ساخت قالب سمعک

گوش انسان نیز مانند تمام اجزای دیگری که در بدن وجود دارد، در هر فردی شکل و قالب خاصی دارد. شکل گوش در میزان شنوایی اثر گذار است و عملکرد مهمی در فرآیند شنیدن دارد. ساخت قالب سمعک به دلیل این تفاوت های فردی، دقیقا متناسب با ویژگی ها و شکل ظاهری منحصر به فرد گوش در افراد مختلف تعبیه شده است. برای کسانی که از سمعک استفاده می کنند، انجام قالب گیری سمعک و ساخت قالب متناسب با گوش آن ها، تفاوت زیادی در بهبود و وضوح شنوایی صدا در محیط ایجاد خواهد کرد.

برای ساخت قالب سمعک و قالب گیری از گوش با کلینیک شنوایی و تعادل قلهک از طریق دکمه زیر تماس بگیرید.

قالب گیری سمعک چگونه انجام می شود؟

برای قالب گیری، خمیر قالب گیری با استفاده از سرنگی مخصوص در کانال گوش وارد می شود. و چند دقیقه زمان می برد تا خمیر شکل درون گوش را به خود بگیرد و سفت شود. پس از شکل گرفتن، خمیر خارج شده و برای ساخت قالب اصلی یا پوسته سمعک در مرکز مخصوص خود مورد استفاده قرار می گیرد. قالب گیری سمعک برای سمعک های پشت گوشی انجام می شود و همچنین برای ساخت پوسته ی سمعک های داخل گوشی انجام می گیرد تا قالبی که در نهایت ساخته می شود کاملاً به شکل مجرای گوش خود فرد باشد. این قالب گیری حتما باید توسط ادیولوژیست ماهر انجام شود و سمعک شنوایی قلهک در این زمینه بهترین خدمات را ارائه می کند.

قالب گیری گوش شامل چند مرحله است؟

قالب گیری گوش مراحل ساده ای دارد که به راحتی و بدون هیچ گونه دردی انجام می گیرند و شکل دقیق گوش را مشخص می کند. این مراحل شامل موارد زیر است:

  • تزریق خمیر قالب گیری به داخل گوش و پر کردن کل صدفی گوش با خمیر
  • سپس صاف کردن سطح خارجی آن با انگشت
  • تزریق خمیری که با ماده ی سفت کننده مخلوط شده است
  • سفت شدن خمیر پس از گذشت چند دقیقه و شکل گرفتن آن
  • استفاده از خمیر قالب گیری شده برای ساخت قالب اصلی

معاینه گوش پیش از قالب گیری

معاینه ی گوش پیش از قالب گیری برای بررسی امکان انجام قالب گیری لازم است. در صورتی که پس از معاینات اولیه مجرای گوش مناسب قالب گیری تشخیص داده شود، مرحله ی قالب گیری اولیه با خمیر انجام می گیرد و پس از آن قالب ثانویه یا قالب اصلی از روی آن ساخته می شود. تبحر و تجربه ی کادر کلینیک سمعک شنوایی قلهک در کیفیت بالای قالب گیری موثر است. مهارت در قالبگیری کمک می کند تا قالب نهایی ساخته شده در گوش سفت و محکم قرار بگیرد و لق نباشد و رضایت حداکثری را از عملکرد سمعک تامین کند.

قالب گیری گوش

قالب گیری از گوش با استفاده از یک خمیر سفت شونده انجام می شود تا شکل مجرای گوش یک فرد را برای ساخت قالب اصلی مشخص کند. خمیری که برای قالب گیری مورد استفاده قرار می گیرد باید غلظت مناسبی داشته باید و مقدار ماده ی سفت کننده به اندازه ی دقیقی در آن استفاده شده باشد. همچنین در قالب گیری سمعک جهت تزریق مواد به داخل گوش و عمق ورود دهای سرنگی که خمیر را تزریق می کند و البته سرعتی که تزریقدارد، همگی در کیفیت قالب گیری و رضایت فرد موثرند. تمام این موارد نیازمند تجربه ی زیاد و حرفه ای بودن است تا فرد احساس هیچ گونه ناراحتی نکند.

آیا قالب ها با هم تفاوت دارند؟

قالب سمعک قطعه ای است که به صورت اختصاصی برای هر فردی به شکل گوش او ساخته می شود. آنچه که در قالب های سمعک تفاوت ایجاد می کند جنس، کاربرد و رنگ آن است. قالب های متنوعی از لحاظ عملکردی و همچنین رنگ و اندازه ساخته می شوند. تفاوت کاربرد قالب ها در استفاده از آن ها به عنوان محافظ صوت و ضد آب یا افزایش دهنده ی میزان شنوایی حین استفاده از سمعک است.ساخت قالب سمعک صرف نظر از اینکه با توجه به راهنمای خرید سمعک کدام سمعک و از چه برندی را انتخاب کرده اید، می تواند میزان شنوایی را تا حد خوبی افزایش دهد.

انواع قالب سمعک

انواع قالب سمعک در دو زیر گروه کانال (canal) و شل (shell) جای می گیرند. انواع قالب های شل و نیم شل به صورت نرم و سخت می تواند پس از قالب گیری سمعک دقیقا متناسب با شکل گوش فرد ساخته شود. این قالب ها می توانند صدفی و یا مجرای گوش را اشغال کنند و کاربرد های مورد انتظار را تأمین نمایند. برای مثال از گوش در برابر ورود اصوات شدیدا بلند و یا آب محافظت کنند و یا کیفیت شنوایی در حین استفاده از سمعک را برای افراد بالا ببرند. دقت در ساخت قالب ها به طور دقیق و متناسب با شکل گوش افراد موضوع مهمی در کیفیت و کارایی آن ها محسوب می شود. تنوع زیاد قالب، برای برآورده کردن هرگونه درخواست در رابطه با ساخت قالب ها در کلینیک قلهک فراهم شده است. استفاده از این قالب ها به خوبی می تواند کیفیت شنوایی را بالا ببرد.

قالب محافظ صوت ( ضد صوت )

روش های پیشگیرانه برای محافظت از شنوایی در برابر آسیب های محیطی در نظر گرفته می شود. استفاده از قالب های محافظ صوت روش نتیجه بخشی است. البته قالب های محافظی باید مورد استفاده قرار بگیرند که بتوانند به عنوان نوعی صدا شکن عمل کرده و از پارگی پرده ی گوش و یا آسیب رسیدن به آن در محیط های پر سر و صدا جلوگیری کنند. معمولا در مشاغل صنعتی استفاده از این نوع قالب ها پیشنهاد می شود. مسلما افرادی که در این محیط ها کار می کنند از کارفرما گرفته تا کارگران، نیاز دارند تا از سلامت شنوایی خود برای تمام عمر محافظت کنند. لازم به ذکر است که امکان شنیدن صدای مکالمات افراد و ارتباط کلامی در حین استفاده از این قالب ها امکان پذیر است.

قالب محافظ آب ( ضد آب )

ورود آب به گوش می تواند مشکل آفرین باشد و عفونت ایجاد کند. همچنین در مواردی که پرده ی گوش دچار پارگی شده باشد این محافظت ضروری است زیرا ورود آب به گوش میانی مشکلات عدیده ای به دنبال خواهد داشت. استفاده از محافظ گوش ضد آب برای شناگران نیز اهمیت زیادی دارد. این قالب های محافظ آب با توجه به اینکه با اندازه ی دقیق گوش ساخته می شوند، به خوبی سد راه نفوذ آب به درون گوش خواهند شد.

قالب سایز CIC

قالب CIC یا Completely-in-canal از نوع قالب های کاملا مخفی درون گوش است که از بیرون دیده نمی شود و قدرت انتقال صوت سمعک را به خوبی بالا می برد. این نوع قالب برای زمانی که سمعک به منظور درمان کم شنوایی ملایم تا متوسط تجویز شده اند، کارایی دارند. این قالب ها بیشتر برای افراد بزرگسال کاربرد دارند.

قالب سایز کانال (Canal)

قالب های کانال از قالب های CIC کمی بزرگتر هستند. این قالب ها به صورتی ساخته می شوند که از بیرون در معرض دید نباشند. قالب گیری قالب کانال به صورت دقیق و حرفه ای در سمعک شنوایی قلهک انجام می شود. به طوری که با داشتن اندازه ی دقیق و متناسب با گوش افراد به طور دقیق در کانال گوش جای می گیرد و افراد هنگام استفاده از آن احساس راحتی می کنند. این قالب ها را می توان در رنگ های مختلفی ساخت.

قالب سایز شل (Shell)

قالب سایز شل تمام صدفی گوش فرد را پر می کند و قسمت مارپیچ لاله ی گوش جز قالب است. البته قالب شل تو پر ساخته می شود و وزن بیشتری نسبت به قالب های دیگر دارد. قالب شل برای افت شنوایی های ملایم تا شدید مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین قیمت قالب سمعک بسته با توجه به نوع آن متفاوت است، مثلا برای ساخت قالب شل از مواد اولیه ی بیشتری استفاده می شود.

قالب سایز نیمه شل (Half Shell)

قالب نیمه شل نسبت به شل، قسمت مارپیچ گوش را ندارد و نیمی از صدفی گوش را پر می کند. این قالب برای کم شنوایی های ملایم تا شدید توصیه می شود و استفاده از آن آسان است. کاربرد این قالب برای جلوگیری از هدر رفت امواج صوتی و همچنین برای کاهش فیربک یا بازخورد ها مناسب است.

قالب مدل اسکلتون (Skeleton)

این مدل از قالب های سمعک، قسمت بیرونی گوش را پر می کند. اما، برای اینکه سبک تر باشد و دید کمتری داشته باشد وسط آن کمی خالی در نظر گرفته می شود. این مدل قالب از نظر ظاهری توانسته است توجه افراد زیادی را به خود جلب کند.

قالب Thin Tube

قالب thin tube یا لوله نازک برای سمعک های پشت گوشی ظریف طراحی می شود و در امتداد لوله، سمعک داخل گوش قرار می گیرد. این نوع برای افراد کاربرد راحتی دارد و از بیرون دید زیادی نخواهد داشت.

رنگ قالب سمعک

قالب های سمعک را می توان در رنگ های مختلف سفارش داد. برخی از افراد ترجیح می دهند که رنگ قالب هر گوش با دیگری متفاوت باشد. کودکان نیز قالب های رنگی را جذاب می دانند و به دلیل اینکه در کودکان با افزایش سن و رشد گوش باید قالب گیری جدید انجام شود، تغییر رنگ تنوع خوبی برای آن هاست.

مواد و ابزار قالب گیری از گوش برای سمعک

برای قالب گیری اولیه به خمیری نیاز است که با ماده ی سفت کننده مخلوط می شود. در این مرحله سرنگی مورد استفاده قرار می گیرد که مواد خمیر را وارد صدفی و مجرای گوش می کند. میزان خمیر وارد شده و جایگاه آن بسته به نوع قالب مد نظر متغیر خواهد بود. پس از سفت شدن این قالب اولیه و خروج آن، قالب ثانویه یا قالب اصلی از جنس مورد نظر مثلا سیلیکون در لابراتوار ساخته می شود. تفاوتی ندارد که قالب یا پوسته برای چه برندی است، قالب و پوسته ی ساخته شده برای هر برندی برای مثال سمعک زیمنس آلمان یا استارکی و … قابل استفاده است.

آیا حتما باید قالب گیری سمعک انجام شود؟

قالب گیری سمعک برای سمعک های داخل گوشی حتما لازم است. زیرا ساختار داخلی گوش افراد مختلف با هم تفاوت دارد و نمی توان از قالب های یکسان و آماده برای آن استفاده کرد. برای سمعک های دیگری نظیر سمعک های پشت گوشی نیز استفاده از قالب کمک می کند تا وضوح صدا بالاتر برود و به دلیل راحتی بیشتر در استفاده از قالب متناسب با گوش، ساخت آن توصیه می شود.کلینیک قلهک سال های زیادی است که بهترین خدمات ساخت قالب سمعک رابه منظور تقویت شنوایی در افراد مختلف، ارائه می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *