بیماری هایی که مرتبط با گوش و شنوایی می باشند می توانند بر میزان شنوایی افراد در رده های سنی متفاوت تاثیر گذار باشند، از این رو نمی توان آنها را بی اهمیت شمرد و لازم است همه ی افراد اطلاعاتی در خصوص انواع بیماری های گوش داشته باشند تا بتوانند در صورت مشاهده ی عوارضی که نشان از این بیماری ها دارد به سرعت برای درمان آنها اقدام نمایند. میزان شنوایی می تواند در کیفیت زندگی افراد نقش مهمی را ایفا نماید لذا لازم است تا مراقبت های مرتبط به سالم نگاه داشتن آن را جدی گرفت. هدف ما از تهیه ی این مقاله آشنا ساختن شما با برخی از بیماری هایی است که می تواند سلامت شنوایی شما را تحت تاثیر قرار دهد.

رایج ترین بیماریهای مرتبط با گوش کدام اند ؟

باید گفت که انواع بیماری های گوش که افراد دچار آن می شوند می تواند بر سلامت و میزان شنوایی آنها تاثیر گذار باشد که از مهم ترین و البته رایج ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بیماری منیر و تاثیر آن بر گوش داخلی
  • بیماری گوش شناگر
  •  اوتیت و یا عفونت های گوش میانی
  • ماستوئیدیت
  •  تمپانو اسکلروز

بیماری منیر و عوارض آن در افراد

بیماری منیر و عوارض آن در افراد

 

بیماری منیر، اختلالی در گوش داخلی است که می تواند عوارضی همچون سرگیجه و کم شدن میزان شنوایی را داشته باشد. می توان گفت که این بیماری بر اجزا و قسمتی از گوش تاثیر خواهد گذاشت که وظیفه پردازش سیگنال های صوتی به مغز و همچنین حفظ تعادل را بر عهده دارند، در نتیجه با ایجاد اختلال در نحوه ی عملکرد آن، افراد دچار مشکلات فراوانی خواهند شد.

علائم بیماری منیر کدام اند ؟

از مهم ترین مواردی که برای علائم بیماری منیر شناخته شده است می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سرگیجه های پی در پی
  • کم شنوایی با میزان های متفاوت در هر فرد
  • تعرق زیاد
  • تپش قلب
  • وزوز گوش و یا شنیدن صداهایی مانند بوق، زنگ، سوت، هیس و … در گوش، در صورتی که عاملی بیرونی این صدا ها را ایجاد ننموده است

بیماری گوش شناگر چیست ؟

بیماری گوش شناگر چیست ؟

بیماری گوش شناگر چیست ؟

 

بیماری گوش شناگر با التهابات کانال گوش خود را به نمایش می گذارد. اگر بخواهیم به زبان ساده تعریفی از این بیماری داشته باشیم باید بگویم که این بیماری حاصل از تجمع رطوبت در کانال گوش می باشد، باید گفت در صورتی که میزان ابتلا به این بیماری کم باشد فرد تنها در گوش خود احساس ناراحتی خواهد کرد اما بیشتر شدن آن سبب عفونت های گوش و در نهایت کاهش میزان شنوایی در افراد شود.

علایم ابتلا به گوش شناگر کدام است ؟

از بارزترین علایم ابتلا به این بیماری که دلیل اصلی آن تجمع رطوبت بیش از اندازه در گوش و کانال گوش است می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • احساس خارش در گوش
  • قرمز شدن فضای داخلی گوش
  • جرم های گوش، با رنگ شفاف و بدون بو

بیماری اوتیت گوش

بیماری اوتیت گوش

بیماری اوتیت گوش را با نام عفونت های گوش می شناسیم، اکثر افراد با واژه ی اوتیت گوش نا آشنا هستند و عموم مردم برای اشاره به این بیماری از عفونت گوش میانی استفاده می نمایند. نحوه ی اختلال ایجاد کردن در نحوه ی شنوایی حاصل از این بیماری به این گونه است که پرده ی گوش و اعضای دیگر دخیل در انتقال صداها نمی توانند صداهای وارد شده به گوش را به سمت عصب شنوایی هدایت نمایند در نتیجه فرد در شنیدن این صداها به مشکل خواهد خورد که در مبحث علت و عوارض عفونت گوش میانی چیست به طور کامل به شرح آن پرداختیم. به طور معمول عفونت های موجود در گوش میانی با آنتی بیوتیک ها بر طرف خواهند شد اما تجویز نوع درمان باید توسط پزشک متخصص صورت گیرد.

علائم بیماری اوتیت

از آنجایی که این بیماری در واقع عفونت گوش میانی می باشد در نتیجه علائم مرتبط با عفونت ها در این بیماری مشاهده می نماییم، باید دانست که متاسفانه در برخی از افراد التهابات ناشی از این عفونت غیر قابل تحمل می شود در نتیجه نیاز است تا افراد مبتلا به این عفونت هرچه سریع تر نسبت به درمان آن اقدامات لازم را انجام دهند و بدانند که انواع بیماری های گوش می تواند برای آنها و سلامتی گوش آنها تهدیدی محسوب گردد.

بیماری ماستوئیدیت چیست؟

بیماری ماستوئیدیت چیست؟

ماستوئیدیت در واقع یک عفونت باکتریایی در استخوانی واقع در پشت گوش افراد می باشد که مانند هر عفونت دیگری باید سریعا درمان شود و به تعویق انداختن زمان درمان می تواند عواقب ناخوشایندی برای افراد داشته باشد و برای سلامتی آنها تهدیدی بزرگ محسوب گردد، باید دانست که این عفونت، ابتدا در این استخوان دیده می شود اما به مرور زمان این عفونت به استخوان های مجاور هم انتقال داده می شود و به این صورت گسترش آن را در گوش افراد شاهد خواهیم بود. به طور معمول برای درمان این عفونت از آنتی بیوتیک ها استفاده می شود.

علائم ماستوئیدیت کدام اند ؟

از عمده ترین علایم این بیماری، که در پشت گوش افراد صورت می گیرد، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  •  تورم در پشت گوش
  • کاهش میزان شنوایی ( در هر فرد می تواند میزان افت شنوایی متفاوت باشد )
  • وجود جرم در کانال گوش بیشتر از حد معمول

تمپانواسکلروز

تمپانواسکلروز

 

این بیماری هنگامی رخ می دهد که در بافت پرده ی گوش و گوش میانی و غشای تمپان اختلالی صورت گیرد و نحوه ی عملکرد گوش در دریافت صدا و هدایت آن به عصب های شنوایی، دستخوش این تغییرات قرار گیرد.

قسمت های مختلف گوش و ابتلا به بیماری ها

می دانیم که ساختار گوش و شنوایی انسان از سه قسمت گوش داخلی، گوش میانی و گوش خارجی تشکیل شده است، که هر کدام از این سه قسمت می تواند مبتلا به بیماری هایی شود که در هر سه قسمت اجزای گوش و نحوه ی کار کردن آن اختلال ایجاد نماید از این رو در صورت مشاهده ی علائم انواع بیماری های گوش نیاز است تا هرچه سریعتر برای درمان آن اقدامات لازم را انجام داد.

عفونت های گوش و خطر های احتمالی ابتلا به آن

عفونت های گوش و خطر های احتمالی ابتلا به آن

عفونت های گوش و خطر های احتمالی ابتلا به آن

 

عفونت های گوش از مهم ترین عواملی است که می تواند برای سلامت افراد و شنوایی آنها تهدیدی محسوب شود. افراد به دلایل مختلف، می توانند دچار این عفونت ها شوند و گرفتگی گوش را تجربه نمایند که متاسفانه وجود آن را بیشتر در کودکان مشاهده می کنیم، لازم به ذکر است که در صورت مشاهده ی علائم عفونت گوش لازم است هر چه سریع تر به پزشک متخصص مراجعه شود.

بیماری های وراثتی گوش

متاسفانه برخی از بیماری های گوش، وراثتی می باشند و وجود آن در کل اعضای خانواده و یا چند تن از اعضای خانواده دیده می شود، از این رو افرادی که سابقه ی بیماری های مرتبط با گوش را در خانواده ی خود دارند نیاز است تا به صورت مداوم چکاب شوند و نسبت به سلامت خود اطمینان خاطر حاصل نمایند و در صورت بروز هر گونه علایمی سریعا به پزشک متخصص مراجعه کرده و برای درمان انواع بیماری های گوش،اقدامات لازم را انجام دهند .

تشخیص عفونت ها در نوزادان

تشخیص عفونت ها در نوزادان

تشخیص عفونت ها در نوزادان

 

تشخیص عفونت های گوش در نوزادان به مراتب سخت تر از بزرگسالان و حتی کودکانی که قادر به صحبت کردن هستند خواهد بود، چرا که این نوزادان نمی توانند درد های خود را با والدین خود در میان گذارند و تنها عکس العمل آنها گریه خواهد بود و خانواده ها تا زمانی که دلیل اصلی این گریه ها و بی قراری را متوجه شوند کودک به ناچار دردهای ناشی و عوارض موجود را باید تحمل نماید.

آیا تمامی بیماری های مرتبط با گوش می توانند کم شنوایی را حاصل شوند ؟

آیا تنها ابتلا به بیماری ها می تواند تهدیدی برای سلامت شنوایی افراد محسوب شود

آیا تنها ابتلا به بیماری ها می تواند تهدیدی برای سلامت شنوایی افراد محسوب شود

 

تمامی بیماری های مرتبط با گوش نمی توانند منجر به کاهش شنوایی شوند اما برخی از آنها این عارضه را برای افراد به همراه خواهند داشت. البته باید بدانیم که علاوه بر این بیماری ها عواملی دیگر مانند کهولت سن، صدمه و ضربه به گوش و اجزای آن، عوامل وراثتی و ابتلا به عفونت های مختلف می تواند سبب افت شنوایی به صورت تدریجی و یا حتی غیر تدریجی شود و با گذشت زمان در صورت مداوا نشدن آن شاهد افزایش میزان این کم شنوایی ها خواهیم بود .

سلامت شنوایی افراد با چه بیماری هایی بیشتر در خطر قرار می گیرد ؟

سلامت شنوایی افراد با چه بیماری هایی بیشتر در خطر قرار می گیرد

 

بیشترین بیماری هایی که می تواند بر سلامت شنوایی افراد تاثیر گذار باشد عفونت های گوش می باشد، این عفونت ها می تواند در قسمت های مختلف گوش صورت گیرد و به مرور زمان شدت آن افزایش یافته و زندگی را برای افراد دشوار سازد، لازم به ذکر است که نوع و شدت این عفونت ها و مراقبت های فردی می تواند در میزان کم شنوایی های که فرد به آن مبتلا شده است تاثیر گذار باشد. از این جهت بهتر است برای درمان این عفونت ها هرچه سریع تر اقدامات لازم انجام گیرد و مانع از شیوع این عفونت ها شد .

باور های غلط می تواند سلامتی شما را به خطر اندازد

متخصصان شنوایی سال های زیادی است که به افراد این هشدار را داده اند که سلامت گوش و شنوایی خود را جدی شمارند، برخی از افراد بر این باورند که تنها افراد مسن دچار اختلالات شنوایی خواهند شد و یا اگر سابقه ی مشکلات شنوایی در خانواده ی آنها وجود نداشته باشد آنها دچار اختلالات شنوایی و یا کم شنوایی نخواهند شد، باید به این افراد این هشدار را بدهیم که اینگونه نخواهد بود و همه ی افراد می توانند به این اختلالات دچار شوند شاید فاکتور هایی مانند سن و وراثت بتواند در این خصوص تاثیر گذار باشد ولی به هیچ وجه نمی تواند افراد را از این اختلالات و مشکلات شنوایی به طور کلی دور نگاه دارد .

آیا تنها ابتلا به بیماری ها می تواند تهدیدی برای سلامت شنوایی افراد محسوب شود ؟

در مبحث انواع بیماری های گوش نیاز است که به حوادثی که می تواند سلامت شنوایی افراد را تحت تاثیر قرار دهد اشاره نماییم. درست است که این حوادث را نمی توان جز بیماری های مرتبط به گوش دسته بندی نمود اما نیاز است تا افراد بدانند که این حوادث کدام اند، تا از برخی موارد که ریسک آسیب وارد کردن به گوش و سلامت شنوایی را به همراه دارد اجتناب نمایند، از جمله این موارد می توان به پارگی پرده ی گوش و همچنین آسیب ها و صدمه های جدی به گوش اشاره نمود .پس به این نتیجه می رسیم که تنها مبتلا شدن به برخی از بیماری ها نمی تواند سلامت شنوایی شما را تحت شعاع قرار دهد و حوادث در این مورد نقش بزرگی دارند .

پارگی پرده ی گوش

پارگی پرده ی گوش عموما به دلیل بروز حادثه پیش می آید، می توان گفت که وارد کردن جسمی خارجی در گوش عمده ترین عاملی است که سبب پارگی پرده ی گوش افراد می شود، پارگی پرده ی گوش به دلیل ورود جسمی خارجی در گوش در کودکان نیز دیده می شود، در نتیجه به خانواده های این کودکان هشدار هایی در این خصوص باید داده شود تا از بروز هر گونه حادثه ای جلوگیری شود. پارگی پرده ی گوش از جمله مواردی است که می تواند علاوه بر بیماری های گوش، سلامت گوش و شنوایی افراد را یه صورت مستقیم به خطر اندازد.

توصیه ی آخر در خصوص بیماری ها و تاثیر آنها بر سلامت شنوایی

توصیه ی آخر در خصوص بیماری ها و تاثیر آنها بر سلامت شنوایی

وجود برخی از بیماری ها و البته عفونت ها می تواند تاثیر مستقیم بر سلامت شنوایی افراد داشته باشد و از آنجا که این مشکلات شنوایی می توانند تا مدتی خاموش بماند، به صورتی که فرد متوجه آنها نشود، می تواند برای افراد خطر ساز شود. در نتیجه توصیه ما به شما این است که در صورت بروز انواع بیماری های گوش که قبل تر شرح کاملی از آنها را در اختیار شما قرار دادیم نسبت به درمان آن هرچه سریع تر اقدام نموده و معالجات خود را جدی بگیرید، چرا که مهم نشمردن این بیماری ها می تواند بر سلامت شنوایی شما تاثیری مادام العمر داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *