سمعک آنالوگ چیست و چگونه کار می کند؟

سمعک آنالوگ از ابتدایی‌ترین سمعک‌هایی است که سال‌های دور به افراد کم‌شنوا کمک بزرگی کرده است. سمعک آنالوگ در واقع همان سمعک هایی است که در گذشته پیش از تولید فناوری سمعک های دیجیتال و هوشمند رایج بودند. بسیاری از شرکت ها دیگر این نوع سمعک را تولید نمی کنند. . امروزه به دلیل پیشرفت صنعت سمعک سازی استفاده از آن رایج نیست و بسیاری از شرکت‌ها دیگر این نوع سمعک را تولید نمی‌کنند. در سمعک‌های آنالوگ صدا از طریق میکروفون دریافت شده و از طریق آمپلی فایر تقویت می‌شود و این صدا به وسیله بلندگو ارائه می‌شود.

تاریخچه سمعک آنالوگ

در گذشته از سمعک‌های شیپوری برای کمک به افراد کم‌شنوا استفاده می‌کردند. اگرچه ممکن است شیپورهای گوش از نظر زیبایی شناختی برای عده‌ای جذاب به نظر می‌رسید، اما انسان نیاز داشت که از چنین وسیله غول‌پیکری هر چه زودتر رهایی یابد و راه‌های آسان‌تری را برای شنیدن پیدا کند. بنابراین، مخترعان شروع به کار کردند تا چیزی بهتر بسازند.

بالاخره در سال 1898 میلر ریس هاچینسون اولین سمعک قابل حمل با استفاده از فرستنده کربن را اختراع کرد. از طریق استفاده از فرستنده کربن، یک جریان الکتریکی می‌تواند سیگنال ضعیفی بگیرد و آن را به سیگنال قوی تبدیل کند. این دستگاه از یک میکروفون، آمپلی‌فایر، هدفون و باتری مجزا تشکیل شده بود. از آنجایی که این دستگاه از اجزای زیاد و گرانی تشکیل شده بود، تنها عده معدودی از افراد توانستند از آن استفاده کنند.

پس از گذشت سال‌ها و اختراع انواع مختلفی از سمعک‌ها، در سال 1970 ریزپردازنده یا میکروپروسسور ساخته شد و سمعک‌ها رو به کوچک‌تر شدن رفتند و به عبارتی تقریباً مدرن شدند. یک محقق به نام ادگار ویلچر از این اختراع استفاده کرد و برای ایجاد شنوایی بهتر برای کسانی که به آن نیاز داشتند، دست به کارهای دیگری زد.
او یک دستگاه که دامنه آن فشرده سازی شده و دارای چند کانال آنالوگ است، اختراع کرد که به سیگنال‌های صوتی اجازه می‌داد تا به وسیله باندهای فرکانسی جدا شوند. این دستگاه قادر بود صدای آنالوگ را به صورت غیرخطی تنظیم کنند. با این اختراع می‌توانستند صداهای خاصی را کم‌تر و صداهای دیگر را بیشتر تقویت کنند.

چگونگی عملکرد سمعک آنالوگ

سمعک آنالوگ با افزایش حجم امواج صوتی مداوم، به تقویت همه صداها از جمله گفتار و نویز پس زمینه می‌پردازد. مانند یک میکروفون متصل به یک بلندگو، از یک سیگنال الکتریکی دائماً متغیر برای تولید صدا استفاده می‌کند. سمعک‌های آنالوگ به محدود شدن حجم صداهای بلندتر کمک می‌کند در حالی که صداهای ساکت‌تر را به اندازه‌ای بلند نگه می‌دارد که شنیده شوند. البته در برخی از سمعک‌های آنالوگ، تنظیمات سمعک، بسته به میزان صدای بلند یا ساکت بودن محیط قابل تغییر هستند. این تنظیمات معمولاً به وسیله کنترل صدا، سوئیچ فیزیکی یا دکمه روی دستگاه تنظیم می‌شوند.

اجزای سمعک آنالوگ

سمعک آنالوگ از سه قسمت اصلی تشکیل شده است، میکروفون، بلندگو، باتری و تقویت کننده یا آمپلی فایر. میکروفون موظف است صدا را از حالت مکانیکی به الکتریکی تبدیل کند و پس از آن، این جریانات الکتریکی را به تقویت کننده می‌رساند و سپس تقویت کننده به کمک باتری این جریانات الکتریکی را افزایش می‌دهد و آن‌ها را به بلندگو انتقال می‌دهد. از طرف دیگر بلندگو برعکس میکروفون عمل می‌کند و جریانات الکتریکی را به مکانیکی یا همان صوت، بدل می‌کند و صدای تقویت شده در گوش کاربر تولید می‌شود.

مزایای سمعک آنالوگ

مزایای سمعک‌های آنالوگ باعث شده برخی افراد ناشنوا همچنان برای خرید آن اقدام کنند و به استفاده از آن بپردازند:

• هزینه پایین سمعک آنالوگ

• هزینه پایین تعمیرات و اجزای تشکیل دهنده آن

• بالا بودن عمر باتری در سمعک‌های آنالوگ

• افرادی که سابقه استفاده از این نوع سمعک‌ها را دارند، آن را به سمعک‌های دیجیتال ترجیح می‌دهند.

• بالا بودن قدرت صدای سمعک‌های آنالوگ

معایب سمعک آنالوگ

درست است که مزایای سمعک آنالوگ برای عده‌ای از کم‌شنوایان جذابیت دارد اما معایب زیاد و مهم این نوع از سمعک‌ها باعث جایگزین شدن سمعک‌های پیشرفته‌تر با سمعک‌های آنالوگ شده است. از جمله این معایب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• اندازه بزرگ سمعک آنالوگ اکثر افراد را برای استفاده از آن جذب نمی‌کند.

• سمعک آنالوگ برخلاف سمعک‌های مدرن، برای انواع کم‌شنوایی قابل تنظیم نیست.

• صداهایی که اضافی و مزاحم هستند نیز با این سمعک‌ها شنیده می‌شوند.

• به دلیل کنترل نشدن خروجی سمعک، ترومای صوتی باعث آسیب به شنوایی فرد می‌شود.

• سمعک آنالوگ محدودتر و تقریباً غیر قابل دسترس است.

تفاوت سمعک آنالوگ و دیجیتال

هنگام انتخاب یک سمعک، باید به میزان کمکی که آن سمعک به شما می‌کند توجه کنید و سمعکی را انتخاب کنید که در کنار قیمت مناسب، مشکلات شنوایی شما را نیز رفع کند. در این بخش از مقاله سمعک آنالوگ را با سمعک‌ دیجیتال مقایسه کرده‌ایم تا در انتخاب سمعک مناسب به شما عزیزان کمکی کرده باشیم:

• تمایز بین گفتار و صدای ناخواسته: سمعک‌های آنالوگ همه صداها را به یک اندازه تقویت می‌کنند اما سمعک‌های دیجیتال صداهای اضافی و نویزهای را از هم جدا می‌سازد. ریزتراشه‌های موجود در دستگاه دیجیتال امواج صوتی را به کد باینری (زبان رایانه‌ها) تبدیل می‌کنند و الگوریتم‌های خاصی را برای کاهش نویز، بهبود کیفیت صدای گفتاری، کاهش فیدبک دستگاه که اغلب صدای سوت آزاردهنده تولید می‌کنند، اعمال می‌کنند.

• تقویت صدا و برنامه ریزی: برخی از سمعک‌های آنالوگ برای تعدادی از کم‌شنوایی‌ها و محیط‌ها قابل برنامه‌ریزی است، در حالی که سمعک‌های دیجیتال را می‌توان متناسب با نیازها و محیط‌های خاص برنامه ریزی کرد. سمعک‌های آنالوگ صداهای بلند را بیش از حد و صداهای ملایم را بسیار کم تقویت می‌کند. سمعک‌های دیجیتال به اندازه کافی صدا را تقویت می‌کنند تا صداهای آرام، نرمال و بلند به وضوح شنیده شوند.

• تعداد میکروفون: سمعک‌های آنالوگ تنها یک میکروفون دارند که حضور در محیط‌های شلوغ را دشوار می‌کند. سمعک‌های دیجیتال دارای دو میکروفون هستند که به کاربر این امکان را می‌دهد تا روی یک بلندگوی خاص تمرکز کند.

• اثر انسداد: سمعک‌های آنالوگ در معرض اثر انسداد هستند که این مسئله می‌تواند باعث شنیدن صدای خود، به صورت غیرقابل تحملی شود، ولی با سمعک‌های دیجیتال، شنیدن صدای خود راحت است.

• مصرف و نگهداری باتری: سمعک‌های آنالوگ از نظر مصرف باتری مقرون به صرفه نیستند، در حالی که سمعک‌های دیجیتال انرژی کمتری مصرف می‌کنند و باعث صرفه جویی در مصرف باتری می‌شوند. علاوه بر این، از آن‌جایی که سمعک‌های آنالوگ دارای قطعات الکترونیکی زیادی هستند، ممکن است نیاز به تعمیرات بیشتری داشته باشند.

• شنیدن از راه دور: سمعک‌های دیجیتال به گونه‌ای طراحی شده‌اند که شنیدن صداها را از راه دور آسان‌تر می‌کنند، در حالی که سمعک آنالوگ توانایی شنیدن صدا از پشت سر کاربر را نیز ندارد.

• تمایز بین صامت ها و مصوت ها: در سمعک آنالوگ، صامت‌ها اغلب با حروف صدادار سخت‌تر درک می‌شوند اما با سمعک‌های دیجیتال، صامت‌ها به دلیل فناوری چند کاناله و تقویت کننده‌های بهتر، رساتر شنیده می‌شوند.

• سازگاری با تلفن همراه: تلفن‌های همراه با سمعک‌های آنالوگ سازگار نیستند اما مکالمه با تلفن همراه به وسیله سمعک دیجیتال آسان‌تر و واضح‌تر است. علاوه بر این، جدیدترین سمعک‌های دیجیتالی، اتصال با تلفن همراه و کنترل از راه دور را از طریق بلوتوث ارائه می‌دهند و به کاربر این امکان را می‌دهند تا تجربه شنوایی خود را به راحتی کنترل کند.

• تفاوت قیمت سمعک آنالوگ و دیجیتال: سمعک دیجیتال به دلیل تکنولوژی برتر و پیچیدگی فنی آن گران‌تر هستند. گاهی اوقات، قیمت بالاتر ممکن است به معنای خدمات بیشتر نیز باشد. بنابراین قبل از رد یک محصول به دلیل هزینه بالای آن، باید در نظر داشت که چه خدماتی در کنار محصول گنجانده شده است.

• عامل عادت: افرادی که مدتی است از سمعک‌های آنالوگ استفاده می‌کنند ممکن است تغییر به سمت سمعک دیجیتال برایشان مشکل باشد. اگرچه سمعک دیجیتال ممکن است بهترین نوع سمعک در بازار باشد، اما ممکن است با نیازهای شنوایی همه سازگار نباشد.

آیا تولید سمعک های آنالوگ متوقف شده است؟

شرکت‌های انگشت شماری هنوز هم به تولید این نوع سمعک‌ها می‌پردازند. زیرا هنوز افرادی در دنیا وجود دارند که نیازهای خود را با این نوع از سمعک می‌توانند برطرف کنند.

آیا سمعک آنالوگ دارای قابلیت میکروفون های جهت دار است؟

سمعک های آنالوگ دارای یک میکروفون تک جهته و یا یک میکروفون جهت دار هستند. اما برخی از آن‌ها نیز هر دو نوع میکروفون را دارند تا فرد بتواند سمعک خود را در محیط‌های مختلفی تنظیم کند. هنگام خرید سمعک آنالوگ به نوع میکروفون‌های آن دقت کنید و ترجیحاً سمعکی را انتخاب کنید که از هر دو میکروفون برخودار باشد.

استفاده از سمعک انالوگ برای کودکان

کودکان به دلیل قرار داشتن در سنین رشد بهتر است از بهترین نوع سمعک استفاده کنند تا برای درک درست گفتار، صدایی باکیفیت و بدون نویز را بشنوند. پس انتخاب سمعک آنالوگ برای کودکان مناسب نیست، زیرا آن‌ها نمی‌توانند آسیب‌های وارده به گوش خود را تشخیص دهند. بهتر است برای کودکان از سمعک‌های دیجیتالی و هوشمند استفاده شود.

سمعک انالوگ برای افراد سالمند

از آنجایی که افراد سالمند به دلیل بروز پیرگوشی اعصاب داخلی و حلزون گوششان دچار اختلال شده است. به همین دلیل این دو عضو اصلی توانایی تفکیک صداها را نخواهند داشت، بنابراین به یک سمعک با کیفیت نیاز دارند تا ضعف‌های شنوایی آن‌ها را به خوبی رفع کند. پس سمعک‌های آنالوگ گزینه مناسبی برای این افراد نخواهد بود و استفاده از سمعک‌های دیجیتال به افراد سالمند توصیه می‌شود.

کدام برندها دارای سمعک آنالوگ هستند؟

به دلیل پایین‌تر بودن کیفیت سمعک آنالوگ نسبت به سمعک دیجیتال، شرکت‌های بزرگ به تولید این نوع سمعک‌ها تمایلی ندارند اما شرکت‌های کوچک‌تر همچنان به تولید سمعک آنالوگ می‌پردازند. اما اکثر متخصصین، این نوع سمعک‌ها که در شرکت‌های ضعیف تولید شده باشند را قبول ندارند و خرید آن‌ها را به شما به عنوان بیمار توصیه نمی‌کنند. در صورتی که توانایی خرید سمعک‌های گران قیمت دیجیتالی را ندارید، برخی از شنوایی شناسان مدل‌های Unitron Max و Signia Nitro را به عنوان سمعک‌های آنالوگ پیشنهاد می‌دهند.

قیمت سمعک آنالوگ

عواملی هستند که می‌توانند در قیمت سمعک آنالوگ تأثیرگذار باشند از جمله؛ کیفیت سمعک و شرایط ویژه کاربر زیرا سن، شغل و میزان کم شنوایی او می‌تواند در انتخاب نوع سمعک تأثیر داشته باشد. سمعک انالوگ به دلیل ساده بودن و داشتن کم‌ترین امکانات از قیمتی پایین‌تری نسبت به سمعک دیجیتال برخوردار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *