز علائم عفونت گوش در نوزادان و کودکان این است که اندازه ی و شکل شیپور استاش در گوش آنها به گونه ای است که اجازه ی رشد به باکتری ها در آنها داده می شود، از دیگر عوامل موثر در ابتلا به  این عفونت ها می توان به سیستم دفاعی بدن آنها که مقاومت زیادی ندارد اشاره کرد .

اهمیت واکسن در نوزادان و کودکان

در این زمینه شما می توانید مشاوره ای در خصوص واکسن هایی که کودک شما باید از آنها بهره برد از پزشک متخصص گیرید، واکسینه نشدن فرزند شما می تواند یکی از عوامل موثر در ابتلا به عفونت های مرتبط با گوش باشد .

تاثیر عفونت های گوش میانی بر زندگی روزمره افراد

تاثیر عفونت های گوش میانی بر زندگی روزمره افراد

وجود عفونت های گوش میانی می تواند بر شنوایی افراد تاثیر گذارد موارد زیر از جمله مشکلاتی است که افراد بزرگسال مبتلا به عفونت گوش با آن دست و پنجه نرم می کنند :

  • پاسخگو نبودن نسبت به صداهای نرم
  • نشنیدن صدای تلوزیون و رادیو و به صورت مداوم درخواست برای بالا بردن میزان صدا
  • بلند صحبت کردن این افراد
  • بی توجهی و بی اعتنایی در کلاس های درس
  • آیا شیپور استاش با بالا رفتن سن تغییر می کند؟

با بالا رفتن سن، شیپور استاش طویل تر می شود و از لحاظ عمودی در موقعیت بهتری قرار می گیرد، قبل تر توضیح دادیم که در کودکان به دلیل شکل و اندازه ی این شیپور استاش عفونت های بیشتری در گوش دیده می شود، در نتیجه میتوان شکل و اندازه ی این شیپور را عاملی برای ابتلا به عفونت های گوش نامید.

شایع ترین دلیل درد گوش

شایع ترین دلیل درد گوش

یکی از شایع ترین دردهای مرتبط با گوش درد به خاطر وجود عفونت ها در گوش میانی است که در نهایت به افت شنوایی میرسد، وجود این عارضه در کودکان به  صورت معمول با تب همراه خواهد بود در نتیجه لازم است در این خصوص که علت و عوارض عفونت گوش میانی چیست اطلاعات لازم را کسب نمود تا به هنگام مشاهده ی آن به سرعت به درمان آن پرداخت.

بهترین راه برای درمان التهاب گوش میانی چیست؟

روش های مختلفی برای درمان اوتیت میانی وجود دارد. اوتیت میانی حاد ممکن است با آنتی بیوتیک درمان شود، اما OME به طور معمول با عفونت همراه نیست، بنابراین آنتی بیوتیک ها مفید یا ضروری نیستند.

پزشک درمان را بر اساس سن، سلامت و سابقه پزشکی کودک شما قرار می دهد. پزشکان موارد زیر را نیز در نظر خواهند گرفت:

  • شدت التهاب یا عفونت
  • توانایی کودک شما برای تحمل آنتی بیوتیک ها

بسته به شدت عفونت، پزشک ممکن است به شما بگوید که بهترین گزینه درمان درد است و منتظر بمانید تا ببینید آیا علائم از بین می روند یا خیر. ایبوپروفن یا دیگر کاهش دهنده تب و درد یک درمان رایج است.

علائمی که بیش از 3 روز طول می کشد معمولاً به این معنی است که پزشک آنتی بیوتیک را توصیه می کند. با این حال، آنتی‌بیوتیک‌ها عفونت را درمان نمی‌کنند، اگر ناشی از ویروس باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *