ناشنوایی در نوزادان هر روزه حدود 11 هزار نوزاد را در ایالات متحده آمریکا درگیر می کند. به همین دلیل انتظار می رود این مساله به دغدغه ی مهمی برای مادران باردار و در انتظار تولد فرزند، تبدیل شود. پژوهش ها نشان می دهد که متاسفانه تنها 1% از مادران نسبت به شنوایی نوزاد خود حساس هستند و حتی 55% از مادران باردار هرگز قبول نمی کنند که ممکن است فرزندی با مشکلات شنوایی از آن ها متولد شود.

شیوع ناشنوایی در نوزادان

یکی از شایع ترین نقص ها مادرزادی در بین نوزادان تازه متولد شده، مشکلات کم شنوایی و نا شنوایی است. اما این امید وجود دارد که ناشنوایی و کم شنوایی در نوزادان به شرط تشخیص زود هنگام و به موقع قابل درمان و حتی پیشگیری خواهد بود.

نقش ژنتیک در ناشنوایی در نوزادان

ایجاد ناشنوایی در نوزادان پس از تولد می تواند علل مختلفی داشته باشد. ژنتیک قطعا یکی از عوامل کلیدی در بروز این مشکل است. آمار ها نشان می دهد که بین 50 تا 60 درصد از مشکلات نا شنوایی در نوزادان زمینه های ژنتیکی دارد. وزن کم، سابقه ی کم شنوای در خانواده و اختلالات کروموزومی سندروم داون همگی می توانند از عوامل ژنتیکی کم شنوایی باشند.

دیگر علل نا شنوایی در نوزادان

از دیگر علل اختلال شنوایی در کودکان تازه متولد شده می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • ابتلای مادر به بیماری سرخجه در سه ماهه اول بارداری می تواند منجر به ناشنوایی نوزاد شود.
  • اگر نوزاد مبتلا به عفونت گوش میانی شود و این عفونت به موقع درمان نشود، ناشنوایی در پی دارد.
  • ابتلای مادران باردار به بیماری سیفلیس و عدم درمان آن، سبب انتقال عفونت به جنین و ناشنوایی یا کم شنوایی می گردد.

ویروس CMV

یکی از ویروس هایی که می تواند در نوزادان ایجاد ناشنوایی و کم شنوایی کند، ویروس CMV است. اگر این ویروس در بدن زن باردار وارد شود، خود را به جنین می رساند. به همین دلیل مادران باردار در صورت بروز علائمی شبیه سرماخوردگی، باید برای آزمایش مرتبط با این ویروس درخواست داشته باشند. زیرا نوزادان این مادران در خطر کم شنوایی هستند و باید در همان ابتدای تولد مورد بررسی قرار بگیرند.

واکسی برای مقابله با این ویروس تا کنون ساخته نشده است. به همین دلیل مادران باردار باید خود را از ابتلا به انواع بیماری ها حفاظت کنند.

منع دارویی در دوران بارداری

برای پیشگیری از کم شنوایی و ناشنوایی نوزادان، لازم است برخی از مصرف برخی از دارو ها در دوران بارداری اکیداً اجتناب گردد. دسته از آنتی بیوتیک ها که تحت عنوان آمینوگلیکوزید شناخته شده اند و برای عفونت های ریوی (حتی در نوزادان) تجویز می شوند، نباید در دوران بارداری مصرف گردند. هرچند در برخی از موارد حاد بیماری، مصرف چنین دارویی سبب نجات نوزاد از مرگ می شود، کم شنوایی یا ناشنوایی در نوزادان را نیز برای او به همراه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *