خوشبختانه به منظور تشخیص میزان سلامت شنوایی می توان از انواع تست شنوایی بهره گرفت و در صورت مشاهده ی هر گونه مشکل شنوایی به درمان آن پرداخت، با وجود این آزمایش ها افراد می توانند به درمان به موقع انواع مشکلات شنوایی اعم از وزوزگوش،افت شنوایی و … بپردازند.

آیا تست های شنوایی دارای درد می باشند؟

اولین چیزی که در خصوص انواع تست شنوایی باید دانست این است که این تست ها عاری از هر گونه درد می باشند، اغلب والدینی که باید کودکان خود را برای این تست های شنوایی آماده سازند این دغدغه را دارند که این تست های شنوایی برای کودکان آنها دارای درد می باشند؟ در پاسخ به این افراد باید گفت که خوشبختانه این تست ها برای کودکان آنها بدون هیچ دردی خواهد بود.

تست شنوایی با صدای خالص Pure Tone Testing

تست شنوایی با صدای خالص Pure Tone Testing

 

یکی از آزمایش های مهم در انواع تست شنوایی، تست شنوایی با صدای خالص می باشد که در آن از هدایت و انتقال هوا برای شنیدن صداها با ولوم های متفاوت و همچنین شدت های مختلف استفاده می شود. در این نوع تست شنوایی نیاز است که هدفون هایی بر گوش گذاشته شود و در صندلی های مشخص شده نشسته و تست را شروع کنید و بعد از آن انواع صداها به گوش شما رسیده می شود و نیاز است که فرد بعد از شنیدن صداها با حرکت دست خود شنیدن این صداها را نشان دهد در برخی از مراکز این تشخیص صداها را با بالا آوردن دست نشان داده می شود و در برخی دیگر تنها با فشردن دکمه ای میتوان شنیدن صدا ها را نشان داد و در نهایت جواب این آزمایش به صورت ادیوگرام (نمایشی گرافیکی) در اختیار فرد قرار خواهد گرفت.

آزمایش هدایت استخوانی

یکی دیگر از آزمایش های مهم در انواع تست شنوایی تست هدایت استخوانی و یا القای استخوانی می باشد که نمونه ای دیگر از تست شنوایی با صدای خالص است، میزان شنوایی گوش داخلی نسبت به صداها اندازه گیری می شود، در این آزمایش یک وسیله ی هدایت کننده ی صدا در پشت گوش قرار می گیرد که از طریق استخوان موجود در این ناحیه ارتعاشات کوچکی به گوش داخلی انتقال داده می شود، این نوع آزمایش نسبت به سایر روش های آزمایشی گذشته و سنتی متفاوت می باشد و در آن از هوا برای ارسال صداهای قابل شنیدن استفاده می شود. نحوه ی ارزیابی این تست به این گونه است که باید جواب آن را با جواب تست شنوایی با صدای خالص مقایسه کرده و در صورتی که مغایرتی در این دو نوع جواب دیده شد لازم است که پزشک متخصص نسبت به نوع کم شنوایی فرد نظر دهد.

تست گفتاری

یکی از مهم ترین آزمایش ها در انواع تست شنوایی، تست گفتار می باشد، این تست به این منظور صورت می پذیرد که آستانه پذیرش گفتار فرد که وابسته به سیستم شنوایی می باشد مورد سنجش قرار گیرد، این آزمایش هم در محیط آرام و ساکت صورت می گیرد هم در محیط های شلوغ و پر سر و صدا تا بتوان نحوه ی پاسخ گویی و توانایی فرد نسبت به تشخیص صدا ها و همچنین جداسازی صدا از بک گراند را مورد آزمایش قرار داد .

تست تمپانومتری (Tympanometry)

تست تمپانومتری (Tympanometry)

در این نوع شنوایی سنجی، نحوه ی عملکرد گوش میانی با تحریک پرده ی گوش (غشای تمپانی) و استخوان های رسانا مورد آزمایش و سنجش قرار می گیرد، این آزمایش با ارزیابی حرکت پرده ی گوش به نسبت فشار هوای موجود، می تواند وجود مایعات در گوش، وجود چرک های موجود در گوش و همچنین وجود تومور ها و سوراخ شدگی پرده ی گوش را تشخیص دهد.

آزمایش ریفلکس آکوستیکی

نمونه ای دیگر از انواع تست شنوایی، آزمایش ریفلکس آکوستیکی می باشد، این آزمایش برای تعیین میزان مشکلات شنوایی در افراد استفاده می شود در این آزمایش با اندازه گیری انقباض غیر ارادی ماهیچه ها مشکلات شنوایی نیز می تواند تشخیص داده شود.

آزمون شنوایی مغز Auditory Brainstem Response) ABR)

آزمون شنوایی مغز Auditory Brainstem Response (ABR)

آزمون شنوایی مغز Auditory Brainstem Response (ABR)

در تست ABR میزان کم شنوایی شناسایی می شود این آزمون دارای حساسیت بالایی می باشد، آزمون شنوایی مغز معمولاً در محیط های ساکت و با آرامش صورت می گیرد و علاوه بر سنجش شنوایی، همزمانی پاسخ های عصبی را نشان می دهد.

گسیل‌های صوتی گوش

اصوات کم شدتی که با قرار دادن میکروفن ها در مجرای موجود در گوش می توان آنها  را به ثبت رساند را گسیل می نامند. در این تست با بهره گیری از میکروفون و اسپیکر ها نوع شنوایی افراد سنجیده می شود با استفاده از این روش می توان به این مسئله پی برد که آیا در داخل کانال گوش مانعی وجود دارد که سبب کم شنوایی در افراد شود و همچنین می توان به وجود مایعات اضافی در گوش میانی که سبب صدمه زدن به تارهای موجود در کوچلا می شوند، پی برد.

آزمایش VNG

آزمایش VNG

آزمایش VNG

در آزمایش VNG به وجود اختلالات گوش داخلی پی برده می شود و بسیاری از افرادی سرگیجه هایی ناشی از همین اختلالات دارند که با انجام این تست می توانند برای درمان آن اقدام نمایند که قبلا در مبحث آزمایش VNG به طور کامل به شرح این آزمایش پرداخته ایم.

آیا برای تشخیص سلامت شنوایی انجام یک آزمایش کافی است؟

متخصص شنوایی شما برای تشخیص نوع و همچنین میزان شنوایی شما می تواند از شما درخواست انجام برخی از تست های شنوایی را داشته باشد باید دانست که این تست ها گاهی به تنهایی نمی تواند به طور قطعی تعیین سازد که فرد دارای چه مشکلات  و معضلات شنوایی می باشد در نتیجه فرد نیاز دارد که از چندین تست برای تشخیص این موضوع بهره برد در نتیجه در این راه نیاز است که صبور بوده و به پزشک متخصص خود اعتماد نمایید.

نحوه ی تشخیص نوع آزمایش شنوایی به چه عواملی بستگی دارد؟

نحوه ی تشخیص نوع آزمایش شنوایی به چه عواملی بستگی دارد

نحوه ی تشخیص نوع آزمایش شنوایی به چه عواملی بستگی دارد

 

باید گفت که علاوه بر فاکتور هایی همچون سن، سابقه ی بیماری در فرد و سابقه ی مشکلات شنوایی به صورت وراثتی در یک خانواده عامل اساسی دیگری در تشخیص نوع و تعداد تست های شنوایی وجود دارد و این عامل میزان و شدت کم شنوایی است که پزشک در آزمایش های اولیه متوجه وجود مشکلات شنوایی شده و نتوانسته به قطعیتی در این خصوص برسد و درخواست انجام برخی دیگر از آزمایشات شنوایی را از فرد بیمار می نماید .

اهمیت تست های شنوایی با افزایش سن

می دانیم که بالا رفتن سن احتمال افت شنوایی بیشتر خواهد شد. در حدود 14 درصد از افراد بین 45 تا 64 سال دارای مشکلات و کم شنوایی می شوند که میزان آن در هر فردی متفاوت است و به عواملی زیادی بستگی دارد اما در افراد بالای 65 سال این افت شنوایی افزایش می یابد، به طور کلی 30 درصد از این افراد دارای این مشکلات شنوایی هستند. متخصصین بر این باورند که تمامی افراد باید تست های شنوایی را انجام داده و در صورت تشخیص هر نوع مشکل شنوایی هر چه سریع تر برای درمان آن اقدام نمایند، به طور معمول متخصصان معتقدند که افراد قبل از رسیدن به سن 50 سال هر 10 سال یکبار باید این تست ها را انجام دهند و با گذشتن از سن 50 این آزمایشات هر 3 سال یکبار باید تکرار شود.

چه دلایلی در بزرگسالان می تواند سبب کم شدن میزان شنوایی شود؟

چه دلایلی در بزرگسالان می تواند سبب کم شدن میزان شنوایی شود ؟

چه دلایلی در بزرگسالان می تواند سبب کم شدن میزان شنوایی شود ؟

 

از عواملی که علاوه بر کهولت سن می تواند سبب افت شنوایی در افراد شود می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • حضور در محیط های پر سر و صدا.
  • در معرض شنیدن صدای شلیک گلوله و یا سلاح های دیگر قرار گرفتن.
  • وجود جرم گوش زیاد تر از حد معمول.
  • ضربه و صدمه به  سر.
  • ابتلا به عفونت ها.
  • صدای موسیقی زیاد (اجرای زنده و یا اجرای ضبط شده) .
  • استفاده از برخی از داروهای خاص .
  • وجود سابقه ی مشکلات شنوایی در خانواده .

آیا انجام تست های شنوایی زمان زیادی از افراد می گیرد؟

باید گفت که خوشبختانه این تست ها زمان زیادی از شما نخواهد گرفت و این زمان با توجه به نوع تست شنوایی متفاوت خواهد بود، در نتیجه لازم است در صورتی که نیاز دیده شده تا این تست ها را انجام دهید، این امر را در اولیت کارهای خود قرار داده و هر چه زودتر از میزان شنوایی خود مطلع گردیده و در صورت تشخیص هر نوع مشکل و اختلالی نسبت به درمان آن اقدام نمایید.

اهمیت غربالگری در نوزادان

اهمیت غربالگری در نوزادان

اهمیت غربالگری در نوزادان

 

غربالگری شنوایی نوزادان یکی از مهم ترین مسائل مرتبط با سلامت شنوایی می باشد، این تست معمولا بعد از به دنیا آمدن نوزاد و قبل از ترخیص او از بیمارستان می باشد، انجام تست غربالگری بسیار آسان بوده و در آن نوزاد دردی را احساس نخواهد کرد باید گفت در نوزادانی که دارای اختلالات شنوایی هستند انجام این تست غربالگری می تواند سبب شود که والدین نوزاد هرچه سریع تر برای درمان مشکلات شنوایی نوزاد اقدام نمایند.

چه عواملی نشان از این دارد که شما نیاز به انجام تست شنوایی دارید؟

باید علائم موجود در خصوص افت شنوایی را جدی گرفت، تشخیص به موقع از میزان افت شنوایی می تواند سبب شود تا از آسیب دائمی به شنوایی صورت نپذیرد، موارد زیر از جمله عواملی هستند که در صورت مواجه شدن با آنها بهتر است هرچه زودتر به متخصص شنوایی رجوع کرده و نسبت به انجام معاینات و آزمایشات اقدام نمایید:

  • در صورت درخواست مداوم از اطرافیان برای بلند صحبت کردن و درخواست از آنها برای تکرار آنچه در مکالمه با شما گفته اند.
  • در صورتی که فرد از صحبت کردن با تلفن اجتناب کرده و این امر برای او امری دشوار باشد.
  • در صورتی که شنیدن صداهای با تن بالا برای فرد دشوار باشد.
  • در صورتی که فرد در محیط های با صداهای بلند کار می کند.
  • در صورتی که فرد در گوش خود صدای زنگ و یا وزوز می شنود.

مزایای انجام تست های شنوایی برای افراد

انجام این تست ها می تواند از افزایش کم شنوایی و دیگر مشکلات مرتبط با شنوایی خودداری نماید که در ادامه این مزایا را بر خواهیم شمرد.

 1.  تشخیص شرایط و مشکلات پزشکی

 

تشخیص شرایط و مشکلات پزشکی

تشخیص شرایط و مشکلات پزشکی

 

می دانیم که کم شنوایی عموما با بالا رفتن سن پدید می آید اما برخی از کم شنوایی ها دلایل پزشکی دیگری دارد، بیماری هایی مانند دیابت می تواند سبب افت شنوایی در افراد شود و یا بالا بودن فشار خون به طور مستقیم به کاهش شنوایی و همچنین وزوز گوش مرتبط است، در بسیاری از افراد با درمان این بیماری ها مشکلات شنوایی در افراد را رفع شده و فرد از مشکلات ناشی از این کم شنوایی ها راهایی می یابد .

  2. یافتن مشکل اصلی کم شنوایی

 

یافتن مشکل اصلی کم شنوایی

 

همانند تست های بینایی انجام تست های شنوایی باید به صورت سالانه صورت گیرد، انجام سالانه ی این تست ها به متخصصین شما اجازه می دهد که روند افت شنوایی شما را مشاهده کرده و به یافتن اصلی دلیل کم شنوایی پی ببرند .

 3. جلوگیری از مشکلاتی که در آینده احتمال بروز آنها وجود دارد

می دانیم که مشکلات شنوایی در افراد می تواند روز به روز افزایش یابد در نتیجه نیاز است که هرچه سریع تر به درمان مشکلات فعلی پرداخت تا در آینده این مشکلات بزرگ تر نشوند و سلامتی و زندگی فرد را به خطر نیندازد.

 4. شروع درمان کم شنوایی

تشخیص به موقع کم شنوایی از نوع حاد می تواند برای افراد بسیار حائز اهمیت باشد چراکه مشکلات شنوایی رشد خواهند کرد و در زندگی افراد تاثیرات منفی خواهند گذاشت از این جهت لازم است برای درمان هرچه سریع تر کم شنوایی با درجات مختلف اقدام نمود که اولین مرحله برای این درمان انجام تست های شنوایی می باشد.

ادیوگرام چیست؟

ادیوگرام چیست

ادیوگرام چیست

 

در حقیقت جواب انواع تست شنوایی به صورت گرافیکی نشان داده می شوند که به آن ادیوگرام می گویند و پزشک متخصص بعد از مشاهده ی آن به وجود اختلالات شنوایی در افراد پی خواهد برد و در صورت نیاز درخواست انجام آزمایش های دیگر از بیماران را خواهند داشت تا بتوانند تشخیص دقیق تری از کم شنوایی فرد داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *