برای فهم این موضوع که درمان سکته گوش چیست باید در ابتدا بدانیم که کری و یا ناشنوایی ناگهانی گوش که به سکته ی گوش معروف است چیست؟ کاهش ناگهانی شنوایی که با مخفف (SSHL) آن را می شناسیم در حقیقت یک کاهش و افت شنوایی سریع غیر قابل توضیح و بدون توجیح است که برای درمان آن فرد باید حتما تحت نظر پزشک متخصص قرار گیرد. لارم به ذکر است کاهش ناگهانی شنوایی ( کری ناگهانی ) به طور معمول در یک گوش اتفاق می افتد و این عارضه ممکن است به صورت یکباره اتفاق افتد و یا حتی طی چند روز اتفاق بی افتد.

در صورت مواجهه با کری ناگهانی گوش چه باید کرد؟

در صورت مواجهه با کری ناگهانی گوش چه باید کرد؟

در صورت مواجهه با کری ناگهانی یا سکته گوش ضروری ست که به سرعت به فوریت های پزشکی مراجعه کرده، گاه افرادی که با این مشکل روبرو می شوند به دلیل اینکه مشکل افت شنوایی و کری خود را آلرژی، عفونت های سینوسی، چرک های موجود در کانال گوش و یا دیگر عوامل موثر در این خصوص می پندارند از مراجعه به پزشک خودداری کرده و اینگونه فکر می کنند که شنوایی آنها بازخواهد گشت.

عواقب مراجعه ی نا به هنگام به پزشک

باید دانست که مراجعه افرادی که دچار ناشنوایی ناگهانی ( کری ناگهانی ) شده اند به پزشک متخصص  و در ابتدا به فوریت های پزشکی از عواملی است که به هیچ وجه نباید به تعویق افتد، با مراجعه ی دیر  هنگام به پزشک، تاثیر روشهای درمانی که پزشک معالج برای فرد در نظر گرفته است به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت و ممکن است فرد نتواند به طور کامل درمان شود در مبحث درمان سکته گوش چیست به طور کامل به روش های درمانی این مشکل خواهیم پرداخت.

چه میزان از کم شنوایی در فرد می تواند کری ناگهانی نامیده شود؟

آمار نشان داده است که از هر 10 نفر مبتلا به کری و ناشنوایی ناگهانی گوش، در 9 نفرآنها این معضل فقط در یک گوش آنها مشاهده می شود، اگر آزمایشات انجام داده شده در این زمینه نشان دهد که 30 دسی بل شنوایی فرد کاهش یافته است می توان این افراد را دچار به کری و ناشنوایی ناگهانی نامید. لذا این افراد در درجه ی اول باید بدانند که درمان سکته گوش چیست و به سرعت برای درمان این مشکل اساسی اقدام کنند چرا که به تعویق انداختن این امر برای بیمار به هیچ وجه خوشایند نخواهد بود .

درمان کری و سکته ی ناگهانی گوش

عموما پزشکان با تجویز کوروتون با دوز بالا اقدام برای درمان این سکته ی گوش می کنند باید دانست که عوامل استرس زا نیز می تواند سبب سکته ی گوش و کری ناگهانی گوش شود.

 کری ناگهانی به چه صورت است؟

کری ناگهانی به چه صورت است؟

قبل تر توضیح دادیم که کری و ناشنوایی ناگهانی زمانی اتفاق می افتد که افت شنوایی در حد 30 دسیبل باشد، برای درک بیشتر این مسئله باید متذکر شد که این میزان به این معنی است که فرد یک مکالمه ی معمولی در اطراف خودش را در حد یک زمزمه ی خیلی خیلی کم صدا بشنود و از این میزان کم صدا آزرده شود.

اولین نشانه از سکته ی گوش چیست؟

به طور معمول افراد غالبا در صبح به هنگام برخواستن از خواب متوجه ناشنوایی ناگهانی خود شده و در برخی دیگر این اتفاق زمانی رخ می دهد که فرد در حال صحبت با تلفن است و در برخی دیگر این اتفاق با شنیدن یک صدای نا به هنجار در گوش اتفاق می افتد و بلافاصله بعد از آن شنوایی فرد مختل می شود .

اولین عارضه  ای که فرد بعد از سکته ی گوش به آن دچار می شود چیست؟

اولین عارضه  ای که فرد بعد از سکته ی گوش به آن دچار می شود چیست؟

افرادی که به ناشنوایی ناگهانی و یا همان سکته ی گوش دچار شده اند در درجه ی اول امکان دچار به دو عارضه می شوند، اول احساس گیجی و سرگیجه و دوم شنیدن صدای وزوز گوش، این دو عارضه در اصل از عوارض اصلی در سکته ی گوش می باشد و در برخی افراد وجود هر دوی این علایم  با هم مشاهده می شود.

طول درمان ناشنوایی ناگهانی گوش چقدر است؟

برای درک بیشتر و بهتر از این معقوله که درمان سکته گوش چیست باید دانست که در حدود نیمی از افرادی که به ناشنوایی ناگهانی و سکته ی گوش مبتلا شده اند این مشکل به خودی خود بعد از گذشت یک تا دو هفته حل می شود و در حدود 85 درصد از افرادی که  به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کرده اند نیز مقدار قابل توجهی از شنوایی آنها به آنها برگردانده می شود .

چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به ناشنوایی ناگهانی گوش هستند؟

چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به ناشنوایی ناگهانی گوش هستند؟

کارشناسان و متخصصان بر این باورند که سالانه از بین هر 5000 نفر یک نفر دچار ناشنوایی ناگهانی گوش می شوند و در نتیجه ی این عارضه انواع کم شنوایی برای آن فرد به وجود می آید و این مشکل به طور معمول در میان افرادی اتفاق می افتد که در رده ی سنی بین 40 تا 50 سال هستند، باید در نظر داشت که این آمار متاسفانه به دلیل نامشخص بودن علت دقیق آن روز به روز رو به افزایش علل الخصوص در افراد میان سال و پیر است .

نکته ی مهم در هنگام ابتلا به سکته ی گوش

در بسیاری از افراد که مبتلا به سکته ی گوش شده اند این مشکل بدون مراجعه ی فرد به پزشک درمان شده است و فرد هیچ اقدام پزشکی در این درمان نمی کند اما باید دانست که این کار می تواند بسیار پر ریسک بوده و عواقب جبران ناپذیری برای شما داشته باشد. از این رو مراجعه به پزشک متخصص به شما در اسرع وقت پیشنهاد می شود .

نشانه های سکته ی گوش کدام است؟

نشانه های سکته ی گوش کدام است؟

سرگیجه، احساس چرخش و حالت تهوع می تواند از شایع  ترین علائم عفونت گوش داخلی باشد باید دانست که موارد اشاره شده در بالا ( سرگیجه و صدای وزوز گوش ) از علائم اصلی سکته ی گوش و ناشنوایی ناگهانی گوش می باشد.

عواملی که می تواند منجر به ناشنوایی ناگهانی گوش شوند کدام اند؟

عوامل موثر در بروز عارضه ی ناشنوایی ناگهانی گوش به شرح زیر است .

  •  انواع  بیماری های عفونی .
  •  آسیب دیدگی شدید مانند ضربه ی شدید به سر .
  • بیماری های خود ایمنی مانند بیماری سندرم کوگان .
  •  قرار گرفتن در معرض داروهای خاصی که قادر به درمان سرطان یا عفونت های شدید می باشند .
  • مشکلات گردش خون .
  • اختلالات گوش داخلی ، مانند بیماری مینیر .
  •  اختلالات عصبی مانند مولتیپل اسکلروز .

دلیل اصلی ناشنوایی ناگهانی گوش چیست ؟

دلیل اصلی ناشنوایی ناگهانی گوش چیست ؟

در حال حاضر پزشکان و محققان در حال تلاش در خصوص درک دلیل این مشکل هستند که دلیل ابتلا به سکته ی گوش را دریابند اما تنها توانسته اند دلیل این معضل را در میان 10 تا 15 درصد از بیماران پیدا کنند. از این رو می توان مدعی بود که دلایلی که پیش تر عنوان کردیم فقط شامل این درصد کم از بیماران می شود و همچنان دلایل اصلی  سکته ی گوش برای محققان و پزشکان نامعلوم است .

تجویز آزمایش های اولیه برای افرادی که مشکوک به ناشنوایی ناگهانی هستند

بعد از مراجعه فرد به پزشک معالج در صورتی که پزشک مربوط نسبت به شنوایی فرد، مشکوک به کری ناگهانی باشد برای فرد آزمایش هایی تجویز می کند تا بتواند متوجه شود که آیا این مشکل از وجود و انسداد  چرک و موم های گوش است که باعث نرسیدن صدا به گوش داخلی می شود و یا اینکه فرد دچار ناشنوایی ناگهانی شده است و بعد از آن فرد را نسبت به اینکه درمان سکته گوش چیست آگاه می سازد .

بعد از تشخیص سکته ی گوش انجام چه آزمایش هایی لازم است ؟

بعد از تشخیص سکته ی گوش انجام چه آزمایش هایی لازم است ؟

بعد از اینکه پزشک مربوطه با انجام آزمایش اولیه تشخیص داد که فرد دچار سکته ی مغزی شده است، انجام برخی دیگر از آزمایش ها ضروری ست، از جمله این آزمایش ها می توان به آزمایش خون، تصویر برداری، ام آر آی، و تست های دیگر مرتبط با تعادل در فرد اشاره کرد.

انواع ناشنوایی کدامند ؟

برخی از افراد با ناشنوایی به دنیا می آیند و برخی دیگر بر اثر بیماری ها و تصادفات و وقایع ناگواری که در طول زندگی آن ها رخ داده است دچار ناشنوایی می شوند اما باید گفت که عواملی چون شنیدن صدای وزوز در گوش می تواند عاملی بر ابتلا به سکته ی گوش و یا همان ناشنوایی ناگهانی در فرد شود .

نشانه هایی از ناشنوایی در افراد کدام اند؟

نشانه هایی از ناشنوایی در افراد کدام اند؟

در صورت مشاهده ی موارد زیر نسبت به ناشنوایی باید مشکوک شد .

  •  درک این موضوع که صداها نسبت به قبل ضعیف تر هستند .
  •  تشخیص این موضوع که صدا از کدام سمت به گوش شما رسیده است مشکل و غیر ممکن باشد .
  •  قدرت تشخیص صداهای مختلف در فرد از بین برود .
  •  مکالمات اطراف برای فرد غیر قابل فهم باشد .
  • شنیدن صداهای بک گراند برای شما سخت باشد .

تجویز پزشک به هنگام تشخیص کم شنوایی شدید ناشی از سکته ی گوش

اگر کم شنوایی شما از شدت زیادی برخوردار باشد و یا سکته ی گوش در هر دو گوش اتفاق بی افتد پزشک به احتمال زیاد برای شما سمعک شنوایی به منظور تقویت صداهای وارد شده به کانال گوش شما تجویز می کند و حتی در بعضی موارد از کاشت حلزون  به منظور تحریک مستقیم اتصالات شنوایی در گوش استفاده می شود .

نوزادان و ناشنوایی ناگهانی

نوزادان و ناشنوایی ناگهانی

قابل به ذکر است که به دنیا آمدن نوزادی با عارضه ی ناشنوایی ناگهانی امکان پذیر است که در ادامه به دلایل این امر ناخوشایند خواهیم پرداخت .

  •  عفونت هایی مختلفی که از مادر به کودک منتقل می شود مانند سرخچه، سفلیس و یا تبخال .
  •  وجود انگل Toxoplasma gondii که از طریق رحم به نوزاد انتقال داده شده است .
  •  ژنتیک های وراثتی .
  •  وزن کم نوزاد به هنگام تولد .

چه زمانی باید نسبت به آزمایش شنوایی کودک خود اقدام کنید ؟

در صورت مشاهده ی موارد زیر نسبت به کاهش شنوایی ناگهانی کودک خود مشکوک شده و باید اقدام به انجام آزمایشات متعدد در این زمینه شود .

  •  اگر کودک به طور مداوم متوجه زبان گفتاری اطرافیان نمی شود .
  •  اگر کودک تلاشی برای استفاده از کلمات در گفتار خود نمی کند .
  • اگر صداهای ناگهانی و بلند در کودک عکس العمل خاصی ایجاد نمی کند و یا به میزانی که انتظار دارید به صداها پاسخ نمی دهد .
  •  اگر کودک به طور مداوم دچار عفونت های گوشی می شود .
  •  اگر کودک نسبت به حفظ تعادل خود مشکل دارد .

4 سطح اصلی ناشنوایی در افراد کدام است؟

چهار سطح اصلی ناشنوایی در افراد کدام است؟

به طور کلی از دست دادن شنوایی ناشی از سکته ی گوش و دیگر عوامل موثر به 4 صورت زیر دسته بندی می شود .

  •  از دست دادن شنوایی سطحی
  •  از دست دادن شنوایی متوسط
  •  از دست دادن شنوایی شدید
  •  از دست دادن شنوایی عمیق و خطرناک

از دست دادن شنوایی به صورت موقت چگونه است ؟

از دست دادن شنوایی به صورت موقت غالبا در اثر شنیدن یک صدای بلند وناهنجار مانند انفجار صورت می گیرد و به طور معمول این ناشنوایی بعد ار 16 تا 48 ساعت به فرد باز می گردد .

اهمیت سن در ابتلا به سکته ی گوش

اهمیت سن در ابتلا به سکته ی گوش

باید دانست که کهولت سن یکی از فاکتورهای ست که می تواند ابتلا به سکته ی گوش را افزایش دهد لذا طبیعی ست در افرادی که سن بالای دارند درمان این سکته ی گوش به مراتب مشکل تر از افرادی با سن کم تر است و مدت زمان این درمان به احتمال زیاد بیشتر خواهد بود .

درمان ناشنوایی ناگهانی گوش

برای درک بیشتر از این موضوع که درمان سکته گوش چیست  باید دانست که تحقیقات نشان داده است که در حدود 5/54 درصد از بیماران مبتلا به ناشنوایی ناگهانی حداقل در 10 روز اول درمان، بهبود یافته اند. اما باید دانست که این طول درمان در هر فرد متفاوت است ، میزان این ناشنوایی نیز می تواند در این طول درمان موثر باشد .

(02) دیدگاه

  1. علی
    2023/02/10

    سلام مادر من سالمند هست و خیلی وقت پیش ۱۰ سال پیش سکته گوش کرده و الان کاملا شنوایی خود را از دست داده ایا درمانی براش هست؟ ایا سمک جواب میدهد

    پاسخ
  2. مهدی
    2021/06/29

    بسار عالی و مفید، ممنونم از اطلاعات کاملی که دادید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *