تست ABR، روش انجام، مزایا، معایب و هزینه

آزمون یا آزمایش ABR یک آزمون شنوایی است. ABR مخفف Auditory Brainstem Response به معنی تست عصبی عملکرد شنوایی مغز در پاسخ به محرک های شنوایی است. این آزمون اولین بار در سال 1971 معرفی شد. انجام و تفسیر این تست معمولاً توسط متخصص شنوایی انجام می شود.

گرچه این آزمون اطلاعاتی در مورد عملکرد شنوایی و حساسیت شنوایی فراهم می کند، جایگزینی برای ارزیابی رسمی شنوایی نیست و نتایج آن باید در کنار دیگر آزمون های شنوایی سنجی مورد استفاده قرار بگیرد.

کاربرد آزمون ABR

این آزمون یک ابزار غربالگری مناسب در ارزیابی آسیب شناسی شنوایی است. اطلاعاتی که از این آزمون به دست می آیند اگر نشان دهنده ی مشکلاتی باشد در ادامه نیاز به انجام MRI از زاویه cerebellopontine را الزامی می کند.

علائم بالینی این مشکل شامل موارد زیر می شود:

افت شنوایی عصب حسی

افت شنوایی نا متقارن فرکانس بالا

وزوز گوش

 

کاربرد های دیگر

مطالعات نشان می دهند که موج ABR در بیماران مبتلا به افسردگی دو قطبی نوع 1 و بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی متفاوت است. یعنی این آزمون علاوه بر شنوایی سنجی و تست تعادل می تواند در تشخیص این دو بیماری کمک کننده باشد. آزمایش های بالینی انجام شده، نشان داده اند که موج III و موج VII در بیماران اسکیزوفرنی و افسردگی دو قطبی بسیار بالاتر از  افراد عادی است.

بنا بر گفته محققان بیماری افسردگی دو قطبی می تواند به ناهنجاری در تالاموس مرتبط باشد.

غربالگری شنوایی نوزادان

از فناوری آزمون ABR برای غربالگری شنوایی نوزادان استفاده می شود. تقریباً از هر 100 کودک، 1 نفر ناشنوا متولد می شود و تعداد دیگری مبتلا به کم شنوایی هستند و بعضی از آن ها در دوران کودکی شنوایی خود را از دست می دهند. تجهیزات ABR باعث شده است که غربالگری شنوایی نوزادان بی دردسر و راحت انجام شود.

نوزادان پر خطری که دچار بیماری های عفونی شده باشند، سرماخوردگی شدید گرفته باشند، داروی آمینوگلیکوزید مصرف کرده باشند، دچار سندروم های مرتبط با کم شنوایی شده باشند و … حتما با این آزمون مورد بررسی قرار می گیرند.

ABR در جراحی

این آزمون اغلب طی عمل جراحی گوش مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند تغییرات وضعیت نوروفیزیولوژیک سیستم های عصبی محیطی و مرکزی را به سرعت مشخص کند. این اطلاعات در پیشگیری از اختلالات نورولوژیک و ممانعت از کم شنوایی پس از عمل مفید است. برخی از بیماران مبتلا به تومور ممکن است پس از عمل شنوایی خود را از دست بدهند یا دچار کاهش شنوایی شوند، حتی اگر عصی کاملاً حفظ شود.

سخن آخر

ABR برای طیف گسترده ای از برنامه های بالینی، غربالگری، تشخیص بیماری و عمل های جراحی مورد استفاده قرار می گیرد. مانند تمام آزمایش های دیگر، آزمون ABR نیز در حال تکامل است و هر روزه امکانات بیشتری در اختیار بشر می گذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *