انواع سمعک دیجیتال + تکنولوژی، قابلیت و قیمت آن‌ها

انواع مختلفی از سمعک‌ها با فناوری‌های گوناگون وجود دارند اما سمعک‌های دیجیتالی جهت کامل کردن سبک زندگی راحت‌تر عرضه شدند. سمعک دیجیتال هوشمند است و با سایر دستگاه‌های دیجیتال تعامل دارد. سمعک دیجیتال در جهت بالا بردن سطح سلامتی نیز دارای مزایایی است، زیرا سلامت شنوایی خوب با بالا رفتن کیفیت زندگی ارتباط مستقیمی دارد.

عملکرد سمعک های دیجیتال با عبور صدا از DSP یا پردازشگر دیجیتالی صدا صورت می‌گیرد. این نوع از سمعک‌ها، قدرت صدا و تجربه شنوایی شخصی شما را به سطوح جدیدی می‌برند و باعث می‌شوند از زندگی خود لذت بیشتری ببرید.

چگونگی عملکرد سمعک دیجیتال

در سمعک دیجیتال یک میکروفون، یک تقویت کننده، یک گیرنده و یک باتری وجود دارد که باتری ممکن است قابل شارژ یا قابل تعویض باشد. تقویت کننده، صداهای گرفته شده توسط میکروفون را پردازش می‌کند و آن را به گیرنده و به گوش کاربر می‌فرستد.

تا این قسمت از کار سمعک، در سمعک‌های آنالوگ نیز مشاهده می‌شود اما تقویت‌کننده سمعک دیجیتالی هوشمندانه عمل می‌کند تا تمام ظرافت‌ها و کیفیت‌های صدای طبیعی را متناسب با محیط و تنظیمات مختلف به گوش کاربر برساند. بنابراین می‌توانید آن‌ها را به راحتی کنترل کنید و هنگام استفاده از آن لذت ببرید.

ویژگی های سمعک دیجیتال

در این قسمت قصد داریم ویژگی‌های سمعک دیجیتال را به طور کلی برای شما عزیزان بیان کنیم تا در انتخاب سمعک دیجیتال اطلاعات کافی را داشته باشید.

  • میکروفون جهت دار در سمعک دیجیتال: میکروفون‌های جهت دار در سمعک دیجیتال به گوش کمک می‌کنند تا به طور طبیعی صدا را پردازش کند، به صورتی که فرد متوجه شود صدا از کدام جهت می‌آید و با از بین بردن نویزهای موجود، کیفیت کلی صدا را افزایش می‌دهد و نمایش دقیق‌تری از شنوایی طبیعی کاربر ارائه می‌دهد.
  • قابلیت حذف فیدبک در سمعک دیجیتال: سمعک‌های دیجیتال همچنین قابلیت فیلتر کردن صداها و جداسازی مهم‌ترین صداها را دارند و به شما این امکان را می‌دهند تا صداهایی مانند مکالمه در یک مکان شلوغ، آهنگ مورد علاقه خود در رادیو و در کل صداهای مورد نظرتان را به وضوح بشنوید و از شنیدن آن لذت ببرید.
  • قابلیت اتصال به دستگاه های صوتی و تصویری در سمعک های دیجیتال: برخی از سمعک‌های دیجیتال می‌توانند به‌صورت بی‌سیم و تنها از طریق بلوتوث به تلویزیون، رادیو و تلفن همراه و تمام وسایل دیجیتالی شما متصل شوند و به شما این امکان را می‌دهند که به راحتی از فناوری مدرن نهایت استفاده را ببرید.
  • کیفیت بالای صدا: کیفیت صدای درخشان یک پیش نیاز مهم برای سمعک دیجیتال محسوب می‌شود. بهترین سمعک‌های دیجیتال جزئیات صدا را انقدر ناب و غنی ارائه می‌کنند که ریتم هر آهنگ و صدای افراد مورد نظرتان را در اطراف خود به خوبی احساس می‌کنید.
  • قابلیت مدیریت نویز در سمعک دیجیتال: در طول روز، سطح سر و صدا در محیط‌های مختلف، متفاوت است. خانه شما امن‌ترین جا از نظر شلوغی و سروصدا برای شما است اما در یک رستوران شلوغ، در یک مهمانی، در یک قطار یا اتوبوس شلوغ و محیط‌های این چنینی داستان بسیار متفاوت است. سمعک‌های دیجیتال با قابلیت مدیریت نویز فرد در هر جایی باشد، صداهای مزاحم را در محیط اطراف کاهش داده و باعث تقویت گفتار می‌شود.
  • باطری های قابل شارژ: بسیاری از سمعک‌های دیجیتال دارای باتری‌های داخلی هستند که نیازی به تعویض منظم ندارند و با اتصال به برق شارژ می‌شوند.
  • پردازش دیجیتالی در سمعک دیجیتال: جدیدترین سمعک‌های دیجیتال از فرآیند طبیعی مغز برای ایجاد حس صدا استفاده می‌کنند و به مغز اجازه می‌دهد اصوات را در طبیعی‌ترین شکل ممکن بشنود. همچنین T-coil یا تله کویل به شما این امکان را می‌دهد سمعک را از تنظیمات معمولی میکروفون به تنظیمات T-coil تغییر دهید تا استفاده از تلفن برای شما آسان‌تر شود. در تنظیمات T-coil، صداهای محیطی حذف شده و صدا از تلفن دریافت می‌شود

انواع سمعک دیجیتال

طیف گسترده‌ای از سمعک های دیجیتال وجود دارد که کاربر می‌تواند مطابق با ترجیحات و نیازهای خاص خود آن را تهیه کند. این سمعک‌ها انواع مختلفی دارند و در شکل و رنگ‌های مختلف با قابلیت‌های متنوع تولید می‌شوند. سمعک‌های پشت گوشی، سمعک‌های داخل گوشی، سمعک‌هایی با گیرنده داخل کانال گوش و سمعک‌های نامرئی را می‌توان در مجموعه انواع سمعک دیجیتال نام برد. در ادامه می‌خواهیم به شرح انواع سمعک دیجیتال موجود در بازار اشاره کنیم:

سمعک داخل گوشی دیجیتال

سمعک‌های ITE دیجیتال همان‌طور که از نام آن پیداست، در داخل گوش قرار می‌گیرند و یکی از محبوب‌ترین سبک‌های سمعک محسوب می‌شوند. این نوع سمعک معمولاً به طور کامل و مشخص در کانال گوش یا به طور نامرئی در گوش قرار می‌گیرد.

سمعک پشت گوشی دیجیتال

سمعک‌های پشت گوشی یا BTE یکی دیگر از سبک‌های بسیار رایج است که در پشت گوش کاربر قرار می‌گیرد. این نوع از سمعک‌ها نیز امکانات قابل توجهی را برای انواع کم‌شنوایی‌ها ارائه می‌دهند.

سمعک CROS دیجیتال

سمعک‌های CROS معمولاً برای افرادی با کم‌شنوایی در یک گوش و شنوایی طبیعی در گوش دیگر ساخته شده‌اند. در این نوع سمعک‌های دیجیتال، صداهای دریافت شده توسط گوش آسیب‌دیده شما تقویت شده و به گوش سالم ارسال شود.

سمعک نامرئی دیجیتال

این سمعک تقریباً دیده نمی‌شود و به صورت سفارشی ساخته می‌شود و بدون دیده شدن در داخل کانال گوش قرار می‌گیرند.

سمعک بلوتوثی دیجیتال

اتصال بلوتوث این امکان را به شما می‌دهد تا سمعک خود را به صورت بی‌سیم به تلفن همراه یا وسایل صوتی و تصویری خود متصل کرده و مستقیماً صدا را از طریق آن‌ها بشنوید. در اصل سمعک‌های دارای بلوتوث به یک هدفون برای شما تبدیل می‌شوند.

مزایای سمعک دیجیتال

اگر بخواهیم مزایای سمعک دیجیتال را برای شما شرح دهیم می‌توانیم به موارد زیر اشاره‌ کنیم:

  • ارائه صدای واقعی‌تر
  • اندازه کوچک‌تر و وزن کم‌تر نسبت به سمعک های آنالوگ
  • تشخیص و تفکیک نویز از گفتار
  • تنظیم صدای گفتار
  • نظارت دائمی بر اصوات محیط به منظور تشخیص خودکار و ایجاد بهترین کیفیت صدایی
  • سمعک‌ها قابل سفارش هستند.
  • دارای وضعیت‌های شنیداری مختلف و قابل تنظیم برای موقعیت ها و محیط های متفاوت
  • تنظیم سمعک متناسب با نوع کم‌شنوایی خود
  • قابل اتصال به تلفن‌های هوشمند و وسایل صوتی و تصویری
  • سمعک‌های دیجیتال کوچک و برخی مدل‌های آن تقریباً نامرئی هستند.

تفاوت سمعک دیجیتال و سمعک آنالوگ

تکنولوژی سمعک دیجیتال تمام اجزای لازم یک دستگاه شنوایی را با هوش کامپیوتری پیشرفته ترکیب می‌کند. برخلاف سمعک‌های آنالوگ که صداها را بلندتر می‌کند، سمعک‌های دیجیتال امواج صوتی را دریافت کرده و به سیگنال دیجیتال تبدیل می‌کنند. در واقع اگر سمعک آنالوگ فقط گیرنده و بلندگوی صدای محسوب شود، سمعک دیجیتال یک رایانه است.

قبل از انتقال سیگنال به پرده گوش، تراشه کامپیوتری داخلی سمعک دیجیتال امواج صوتی را برای بهینه سازی کیفیت تجزیه و تحلیل می‌کند. همچنین، سمعک‌های دیجیتال نه تنها می‌توانند صدا را تقویت کنند، بلکه می‌توانند نویز را مدیریت کنند، کیفیت کلی صدا را بهبود بخشند و با دستگاه‌های مختلف دیگری ارتباط برقرار کنند.

اما سمعک‌های آنالوگ همه صداها اعم از گفتار و نویز را باهم تقویت می‌کنند. برخی از سمعک‌های آنالوگ دارای یک ریزتراشه برای ذخیره تنظیمات محیطی هستند، به طوری که کاربر با تغییر محیط، تنظیمات سمعک را با فشار دادن یک دکمه روی سمعک تغییر دهد.

تفاوت سمعک دیجیتال و هوشمند

سمعک‌های هوشمند نوع پیشرفته سمعک‌های دیجیتال محسوب می‌شوند. کیفیت صدا در این نوع سمعک‌ها بسیار بالاست و با استفاده از باتری قابل شارژ خود به عمر طولانی سمعک نیز کمک می‌کنند. به طور کلی سمعک‌های هوشمند به دلیل داشتن امکانات بسیار زیاد نسبت سمعک‌های دیجیتال، از قیمت بالاتری نیز برخوردار هستند. اما در هر صورت، به میزان شنوایی شما و تشخیص پزشک شما بستگی دارد که شما کدام یک از این دو نوع سمعک را استفاده کنید.

سمعک دیجیتال برای کودکان

در ابتدا باید بگوییم، برای انتخاب نوع سمعک برای کودکان خود بهتر است از یک پزشک حاذق کمک بگیرید. از آنجایی که انواع مختلفی از کم‌شنوایی در کودکان وجود دارد، به همین علت سمعک‌های دیجیتال طوری ساخته شده‌اند که مطابق با سطح شنوایی کودک شما فعالیت کند و صداها را با وضوحی متناسب با سطح شنوایی او به گوشش برساند.

برندهای معتبر تولید کننده سمعک دیجیتال

شش برند اصلی سمعک وجود دارد که به تولید سمعک دیجیتال پرداخته‌اند. این برندهای معروف شامل Oticon، Widex، ReSound، Phonak، Starkey و Sivantos (Signia) هستند. هر کمپانی، فناوری منحصر به فرد خود را دارد و طبعاً تجربه مشتری متفاوتی را خواهد داشت. بنابراین به نفع مشتری است که بتواند به تمام محصولات موجود دسترسی داشته باشد و متناسب با نیاز خود از یکی از این برندها خرید کند.

بهترین مدل سمعک دیجیتال

بهترین مدل سمعک دیجیتال سمعکی است که نیازهای کاربر را به خوبی برطرف کند. شما به عنوان کاربر باید با یک شنوایی شناس مشورت کرده، از او بخواهید که توصیه‌هایی را طبق معاینه و تشخیص خود به شما ارائه دهد و بهترین سمعک دیجیتال را به شما معرفی کند.

خرید سمعک دیجیتال مناسب و با کیفیت

برای خرید سمعک مناسب و با کیفیت بهتر است به مراکزی مراجعه کنید که با امکانات فراوان خود بتوانند نیازهای شما را مرتفع سازند. برای خرید مناسب‌ترین سمعک مطابق با نیازهای شنیداری افراد بهترین گزینه مشاوره با متخصص شنوایی سنجی است.

ادیولوژیست متناسب با بودجه‌ی افراد می‌توانند انواع مناسب سمعک را پیشنهاد کرده و ویژگی‌ها و کارایی هر کدام را نیز توضیح دهند. سمعک قلهک یکی از بزرگ‌ترین مراکز فروش سمعک در ایران است که با مشاوره متخصصین می‌توانید متناسب با نیازهای شنوایی خود سمعک دیجیتال مورد نظر خود را از این کلینیک خریداری کنید.

قیمت سمعک دیجیتال

قیمت سمعک دیجیتال به نوع آن و میزان خدماتی که ارائه می‌دهد بستگی دارد. به طور کلی قیمت سمعک دیجیتال بین 2 تا 12 میلیون تومان است. برای اطلاع دقیق‌تر از قیمت انواع سمعک‌های دیجیتال می‌توانید با همکاران ما در سمعک قلهک تماس گرفته و اطلاعات لازم را کسب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *