آیا تا به حال شده است علیرغم دانستن عوارض استفاده از گوش پاک کن، به فکر تمیز کردن گوش خود یا فرزند خود با گوش پاکن بی افتید و نسبت به این موضوع وسواس فکری بگیرید؟

متخصصین برای شما یک نصیحت دارند و نسبت به آن کاملا قاطع و جدی هستند، به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی اقدام به استفاده از گوش پاکن برای خود و فرزندانتان نکنید.

آیا وجود جرم گوش الزامی است ؟

وجود موادی که ما به عنوان جرم گوش (موم گوش) آنها را می شناسیم در گوش الزامی ست، این مایع چسبنده در گوش یک وظیفه و یا ماموریت مهم دارد، وظیفه ی این مایع در حقیقت به دام انداختن کثیفی ها و چرک های موجود در داخل گوش است که مانع از عبور این کثیفی ها به قسمت های درونی گوش می شود که این کار به سلامت گوش شما کمک می کند. پس باید دانست که وجود این مواد بر روی پوست شما نشان از حفاظت گوش شما دارد و در واقع نیازی به تمیز کردن داخل گوش نیست چرا که این ماده ی چسبنده خود یک تمیز کننده است و وظیفه ی خود را در داخل گوش به درستی انجام می دهد.

در صورت استفاده نکردن از گوش پاک کن با چرک های داخل گوش چه باید کرد؟

عوارض استفاده از گوش پاک کن

بدن انسان به گونه ای طراحی شده است که به طور خودکار توانایی مقابله با مواد داخل گوشی که مورد نیاز گوش نیستند و ما آنها را چرک می نامیم، را دارد، پس باید گفت که نیازی به تمیز کردن این مواد با گوش پاکن نیست .

جویدن و دیگر حرکات فک، رشد و تغییرات پوست در داخل گوش انسان سبب بیرون راندن و هدایت جرم گوش (موم گوش) به خارج از گوش می شود. خروج این مایع تنها زمانی اتفاق می افتد که این موم ها قدیمی شده باشند و در گوش شما مفید واقع نشوند.

باید در نظر داشت که استفاده از گوش پاکن ها فقط می تواند سبب هدایت نادرست این مواد به داخل کانال گوش شود که گاهی اوقات می تواند به کانال گوش شما و حتی پرده ی گوش شما صدمه وارد کند و ضروری ست که نسبت به  عوارض استفاده از گوش پاک کن، آگاهی لازم را داشته باشیم.

افراد در صورت دیدن چه علایمی به استفاده از گوش پاکن روی می آورند ؟

غالبا افراد حتی آن دسته از افرادی که به عوارض استفاده از گوش پاک کن آگاه هستند، هنگامی که احساس می کنند جرم گوش داخل کانال گوششان از حد معمول بیشتر شده است اقدام به تمیز کردن آن با گوش پاکن می کنند، علایم ازدیاد حجم این مواد در داخل گوش و ایجاد حس ناخوشایند در فرد به شرح زیر است :

– احساس درد و یا خارش در گوش

-احساس پر بودن گوش

– صدای زنگ در گوش شنیدن

– احساس کم شدن شنوایی در فرد ( احساس عوض شدن نوع شنوایی در افرادی که از سمعک های شنوایی استفاده می کنند )

در صورت مشاهده ی هر کدام از موارد فوق سریعا به پزشک متخصص مراجعه کرده و از تمیز کردن گوش با گوش پاکن به شدت خودداری کنید.

تمایل به استفاده از گوش پاکن در میان افراد به چه صورت است؟

تمایل به تمیز کردن گوش توسط گوش پاکن یک درگیری فکری است مانند زمانی که یک آهنگ خاص در ذهن شما مدام تکرار می شود یا مانند زمانی که فکر شما درگیر جویدن ناخنتان می شود، احساس نیاز به تمیز کردن مداوم داخل گوش و پاکسازی از جرم می تواند یکی از دغدغه های شایع در میان افراد و در ذهن آن ها باشد ولی باید در نظر داشت که استفاده از گوش پاکن ها نه تنها کمکی به شما نمی کند بلکه صدمات زیادی به سلامتی گوش شما و شنوایی شما خواهد زد و عوارض استفاده از گوش پاک کن به هیچ وجه نباید نادیده گرفته شود.

دلیل استفاده ی عموم مردم از گوش پاکن چیست ؟

سالها ست که متخصصین گوش به ما هشدارهایی در خصوص استفاده نکردن از گوش پاکن می دهند و باز ما شاهد استفاده از آن در بیشتر مردم هستیم و این اتفاق در حالی می افتد که حتی بر روی جعبه ی گوش پاکن به طور واضح نوشته شده است از داخل کردن آن به گوش خودداری کنید. پس چرا مردم علیرغم دانستن عوارض استفاده از گوش پاک کن اصرار به استفاده ی مداوم از آن دارند؟

پاسخ مشخص است ورود این گوش پاکن ها در گوش حس رضایت به فرد می دهد، در قسمت انتهایی کانال گوش شما یک عصب حساس وجود دارد که تماس گوش پاکن با این قسمت در فرد ایجاد حس رضایت می کند. پس به همین دلیل است که بعضی افراد هر آنچه کوچک باشد را به داخل گوش می کنند و به زبان دیگر می توان گفت این عمل برای افراد می تواند اعتیاد آور باشد.

گوش پاکن چیست ؟

گوش پاکن چیست ؟

گوش پاک کن یا همان پنبه ی گوش متشکل از دو قسمت توده ای از پنبه است که در قسمت انتهایی دو طرف یک میله ی کوتاه پیچیده شده است که جنس این میله از چوب، کاغذ پیچیده شده به صورت فشرده و یا پلاستیک است، قابل به ذکر است که به منظور حفاظت از محیط زیست با تلاش دوست داران محیط زیست در بسیاری از کشورها تولید گوش پاکن با بدنه ی میله ای پلاستیکی ممنوع شده است.

آیا گوش پاکن ها به غیر از تمیز کردن گوش موارد استفاده ی دیگری دارد ؟

گوش پاکن ها موارد استفاده ی متفاوتی دارند، از گوش پاکن ها در کمک های اولیه، لوازم آرایشی، هنر و صنعت استفاده می کنند و باز هم باید تاکید کرد که متخصصان سالهاست به مردم در خصوص استفاده از گوش پاکن برای تمیزی گوش هشدار داده اند و عوارض استفاده از گوش پاک کن  را برای عموم مردم برشمرده اند ولی همچنان استفاده از آن برای تمیز کردن گوش توسط افراد از بیشترین و رایج ترین کاربرد این محصول است .

تاریخچه ی گوش پاکن

گوش پاکن اولین بار توسط Leo Gerstenzang در سال 1923 ابداع شد این اتفاق زمانی افتاد که وی در حال تماشای همسرش بود که پنبه ای را بر سر خلال دندان پیچید و از آن برای تمیزی گوشش استفاده کرد .

در ابتدا او نام این ابداع را Baby Gays و بعد تر آن را Q-tips Baby Gays و در نهایت آن را Q-tips نامید و این برند توانست بهترین فروش را داشته باشد .

چند کاربرد گوش پاک کن

چند کاربرد گوش پاک کن

  • اصلاح خطا های آرایشی
  •  استفاده برای درمان های نقطه ای
  • اصلاح مانیکور
  •  تمیز کردن محصولاتی که بسیار ظریف هستند
  • تمیز کردن دستگاه های الکترونیکی
  • تمیز کردن قسمتهای داخلی ماشین
  •  جدا کردن موهای داخل سشوار
  •  …

علائم عفونت گوش در بزرگسالان و تاثیر استفاده از گوش پاکن درصورت بروز این علائم

در صورت بروز موارد زیر باید به سلامت گوش و بروز عفونت شک کرد ابتدا باید دانست که عفونت گوش میانی چیست؟ و بعد باید دانست که در صورت مشاهده ی این علایم به هیچ وجه از گوش پاکن ها نباید استفاده کرد چرا که این عمل تنها می تواند باعث وخیم شدن وضعیت شما شود.

چه علائمی می تواند سبب عفونت گوش شود؟

باید دانست که استفاده از گوش پاکن ها در صورت بروز هرگونه عفونتی به شما تجویز نمی شود.

از علائم عفونت گوش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گوش درد (احساس درد شدید به صورت ناگهانی و حالت کسلی در فرد و درد مداوم)
  • درد شدید دندان که این درد از کانال گوش شروع میشود
  • یک احساس پر شدگی در کانال گوش
  • حالت تهوع
  • احساس مختل شدن حس شنوایی
  • زهکشی گوش

صدمات ناشی از استفاده گوش پاکن به چه صورت است؟

تحقیقات اخیر نشان داده است که طی بیست سال گذشته در هر روز در حدود 35 مورد به اورژانس برای استفاده ی نادرست از گوش پاکن و صدمه زدن به کانال گوش خود مراجعه می کنند و متاسفانه باید گفت که درصد بیشتر این آسیب ها در کودکانی ست که زیر رده ی سنی 8  سال هستند.

آیا میزان جرم در گوش همه ی افراد به یک میزان است؟

وجود جرم و یک مایع چسبنده در گوش افراد امری کاملا طبیعی ست که میزان آن در افراد مختلف متفاوت است، این جرم ها در گوش دقیقا همان کاری را انجام می دهند که موهای داخل بینی انجام می دهند، این جرم ها به راحتی می توانند از عبور کثیفی ها به داخل گوش جلوگیری کرده و این میزان در هر فردی متفاوت است.

آیا وجود جرم در گوش نشانه ای از رعایت نکردن بهداشت است؟

وجود جرم در گوش به هیچ وجه نمی تواند نشانی از رعایت نکردن بهداشت توسط فرد باشد چرا که کانال گوش شما به طور خودکار توسط بدن شما مورد پاکسازی و تمیز سازی قرار می گیرد و باید دانست که در این امر نیازی به کمک شما برای این پاک سازی وجود ندارد و جرم هایی اضافه از گوش به خودی خود خارج شده و استفاده از گوش پاکن به هیچ وجه پیشنهاد نمی شود چرا که به جای کمک به شما می تواند صدمات شدیدی به گوش شما وارد کند.

آیا موم داخل گوش برای سلامتی گوش لازم است؟

موم گوش یا همان جرم گوش  برای سلامتی کانال گوش بیرونی از اهمیت زیادی برخوردار است، وجود این موم در داخل گوش می تواند شرایط محافظت از گوش و عملیات روغن رسانی در گوش را فراهم سازد و از همه مهم تر خاصیت ضد باکتریایی این جرمها ، موم داخل گوش را به یک مایع مفید برای سلامتی گوش ما تبدیل می کند.

تاثیرات مداوم پاکسازی کانال گوش

اگر مداوم سعی در تمیز سازی و پاکسازی داخل گوش خود دارید باید بدانید که این عمل می تواند به راحتی منجر به خشک شدن فضای داخلی گوش و یا همان کانال گوش شما شود و این اصلا چیزی نیست که مطابق با خواسته ی بدن ما باشد چرا که گوش شما به وجود این موم ها نیاز دارد و در نهایت می تواند در گوش شما سبب ایجاد خارش شود پس باید دانست که در کل مفهوم پاکسازی گوش برابر با آسیب زدن به سلامتی گوش شماست .

هوشمندی گوش نسبت به پاک سازی خودکار کانال گوش

ساختار گوش و شنوایی گوش ما به این شکل است که سیستم تمیز سازی و پاک سازی خودکار دارد و دائما در حال انجام این کار است و باید گفت که این عمل به طور طبیعی نسبت به حرکات بدن شما اتفاق می افتد مثلا هنگام جویدن غذا و صحبت کردن و حرکت فک این اتفاق می افتد و موم های و چرک های قدیمی که دیگر کاربردی برای گوش شما ندارند را به طور خودکار به سمت بیرون از گوش شما میراند .

آیا راه امنی برای کمک به پاکسازی گوش وجود دارد؟

قبل تر گفتیم که گوش ما نیازی به پاکسازی و علل الخصوص استفاده از گوش پاکن ها ندارد و در صورت نیاز به پاکسازی این کار باید توسط متخصصان صورت گیرد اما راه های ساده و کم خطری دیگری همچون وارد کردن چند قطره ی خیلی کم از روغن های معدنی، روغن بچه و یا قطره های گوش می تواند به گوش شما اجازه دهد که راحت تر جرم های قدیمی و بدون استفاده را تخلیه کند.

چه زمانی استفاده از گوش پاک کن مجاز است؟

چه زمانی استفاده از گوش پاک کن مجاز است

استفاده از گوش پاکن فقط در صورت داخل نکردن آن به کانال گوش و تمیز کردن محیط اطراف کانال گوش مجاز است و داخل شدن گوش پاکن یا  هر جسم خارجی دیگری می تواند عواقب جبران ناپذیری برای شما به وجود آورد.

آیا استفاده از شمع گوش می تواند جایگزینی برای گوش پاکن ها باشد؟

استفاده از شمع گوش

باید دانست سیستم گوش انسان بسیار ظریف است و با وارد کردن هر جسم خارجی به گوش سلامت گوش شما به خطر می افتد گاه دیده شده که افراد از جسم های نوک تیز و یا کلید و یا سنجاق سر و یا گوش پاک کن و یا شمع گوش برای پاکسازی گوش خودشان استفاده می کنند و سالهاست که از همین راه ها صدمات جدی به کانال گوش خود و پرده ی گوش خود می زنند. لازم به ذکر است که متخصصان استفاده از شمع گوش (جایگذاری یک شمع توخالی و روشن در گوش به منظور خارج سازی چرک های موجود در گوش ) را مانند راه های دیگر برای خروج جرم ها از گوش میسر نمی دانند همچنین بر این اعتقادند که گوش سیستم پاکسازی خودکار دارد و دائما به ما در خصوص عوارض استفاده از گوش پاک کن و یا هر متد پاکسازی دیگری هشدارهایی می دهند.

(02) دیدگاه

  1. بدون نام
    2022/02/08

    سلام من ۱۲ ساله هسم گوش درد بسیار شدید دارم

    پاسخ
  2. بهار
    2021/11/26

    میخواستم بدونم آیا قارچ گوش درمان قطعی دارد؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *