دلایل کاهش شنوایی

موارد مختلفی به عنوان علل انواع کم شنوایی وجود دارند. یکی از رایج ترین علت های کم شنوایی افزایش سن است. برای مثال در ایالات متحده آمریکا 25 درصد از افراد در سن 55 تا 64 سال مبتلا به عارضه کم شنوایی هستند. در سنین بالاتر نیز از هر دو سالمند یک نفر با کم شنوایی دست و پنجه نرم می کند.

در واقع افزایش سن و قرار گرفتن مداوم در معرض صدا های بلند دو مورد از مهمترین عللت های آن به شمار می روند.

آیا کم شنوایی قابل درمان است ؟

کم شنوایی در بسیاری از موارد قابل بازگشت و درمان پذیر نیست. در برخورد این موضوع تنها با مراجعه به پزشک می توان نظر قطعی داد. نقطه ی مثبت این است که در دنیای امروز با توجه به پیشرفت فناوری، افراد کم شنوا در دنیایی بدون صدا باقی نمی مانند و با استفاده از سمعک مناسب می توانند به راحتی صدا ها را بشنوند.

مانند تمام بیماری های دیگر، پیشگیری بهترین راه است. بهتر است با محافظت از گوش ها در محیط های کاری پر سر و صدا و کمتر حضور یافتن در کنسرت های راک و استفاده ی کمتر از هدفون و … تا جای ممکن از ایجاد افت شنوایی ممانعت کنید.

علائم از دست دادن شنوایی چیست ؟

  • درک دشوار کلمات به ویژه در زمان شلوغی و در جمعیت مردم
  • مشکل در شنیدن حروف بی صدا
  • تقاضا از دیگران برای آرامتر و بلند تر صحبت کردن
  • افزایش صدای تلویزیون
  • مشکل در برقراری ارتباط با دیگران و انزوا
  • بروز چنین مشکلاتی می تواند علت خوبی برای مراجعه به پزشک متخصص برای سنجش شنوایی باشد.

شنیدن چگونه انجام می شود ؟

شنیدن زمانی اتفاق می افتد که امواج صوتی به گوش داخلی برسند. در آنجا نوسان امواج صدا، سیگنال های عصبی تولید می کند و با مخابره ی این سیگنال ها به مغز، شنیدن اتفاق می افتد.

گوش انسان دارای سه بخش گوش داخلی، گوش میانی و گوش بیرونی است. امواج صوتی از طریق گوش بیرونی عبور داده می شوند و موجب ارتعاش پرده ی گوش می گردند.

این ارتعاشات از طریق مایع داخل حلزونی گوش داخلی عبور می کنند. سلول های عصبی حلزونی گوش صدا ها را به صورت سیگنال های عصبی دریافت کرده و به مغز می رسانند.

افت شنوایی چگونه اتفاق می افتد ؟

سلول های عصبی حلزونی گوش در اثر قرار گرفتن در معرض صدا های بلند و یا افزایش سن دچار مشکل می شوند و از وظیفه ی خود که رساندن سیگنال های درست به مغز است، باز می مانند. در چنین شرایطی برای شنیدن باید صدا های اطراف بلند تر شوند.

عوامل ارثی و ژنتیکی نیز در افت شنوایی نقش دارند. در مواردی جرم گوش مانع از عبور درست صدا و رسیدن آن به پرده گوش می شود.

عفونت گوش، رشد غیر طبیعی استخوان یا تومور در گوش، صدای انفجار و یا فشار ناگهانی در حلق و بینی و … از جمله علل انواع کم شنوایی هستند.

منبع: mayoclinic

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *