اگر کودک شما دمدمی مزاج است، بیش از حد معمول گریه می کند و در گوش خود درد احساس می کند، ممکن است دچار عفونت گوش شده باشد. به گفته منبع معتبر موسسه ملی ناشنوایی و سایر اختلالات ارتباطی، از هر شش کودک، پنج کودک قبل از تولد 3 سالگی خود دچار عفونت گوش می شوند.

عفونت گوش یا اوتیت میانی، التهاب دردناک گوش میانی است. بیشتر عفونت های گوش میانی بین پرده گوش و شیپور استاش که گوش، بینی و گلو را به هم متصل می کند، رخ می دهد.

عفونت گوش اغلب به دنبال سرماخوردگی رخ می دهد. باکتری ها یا ویروس ها معمولا علت آن هستند. عفونت باعث التهاب و تورم شیپور استاش می شود. لوله باریک می شود و مایع پشت پرده گوش ایجاد می شود و باعث فشار و درد می شود. کودکان شیپور استاش کوتاه‌تر و باریک‌تری نسبت به بزرگسالان دارند. همچنین، لوله های آنها افقی تر است، بنابراین مسدود شدن آنها آسان تر است.

طبق گفته سیستم بهداشت ملی کودکان، تقریباً 5 تا 10 درصد از کودکان مبتلا به عفونت گوش، پرده گوش پاره شده را تجربه خواهند کرد. پرده گوش معمولا در عرض یک تا دو هفته بهبود می یابد و به ندرت باعث آسیب دائمی به شنوایی کودک می شود.

گوش درد در نوزادان می تواند بسیار آزار دهنده باشد و سبب شود نوزادان به صورت مداوم گریه و بی تابی نمایند، در نتیجه مهم است که والدین، به سرعت وجود این دردها را در نوزادان تشخیص داده و برای درمان به پزشک متخصص مراجعه نمایند تا هر چه سریع تر اقدامات لازم برای درمان گوش درد نوزاد صورت گیرد.

علائم عفونت گوش

گوش درد می تواند دردناک باشد و کودک شما نمی تواند به شما بگوید چه چیزی درد دارد. اما چندین علامت رایج وجود دارد:

  • کشیدن یا ضربه زدن به گوش (توجه داشته باشید که اگر کودک شما علائم دیگری نداشته باشد، این یک علامت غیر قابل اعتماد است)
  • از دست دادن اشتها
  • مشکل خواب
  • تب
  • تخلیه مایع از گوش

عفونت گوش می تواند باعث سرگیجه شود. اگر کودک شما به مرحله ارتعاش رسیده است، برای محافظت از او در برابر افتادن بیشتر مراقب باشید.

چرا نوزادان بیشتر از افراد دیگر دچار گوش درد می شوند ؟

یکی از اصلی ترین مواردی که سبب می شود نوزادان گوش درد را تجربه نمایند وجود عفونت ها در گوش می باشد که درصد ابتلا به این عفونت ها در نوزادان نسبت به کودکان در رده ی سنی بالاتر و بزرگسالان بیشتر است چراکه شیپور استاش (اتصال گوش میانی به پشت بینی) در این نوزادان نمی تواند عملکرد درستی داشته باشد ولی باید این اطمینان خاطر را داشت که با افزایش سن در این کودکان این شیپور عملکرد درستی پیدا خواهد کرد.

رواج عفونت های گوش و درد های ناشی از آن در نوزادان

رواج عفونت های گوش و دردهای ناشی از آن در نوزادان

از هر شش نوزاد، پنج نوزاد دچار عفونت های گوش قبل از رسیدن به سن سه سالگی می شوند این عفونت ها در میان نوزادان رایج می باشد. این آمار بالا هشداری برای والدین این کودکان خواهد بود چراکه احتمال اینکه نوزادان آنها دچار این عفونت ها شوند بسیار زیاد است، حال باید دانست که راه های درمان گوش درد نوزاد و درمان عفونت ها چیست؟

عفونت های گوش میانی

عفونت های گوش میانی که به نام اوتیت شناخته شده اند می تواند سبب التهابات دردناک در گوش میانی افراد شود که وجود این دردها برای نوزادان مسئله ی مهمی است که باید هرچه سریع تر به درمان آن پرداخت. عفونت های گوش میانی عموما در حد فاصل پرده ی گوش و شیپور استاش صورت می گیرد که بینی، گوش و حلق را به یکدیگر متصل می سازد و می تواند علاوه بر دردهای موجود بر شنوایی فرد نیز تاثیر منفی گذارد. در بحث عوارض عفونت گوش میانی ، به طور کامل به شرح این موضوع پرداخته ایم .

 تاثیر ویروس ها و باکتری ها در سلامت شنوایی

علائم عفونت گوش در نوزادان معمولا در اثر سرماخوردگی پدید می آیند، در نتیجه می توان باکتری ها و ویروس ها را عامل اصلی این عفونت های گوش دانست که در نهایت التهابات دردناک و همچنین تورم را به همراه خواهد داشت.

آیا عفونت های گوش، تب را به همراه خواهند داشت؟

آیا عفونت های گوش به راحتی درمان خواهد شد

آیا عفونت های گوش به راحتی درمان خواهد شد

 

تب ها رایج ترین علایمی هستند که همراه با عفونت های گوش خواهند بود اما باید گفت نمی توان به صورت 100 درصد و قطعی مدعی بود که این تب ها در تمامی عفونت های گوش دیده خواهند شد.

دردهای ناشی از دندان در آوردن را با درد گوش اشتباه نگیرید!

دردهای ناشی از دندان درآوردن را با درد گوش اشتباه نگیرید

دردهای ناشی از دندان درآوردن را با درد گوش اشتباه نگیرید

 

در آوردن دندان برای نوزادان درد آور خواهد بود و عموما دردهای ناشی از دندان در آوردن با عفونت های گوش اشتباه گرفته می شود، علایم مشابه در این دو مورد سبب می شود تا والدین این نوزادان دندان در آوردن نوزادان خود را با عفونت های گوش اشتباه گیرند.

راه حل هایی آسان برای درمان دردهای گوش در نوزادان

عفونت گوش می تواند باعث درد شود، اما اقداماتی وجود دارد که می توانید برای کاهش درد انجام دهید. در اینجا شش درمان خانگی وجود دارد.

  •  استفاده از کمپرس آب گرم در مدت زمان 10 تا 15 دقیقه ای می تواند به التیام دردهای گوش کمک نماید .
  • استفاده از استامینوفن ها در صورتی که نوزاد شما بزرگتر از 6 ماه باشد می توانید درد های موجود در گوش این نوزادان را کاهش دهید .
  •  نوشیدن آب می تواند به کاهش دردهای موجود در گوش کمک نماید .

آیا عفونت های گوش به راحتی درمان خواهد شد ؟

خوشبختانه عفونت های گوش به سرعت از بین خواهند رفت و دردهای حاصل از آن تداوم نخواهد داشت و تا 24 ساعت رفع خواهند شد، در نتیجه نیازی به نگرانی در این خصوص نیست تنها لازم است که تحت نظر پزشک به درمان این عفونت های گوش پرداخت، این مسئله در نوزادان را باید جدی گرفت، چراکه میزان ابتلای  نوزادان به این عفونت های گوش به نسبت بزرگسالان بیشتر می باشد .

آیا آنتی بیوتیک لازم است؟

درمان عفونت گوش در نوزاد به نوع و شدت آن بستگی دارد. پزشکان ممکن است قطره گوش آنتی بیوتیکی را برای برخی از عفونت ها، مانند اوتیت حاد خارجی (AOE) تجویز کنند، اما در بسیاری از موارد، سیستم ایمنی کودک به تنهایی با عفونت مبارزه می کند. سایر عفونت‌ها، مانند اوتیت میانی با افیوژن (OME)، معمولاً بدون هیچ آنتی‌بیوتیکی خود به خود از بین می‌روند.

از آنجایی که OME و AOE خفیف معمولاً نیازی به درمان ندارند، پزشکان تمایل دارند قبل از تجویز آنتی بیوتیک یک دوره “انتظار هوشیارانه” را توصیه کنند. زیرا آنتی بیوتیک ها می توانند عوارض جانبی ایجاد کنند.

طبق گفته آکادمی اطفال آمریکا (AAP)، آنتی بیوتیک ها در حدود 15 درصد از کودکان باعث اسهال و استفراغ می شوند. تا 5 درصد نیز ممکن است واکنش آلرژیک داشته باشند که در برخی از کودکان می تواند جدی یا تهدید کننده زندگی باشد.

در 24 ساعت اول، حدود 60 درصد از کودکان احساس بهتری دارند. این رقم در عرض چند روز به بین 80 تا 90 درصد از کودکان می رسد.

اگر در این مدت بهبودی حاصل نشد یا عفونت بدتر شد، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند.

وجود رطوبت ها بعد از درمان عفونت های گوش در کانال گوش کودکان

می دانیم که نوزادان بنا بر دلایل زیادی به عفونت های گوش دچار می شوند حال باید دانست که عوارض بعد از درمان این عفونت ها در این نوزادان چیست؟ درمان این عفونت ها در نوزادان به راحتی صورت می گیرد، اما بعد از درمان، رطوبت ها درگوش آنها باقی خواهد ماند و باید دانست که این رطوبت ها می توانند تا چندین هفته و یا حتی تا چندین ماه در گوش این نوزادان باقی بماند .

چه چیزی ریسک ابتلا به دردهای گوش در نوزادان را افزایش می دهد ؟

یکی از مهم ترین عواملی که در نوزادان سبب ایجاد دردهای گوش می شود ابتلا به عفونت های گوش می باشد که در ادامه دلایلی که می تواند این ریسک را افزایش دهد برخواهیم شمرد :

  • وجود سابقه ی ابتلا به عفونت گوش در خانواده ی نوزاد .
  • در معرض دود سیگار قرار گرفتن (این مورد بیشتر زمانی می تواند مسئله ساز باشد که یکی از والدین نوزاد و یا یکی از افرادی که نوزاد با آنها در یک محیط زندگی می کند سیگاری باشد و کودک به صورت مداوم در معرض این دودها قرار گیرد) .
  • فصل هایی از سال که ابتلا به سرماخوردگی در این فصل ها بیشتر است مانند پاییز و زمستان .

اهمیت تغذیه ی مناسب در کودکان برای مقابله با دردهای گوش

می دانیم که کودکان تنها با شیر تغذیه می کنند باید گفت که شیر مادر برای کودک در مبتلا نشدن به برخی از بیماری ها می تواند بسیار اهمیت داشته باشد، استفاده از شیر مادر سیستم دفاعی بدن  نوزادان را در برابر ابتلا بیماری ها مقاوم می سازد و در نتیجه ی این مقاوم سازی عفونت های کمتری را در نوزادان شاهد خواهیم بود، این عفونت ها می تواند سبب دردهایی با درجات مختلف در نوزادان شود .

عواملی که می تواند نشانی از ابتلا به عفونت های گوش در نوزادان باشد :

عواملی که می تواند نشانی از ابتلا به عفونت های گوش در نوزادان باشد

عواملی که می تواند نشانی از ابتلا به عفونت های گوش در نوزادان باشد

  • گریه های زیاد و بیتابی های مداوم .
  • ممانعت از خوابیدن به اندازه کافی .
  • داشتن تب .
  • کشیدن گوش ها ( گاهی یکی از گوش ها و گاهی هر دو گوش )
  • ترشح مایعات از گوش .
  • مشکل داشتن با برقراری حفظ تعادل .
  • وجود نشانه هایی که بر این معناست که شنوایی کودک دچار تغییراتی شده است .

در نوزادان چه عواملی می تواند سبب درهای موجود در گوش شود ؟

  • وجود عفونت ها در گوش.
  • اختلال در عملکرد کانال و یا شیپور استاش.
  • گوش هواپیمایی ( در پرواز هایی هوایی به دلیل اختلاف ارتفاعی که فرد در هنگام فراز و فرود هواپیما تجربه می نماید امکان دارد که گرفتگی گوش در این افراد پدید آید ).

اهمیت شنوایی در نوزادان

اهمیت شنوایی در نوزادان

کمبود میزان شنوایی در نوزادان امری جدی است که والدین باید به آن توجه نمایند چرا که اختلالات  شنوایی در نوزادان علاوه بر اینکه سبب می شود کودکان نتوانند صداهای اطراف خود را به درستی بشنود بر قدرت تکلم آنها نیز تاثیر گذار خواهد بود و دلیل این است که انسان تنها از طریق شنیدن کلمات است که  فراخواهد گرفت آنها را تکرار کنند و در صورتی که عمل شنوایی به درستی صورت نگیرد فرد قادر نخواهد بود مانند افراد دیگر به راحتی تکلم را فراگیرد .

میزان درد در کودکانی که دچار گوش درد شده اند چقدر است ؟

میزان درد در میان نوزادان می تواند بستگی به عوامل زیادی داشته باشد: دلیل و علت بروز گوش درد، میزان  عفونت های موجود در گوش و قدرت بدنی از جمله مهم ترین این عوامل هستند .

عملکرد درست اجزای مختلف گوش

عملکرد درست اجزای مختلف گوش

عملکرد درست اجزای مختلف گوش

 

گوش انسان از اجزای مختلفی تشکیل شده است ساختار گوش انسان از سه قسمت گوش داخلی، گوش میانی، گوش خارجی تشکیل شده است که هر کدام از این قسمت ها خود دارای اجزای متعددی می باشد، که عملکرد نادرست  هر یک از این اجزا می تواند سبب بروز اختلال شنوایی در کودکان شود، به هنگام بدو تولد تست شنوایی که  آن را با عنوان تست غربالگری می شناسم صورت می گیرد و قبل از انجام این تست نوزاد اجازه ی مرخص شدن از بیمارستان را ندارد، باید به انجام این تست غربالگری توجه زیادی شود چراکه تشخیص به موقع اختلالات شنوایی و اقدام برای درمان به موقع آنها می تواند در زندگی این کودکان و نحوه ی یادگیری آنها تاثیر زیادی داشته باشد .

 پروسه ی عمل شنوایی

پروسه ی دریافت صدا توسط کانال گوش و انتقال آن به مغز انسان بسیار پیچیده است و عدم عملکرد درست اجزای مختلف گوش می تواند عواقب جبران ناپذیری برای افراد داشته باشد، باید گفت که در نوزادان این موضوع اهمیتی دوچندان پیدا می کند، چراکه برخی از مشکلات شنوایی در صورتی که به موقع به آنها رسیدگی شود قابل درمان خواهد بود، متاسفانه علاوه بر کم شنوایی، ناشنوایی نوزادان از دیگر موارد ناراحت کننده ای است که به هنگام تولد شاهد آن هستیم  .

تاثیرات منفی در زندگی آینده ی نوزادان

اولین تاثیر منفی که اختلالات شنوایی می تواند در زندگی نوزادان بگذارد این است که مشکلات شنوایی ( در مقیاس های متفاوت ) می تواند سبب شود تا نوزاد در فراگیری قدرت تکلم و زبان و مهارت های اجتماعی ضعف داشته باشد و همین مورد می تواند در وجه های مختلف زندگی این کودکان تاثیر گذارد در نتیجه درمان گوش درد نوزاد می تواند یک اقدام مفید در این راستا باشد.

آغاز شنوایی نوزاد

شنوایی نوزادان بعد از تولد نوزاد اتفاق نمی افتد باید دانست که نوزادان قبل از تولد، در زمان بارداری مادر هم این توانایی را دارند که صداهای موجود در محیط اطراف را بشنود، البته نمیتوان مدعی بود که قدرت شنوایی نوزاد در هنگام جنینی کاملا با صداهایی که بعد از تولد می شنوند مشابه است اما باید دانست که مدت ها قبل این جنین قادر به شنیدن صداها بوده است .

پروسه ی تکامل شنوایی در نوزادان

پروسه تکامل شنوایی در نوزادان

پروسه تکامل شنوایی در نوزادان

 

بعد از تولد سیستم شنوایی نوزادان به مرور تکامل می یابد و به همین دلیل است که در ابتدای تولد نوزاد تنها با شنیدن صداها عکس العمل هایی مانند برگرداندن سر به سمت صدا از خود نشان می دهد و با رسیدن به سن 3 ماهگی نوزاد قادر با شنیدن صداها، عکس العمل هایی مانند لبخند از خود نشان می دهد و با رسیدن به سن 6 ماهگی نوزاد کم کم شروع به زمزمه کردن برخی از آواها می نماید و کم کم قادر خواهد بود صداهایی که می شنود را تکرار و تقلید نماید، اگر کودک شما دچار اختلالات شنوایی شده باشند این پروسه ی تکامل قدرت شنوایی در وی صورت نخواهد گرفت، و دقیقا به همین دلیل است که انجام تست غربالگری شنوایی نوزادان در بدو تولد و چکاب های ماهانه ی مداوم به والدین توصیه می شود

انجام آزمایش ها برای تشخیص بهتر

گاهی پزشک متخصص کودک شما در صورت مشاهده ی دردهای مداوم به منظور درمان گوش درد نوزاد، انجام برخی از تست ها و آزمایش ها را برای تشخیص درست تر از دلیل این گوش دردها الزامی می بیند، لذا در این صورت لازم است هرچه سریع تر برای انجام این آزمایش ها اقدام نمایید .

هشدار برای والدین در خصوص گوش درد در نوزادان

هشدار برای والدین در خصوص گوش درد در نوزادان

هشدار برای والدین در خصوص گوش درد در نوزادان

 

نوزادان قادر نخواهند بود حس درد را به والدین خود بیان نمایند در نتیجه لازم است والدین این نوزادان، رفتارهای آنها را تحت نظر گرفته و در صورتی که حس کلافگی و ناخوشنودی را در آنها ملاحظه نمودند سریعا به پزشک معالج مراجعه نموده و این  علایم را برای پزشک بازگو نمایند و در صورتی که این دردها مادرزادی بود برای درمان کم شنوایی مادرزادی اقدامات لازم صورت گیرد .

از دود سیگار برای درمان دردهای گوش در نوزادان استفاده نکنیم !

یکی از رایج ترین کارهایی که گذشتگان ما برای درمان گوش درد نوزاد انجام می دادند دمیدن دود سیگار در گوش این کودکان و نوزادان بود، به طور دقیق معلوم نیست که ایده ی این کار در ابتدا از کجا و توسط چه کسی رواج پیدا نمود اما سواد کم افراد و ناممکن بودن دسترسی به پزشک از دلایلی بود که مردم به استفاده از این روش روی آوردند و متاسفانه برخی از افراد هنوز هم از این روش استفاده می کنند باید گفت که استفاده از این روش هیچ کمکی به درمان دردهای موجود در گوش نخواهد کرد و در برخی موارد در صورتی که این درد ها ناشی از عفونت های گوش باشند حتی می تواند سبب افزایش میزان عفونت در گوش باشد.

چه زمانی با دکتر تماس بگیرید

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) منبع معتبر توصیه می کند در صورتی که کودک شما هر یک از علائم زیر را داشت به پزشک مراجعه کنید:

  • تب بالاتر از 100.4 درجه فارنهایت (38 درجه سانتیگراد) اگر کودک شما زیر 3 ماه است و بیش از 102.2 درجه فارنهایت (39 درجه سانتیگراد) اگر کودک شما بزرگتر است.
  • ترشح خون یا چرک از گوش

همچنین، اگر نوزاد شما مبتلا به عفونت گوش تشخیص داده شد و علائم پس از سه تا چهار روز بهبود نیافت، باید به پزشک مراجعه کنید.در پایان توصیه می کنیم مقاله درمان گوش درد را نیز مطالعه کنید.

سوالات متداول

برای عفونت گوش چه دارویی می توان به نوزاد داد؟

بسیاری از پزشکان آنتی بیوتیکی مانند آموکسی سیلین را برای هفت تا 10 روز تجویز می کنند. پزشک شما همچنین ممکن است مسکن های بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن یا قطره گوش را برای کمک به تب و درد توصیه کند.

چه چیزی برای گوش درد کودک بهتر است؟

دکتر بیکر ایبوپروفن یا استامینوفن و همچنین بسته های گرم یا سرد روی گوش یا گردن را توصیه می کند. اگر گوش درد ناشی از ویروس سرماخوردگی یا آنفولانزا باشد، می‌توان به کودک آب فراوان داد و یک مرطوب‌کننده در اتاقش قرار داد تا ترشحات از شیپور استاش تخلیه شود.

آیا عفونت گوش نوزاد خود به خود از بین می رود؟

اکثر عفونت های گوش بدون درمان از بین می روند. تونکل می‌گوید: «اگر کودک شما درد شدیدی ندارد، پزشک ممکن است یک رویکرد «انتظار و دیدن» همراه با مسکن‌های بدون نسخه را پیشنهاد کند تا ببیند که آیا عفونت خود به خود از بین می‌رود یا خیر.

آیا تغذیه با شیشه باعث عفونت گوش می شود؟

نوزادانی که با شیشه شیر تغذیه می‌شوند، به‌ویژه زمانی که دراز کشیده‌اند، بیشتر از نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، دچار عفونت گوش می‌شوند. اگر کودکتان را با شیشه شیر می‌دهید، سر او را بالاتر از سطح معده در طول شیر خوردن نگه دارید. این کار از انسداد شیپور استاش جلوگیری می کند. والدین می توانند به کاهش برخی از خطرات عفونت گوش کمک کنند.

 

(01) دیدگاه

  1. جواد
    2022/12/02

    خیلی خوب بود ،واقعا استفاده کردیم.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *