سمعک داخل گوشی چیست ؟

برای شناخت انواع سمعک داخل گوشی باید گفت که این سمعک های کاملاً داخل گوش خارجی قرار می گیرند. قسمتی از این سمعک ها می تواند مشهود باشد و یا این که کاملاً داخل گوش قرار بگیرند و نامرئی باشند. سمعک داخل گوشی در انواع مختلف به گونه ای طراحی شده اند که قالب ساختار گوش را داشته باشند. یکی از مهمترین مزایای این سمعک داخل گوشی این است که برخلاف سمعک های پشت گوشی، از ظرفیت آکوستیک گوش استفاده می کند و صدا را بهتر به داخل گوش هدایت می کند.

در بیشتر موارد سمعک داخل گوشی ITE را پس از قالب گیری از گوش افراد می سازند. این کار کمک می کند که فرد هنگام استفاده از سمعک احساس راحتی داشته باشد.

محل قرار گیری سمعک های داخل گوشی

محل قرار گیری سمعک های داخل گوشی

سمعک های داخل گوشی مانند سری های کوچک هدفون ها و هندز فری ها می باشند که محل قرار گیری آن  همانطور که از نام آن پیداست، در داخل کانال گوش می باشد. نکته ی قابل توجه در انواع سمعک داخل گوشی این است که این نوع سمعک متناسب با سایز کانال گوش ساخته می شود به طور نسبی می توان این سمعک ها را جز سمعک های  با دقت و حساسیت بالا بر شمرد، سمعک های داخل گوشی را با مخفف ITE می شناسیم  ( In-the-ear ).

سمعک داخل گوشی برای چه نوعی از کم شنوایی مناسب است؟

اگر سمعک اندازه ی بسیار کوچکی داشته باشد برای کم شنوایی شدید قابل استفاده نیست و تنها برای کم شنوایی های خفیف تا متوسط می توان از آن ها استفاده کرد.

سمعک های دارای اندازه ی کوچک باتری های کوچکتری دارند که زودتر شارژ تمام می کنند.

برای شناخت انواع سمعک داخل گوشی  باید به طور کلی انواع سمعک ها را شناخت، سمعک ها به صورت کلی در سه بخش تقسیم بندی می شوند، دسته ی اول سمعک پشت گوشی BTE، دسته ی دوم سمعک های شنوایی داخل گوشی ITE و دسته ی سوم سمعک های شنوایی کاملا داخل گوشی CIC.

روند تکاملی سمعک های شنوایی

روند تکاملی سمعک های شنوایی

سمعک ها از سال 1960 تا به امروز راه طولانی را طی کرده اند تا به این شکلی که امروزه در بازار موجود است در آمده اند از نمونه ی بارز این تغییرات می توان به سمعک داخل گوشی ITC اشاره کرد که جز سمعک های نامرئی در داخل کانال گوش می باشد.

سمعک نامرئی IIC

در پاسخ به این سوال که سمعک نامرئی iic چند نوع است باید گفت که این سمعک نوعی از سمعک های نامرئی می باشد که در یک نوع در بازار موجود می باشد و دارای مزایای قابل ملاحضه ایست که توانسته این سمعک را در میان افراد محبوب نماید.

مزایا و معایب سمعک داخل گوشی

مزایا و معایب سمعک داخل گوشی

استفاده از سمعک های داخل گوشی بسیار راحت است و به سادگی وارد مجرای گوش شده و از آن خارج می شوند.

کنترلی روی سمعک ها تعبیه شده است و به راحتی قابل استفاده است.

نویز باد بر این نوع از سمعک ها اثر می گذارد.

این نوع از سمعک ها به دلیل قرار گرفتن در داخل گوش بیشتر در تماس با جرم و رطوبت گوش هستند و بیشتر آسیب می بینند.

نحوه تمیز کردن سمعک داخل گوشی

تمیز کردن سمعک داخل گوشی به صورت منظم و روزانه یکی از موارد حائز اهمیت است. جرم گوش اگر تمیز نشود می تواند به مرور زمان در سمعک انسداد ایجاد کند و کیفیت صدا را تحت تاثیر قرار دهد. در بیشتر موارد برسی برای تمیز کردن همراه سمعک به خریدار داده می شود. این برس باید به آرامی برای خارج کردن جرم گوش از منافذ سمعک مورد استفاده قرار بگیرد.

برخی از سمعک ها نیز فیلتر خارجی قابل تعویض دارند که طبق توصیه تولید کننده در فواصل زمانی لازم تعویض می شود.

بهترین برند سمعک داخل گوشی چیست ؟

تمام تولید کنندگان مطرح سمعک در دنیا، انواع سمعک داخل گوشی را تولید می کنند. از آنجا که سیستم شنوایی افراد با هم متفاوت است و هر کسی با نوعی از ویژگی ها احساس راحتی می کند، نمی توان به صورت قطعی در مورد بهترین برند سمعک داخل گوشی اظهار نظر کرد. برای خرید بهترین سمعک لازم است با متخصصی حرفه ای در این زمینه مشورت صورت گیرد.

سمعک هایی که داخل گوش جایگذاری می شوند برای کسانی که از عینک استفاده می کنند مناسب تر از سمعک پشت گوشی هستند. استفاده از سمعک های شنوایی داخل گوشی برای مشکلات شنوایی از خفیف تا جدی مناسب است.

آیا تمام سمعک های شنوایی مشابه به هم عمل می کنند؟

آیا تمام سمعک های شنوایی مشابه به هم عمل می کنند؟

باید دانست که سمعک های شنوایی نسبت به سیستم الکترونیکی مورد استفاده در آنها متفاوت عمل می کنند. این سیستم های الکترونیکی در دو بخش دسته بندی می شوند، آنالوگ و دیجیتال.

قطعات الکتریکی داخل سمعک های داخل گوشی

صدفی که در برگیرنده ی سمعک های داخل گوشی است در حقیقت محفظه ایست برای قطعات  الکترونیکی که به صورت کلی این کالبد به سفارش مشتری ساخته می شود و متناسب با ابعاد گوش هر فرد است .

استفاده از سمعک های شنوایی برای چه افرادی بهتر است؟

استفاده از سمعک های شنوایی برای چه افرادی بهتر است؟

سمعک های شنوایی که به صورت کامل در داخل گوش افراد جایگذاری می شوند که به آنها سمعک های شنوایی داخل گوشی می گوییم مناسب برای افرادی است که پر تحرک هستند و فعالیت های آنها در طول شبانه روز بالاست، این سمعک ها برای افرادی که شغل آنها نیاز به تحرک بدنی و فعالیت دارد نیز مناسب می باشد، اما باید توجه داشت که سمعک ها انواع مختلفی دارند و تنها متخصصان شنوایی قادر هستند بهترین نوع سمعک را برای افراد تشخیص دهند.

سمعک های شنوایی داخل گوشی برای چه نوع کم شنوایی مناسب است ؟

انواع سمعک داخل گوشی برای انواع کم شنوایی مناسب است و افرادی که با اختلالات شنوایی دست و پنجه نرم می کنند می توانند از این سمعک های شنوایی بهره گیرند و به ارتقای سبک زندگی خود بپردازند .

سمعک CIC  چیست ؟

سمعک CIC  چیست ؟

این سمعک شنوایی سمعکی ست که در داخل گوش مورد استفاده قرار می گیرد این سمعک به صورت کامل داخل جایگذاری می شود و جز سمعک های شنوایی نامرئی دسته بندی می شود، قالب اصلی این سمعک نسبت به کانال گوش هر فرد ساخته می شود، این سمعک دارای دقت زیادی می باشند و از مهمترین نکات مثبت در استفاده از این سمعک ها می توان به این مورد اشاره کرد که این سمعک ها در داخل کانال گوش جابه جا نخواهند شد. این سمعک امکانات بیشتری نسبت به سمعک های معمولی دارد که در نتیجه ی این امر ما  بالا رفتن هزینه ی این نوع سمعک را شاهد خواهیم بود، باید دانست که این نوع سمعک دارای کیفیت های متفاوتی می باشد که میزان این کیفیت می تواند بر قیمت سمعک تاثیر گذار باشد. سمعک داخل کانال نامرئی cic  از کوچکترین انواع سمعک می باشند .

چرا افراد نسبت به استفاده از سمعک های شنوایی داخل گوشی راغب تر اند؟

افراد به دو دلیل تمایل به استفاده از سمعک های شنوایی داخل گوش دارند، دلیل اول این است که این دستگاه های کمک شنوایی بسیار کوچک هستند و عملکرد های فراوانی دارند و دلیل دوم این است که این سمعک ها جز سمعک های نامرئی دسته بندی می شوند و افرادی که از نظر زیبایی با سمعک های قابل رویت مشکل دارند جذب این سمعک ها خواهند شد.

آیا سمعک های داخل گوشی در یک سایز خاص تولید می شوند ؟

آیا سمعک های داخل گوشی در یک سایز خاص تولید می شوند ؟

در جواب به این سوال باید پاسخ داد که خیر، از نظر فیزیکی سایز و اندازه ی کانال گوش و محفظه ی داخل گوش در هر فرد متفاوت است و نیاز است این سمعک ها برای هر فرد متناسب با کانال گوش همان فرد ساخته شود.

مزیت استفاده از سمعک های شنوایی داخل گوش چیست ؟

به طور کلی انواع سمعک داخل گوشی در افراد به بهبود روابط اجتماعی افراد و همچنین احساس رضایت در فرد بعد از فعالیت های بدنی و فیزیکی کمک می کند، این سمعک ها به راحتی به شما کمک می کند تا صدا ها را در مکالمات روزمره  بشنوید و از صدای موسیقی لذت ببرید و فیلم های مورد علاقه خود را تماشا کنید، در ادامه به فواید و مزیت های دیگر این سمعک ها اشاره خواهیم کرد.

مهم ترین مزیت های استفاده از سمعک های شنوایی کدام اند ؟

مهم ترین مزیت های استفاده از سمعک های شنوایی کدام اند ؟

استفاده از این سمعک های شنوایی به طور کامل سبک زندگی افراد را تغییر خواهد داد، در ادامه چند مورد از این مزیت ها را بر خواهیم شمرد:

  • استفاده از سمعک ها می تواند سبب پیشرفت در کار و تحصیل افراد شود .
  • استفاده از سمعک ها به ارتقایی روابط اجتماعی می انجامد .
  •  استفاده از سمعک های شنوایی می تواند توانایی های شناختی افراد مانند حافظه و مهارت های استدلالی را بهبود بخشد .
  •  استفاده از سمعک ها می تواند باعث شود فرد رضایت و خرسندی بیشتری از خود و زندگی خود داشته باشد .
  •  استفاده از سمعک های شنوایی سبب می شود که مشکلات وز وز گوش و شنیدن صداهای زنگ در گوش رفع شود .

آیا سمعک های شنوایی داخل گوشی می تواند به طور کامل مشکل شنوایی را رفع نماید ؟

متاسفانه باید گفت افرادی که شنوایی خود را با هر میزانی از دست داده اند، شنوایی آنها تحت هیچ شرایطی به آنها باز نخواهد گشت و استفاده از دستگاه های کمک شنوایی تنها می تواند به شنوایی آنها کمک کند و تنها استفاده ی مداوم از این سمعک ها می تواند کمک کند که سیستم شنوایی بدن فرد به این نوع از شنوایی عادت نماید .

اصلی ترین عیب سمعک های داخل گوشی چیست ؟

متاسفانه سمعک های داخل گوش مستعد رطوبت هستند که در بحث عمر سمعک ها اهمیت دور نگه داشتن این دستگا های شنوایی نسبت به رطوبت به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته شده است .

سهولت جایگذاری سمعک های داخل گوش

سهولت جایگذاری سمعک های داخل گوش

یکی از مزیت های که سمعک های شنوایی داخل گوشی نسبت به سمعک های شنوایی پشت گوشی دارند این است که در سمعک های شنوایی پشت گوشی افراد مدام این دغدغه را دارند که سمعک به صورت درست در گوش جایگذاری شود این دغدغه در افراد مسن و کودکان بیشتر وجود دارد، در سمعک های شنوایی داخل گوشی به این دلیل که بدنه ی سمعک مناسب با سایز داخل گوش ساخته می شود و در پشت گوش چیزی قرار نمی گیرد امکان جابه جایی این سمعک ها کمتر است و سمعک به صورت درست در داخل کانال گوش جایگذاری خواهد شد، برای افرادی که فعالیت های بدنی زیادی دارند  استفاده از این سمعک ها می تواند نسبت یه سمعک های دیگر مناسب تر باشد .

آیا سمعک های داخل گوشی سمعک های راحتی در هنگام استفاده هستند ؟

باید دانست که سمعک داخل گوشی نسبت به سمعک های دیگر راحت تر قابل استفاده هستند چرا که قالب اصلی این سمعک ها مناسب با گوش شما ساخته شده اند و به این دلیل که اتصالی به خارج از گوش ندارد نمی تواند مانند گونه های دیگر سمعک سبب جابه جایی شود و احساس ناراحتی در افراد ایجاد نماید.

آیا کوچکی سمعک های داخل گوشی می تواند یک ضعف در کارایی سمعک محسوب شود ؟

نمی توان گفت که کوچکی سمعک های شنوایی داخل گوشی سبب شده است که این دستگاه های شنوایی قطعات کمتر و همچنین کارایی کمتری نسبت به سمعک های دیگر داشته باشد، این سمعک ها تمامی جزییاتی که نیاز است یک سمعک داشته باشد را داراست.

رطوبت ها می تواند برای سمعک شما یک خطر محسوب شوند

متاسفانه سمعک های داخل گوشی در معرض تعرق و رطوبت های موجود در محیط قرار می گیرند، می دانیم که در نگهداری از سمعک ها نیاز است تا حد ممکن یک سمعک را از رطوبت دور نگه داریم، خوشبختانه در هنگام شب که این سمعک های شنوایی از کانال گوش در آورده می شود و این فرصت به این دستگا ها داده می شود تا رطوبتی که در طول روز دریافت کرده است را تبخیر نماید، لازم به ذکر است که دستگاه های در بازار وجود دارد که برای برطرف کردن این رطوبت ها در نظر گرفته شده است که  استفاده از آنها می تواند کمک کند تا سمعک شنوایی شما طول عمر بیشتری داشته باشد.

مراقبت از سمعک های شنوایی

مراقبت از سمعک های شنوایی

در نگه داری سمعک های شنوایی باید دقت نمود چرا که این دستگاه ها علاوه بر هزینه ی بالایی که دارند تغییراتی زیادی بر کیفیت زندگی افراد گذاشته اند، در درجه ی اول لازم است که سمعک ها را از هر گونه رطوبتی دور نگه داشت و آنها را شب به هنگام خواب از گوش بیرون آورد و صبح ها با برس های کوچک و مسواک های مخصوص چرک های گوش موجود بر روی آن تمیز نمود. این موضوع در انواع سمعک داخل گوشی نیز لازم است که رعایت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *