تشخیص اختلال شنوایی در کودکان بسیار مهم است. زیرا کودکان برای توسعه ی مهارت های زبانی و سخن گفتن به شنیدن نیاز دارند. در گذشته این نوع اختلال معمولاً تا حدود دوسالگی نا مشخص باقی می ماند و زمانی مشکل شنوایی تشخیص داده می شد که کودک مشکل تکلم داشت.

اختلالات شنوایی در کودکان تا چه حدی رایج است؟

تشخیص زودهنگام و درمان اختلال شنوایی در کودکان پیش از سن شش ماهگی انجام آزمایش های غربالگری سبب می شود بسیاری از کودکان به موقع شنوایی خود را به دست بیاورند و دچار مشکلات تکلم نشوند. آمار ها نشان می دهند از هر 1000 کودک، 1.4 نفر دچار نقص شنوایی هستند. متاسفانه ایجاد اختلالات شنوایی در کودکان رو به افزایش است زیرا محیط اطراف انسان ها در دنیای امروز پر سر و صدا شده است.

علت اختلالات شنوایی در کودکان

در کودکان کم شنوای چه علت هایی دارد؟ علل مختلفی برای نقص شنوایی در کودکان وجود دارد. ممکن است به صورت مادرزادی و یا اکتسابی باشد. مهم است که والدین، پرستاران کودک، مربیان و تمام افرادی که مشاغلی مرتبط با کودکان دارند، راجع به نشانه های اختلالات شنوایی آگاهی داشته باشند. زیرا تشخیص زودهنگام اختلالت شنوایی در کودکان اهمیت بسیاری دارد.

نشانه های اختلالات شنوایی در کودکان

اختلال شنوایی در کودکان و نوزادان به این صورت است که باید نسبت به صدا های اطراف واکنش داشته باشند و والدین باید با دقت در عکس العمل فرزند خود از صحت شنوایی او مطمئن گردند. تشخیص کم شنوایی در دوران نوزادی سخت تر است و اولیاء کودک باید نسبت به ویژگی های سلامت و اختلال شنوایی آگاهی داشته باشند.

نوزادان دارای شنوایی سالم

به صدای بلند واکنش نشان می دهند و وحشت زده می شوند. با ایجاد سر و صدا از خواب بیدار می شوند. با شنیدن صدای اطرفیان لبخند می زنند. با شنیدن صدای والدین آرام می شوند. با بزرگتر شدن نسبت به کلام والدین واکنش دارند و نام خود را تشخیص می دهند.

درمان اختلالات شنوایی در کودکان

برای  اختلال شنوایی در کودکان با توجه به شدت و علت ایجاد نقص شنوایی در کودکان، سمعک، کاشت عصب شنوایی همراه با گفتار دمانی و یا دستگاه های کمک شنوایی تجویز می شوند.

سمعک برای کودکان

سمعک تنهای یکی از ابزار کمک کننده برای درمان کم شنوایی کودکان است. برخی از شرکت های تولید کننده ی سمعک، سمعک هایی با اندازه ی مناسب کودکان تولید میکنند که امروزه با پیشرفت فناوری، امکانات فراوان بسیاری را نیز همراه خود دارد.

کاشت عصب شنوایی

کاشت عصب شنوایی به واسطه ی جراحی انجام می گیرد و معمولاً یک دستگاه کمکی خارجی نیز دارد. این روش برای نوزادان و کودکانی که نمی توانند از سمعک استفاده کنند توصیه می شود.

گفتاردرمانی

اگر نقص های شنوایی در کودکان دیر تشخیص داده شود، دچار مشکلات تکلم و گفتاری خواهند شد.به همین دلیل پی از استفاده از سمعک و یا کاشت عصب شنوایی و درمان اختلال شنوایی در کودکان ، گفتار درمانی نیز لازم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *