ما هر روز در محیط زندگی خود انواع صداها مثل صدای تلویزیون و رادیو، صدای انواع لوازم برقی خانگی و در محیط های کاری خود صداهایی مثل بوق و ترافیک، صدای دستگاه ها و ماشین آلات صنعتی و غیره را تجربه می کنیم. به طور معمول، این صداها در سطح ایمن هستند که به شنوایی ما آسیب نمی رسانند. اما در صورتی که بزرگی آن ها بیشتر از حد ایمن شود می توانند مضر باشند، حتی اگر برای مدت کوتاهی شنیده شوند و یا این که به صورت مزمن و طولانی در معرض گوش انسان قرار بگیرند. این صداها به ساختارهای حساس گوش داخلی آسیب می رسانند و موجب کاهش شنوایی ناشی از سر و صدا یا (NIHL) می شوند. قالب ضد صوت گوش یکی از وسایل محافظتی است که در شرایط گوناگون برای جلوگیری از آسیب رسیدن به شنوایی می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

کاهش شنوایی ناشی از سر و صدا چیست؟

همان طور که گفته شد NIHL یا کاهش شنوایی ناشی از نویز بر اثر سر و صداهای محیطی ایجاد می شود. این مشکل می تواند به صورت موقتی یا دائمی رخ داده و یک گوش یا هر دو را تحت تأثیر قرار دهد. در واقع در اثر صدا های بسیار بلند و همچنین سر و صداهای دائمی و مکرر قدرت شنوایی ممکن است به صورت ناگهانی و یا به مرور زمان کاهش پیدا کند. برای مثال کارگرانی که در معرض کار با دستگاه های پرسرو صدایی مثل اره ها و ماشین آلات صنعتی هستند و یا حتی افرادی که در شهرهای بزرگ و شلوغ مجبورند که ساعات زیادی را در بوق و سروصدای ترافیک بگذرانند، ممکن است به این مشکل دچار شوند. اما در هر صورت بهتر است بدانید که کاهش شنوایی ناشی از سر و صدا چیزی است که شما می توانید از آن جلوگیری کنید.

چگونه می توان از کاهش شنوایی ناشی از سر و صدا جلوگیری کرد؟

چگونه می توان از کاهش شنوایی ناشی از سر و صدا جلوگیری کرد؟

چگونه می توان از کاهش شنوایی ناشی از سر و صدا جلوگیری کرد؟

NIHL تنها نوع کاهش شنوایی است که کاملاً قابل پیشگیری است. اگر خطرات ناشی از سر و صدا و چگونگی موارد موثر بر سلامت شنوایی را درک کنید، می توانید از شنوایی خود محافظت کنید. بهتر است بدانید صداهایی که بالای 85 دسی بل هستند می توانند به گوش صدمه بزنند. بنابراین وقتی درگیر یک فعالیت با صدای بلند هستید از گوش گیر یا سایر وسایل محافظ استفاده کنید. در مواقعی که نمی توانید سر و صدا را کاهش دهید یا از خود در برابر آن محافظت کنید، بهتر است تا حد ممکن از آن فاصله بگیرید. مراقب گوش کودکانی که خیلی کوچک هستند و نمی توانند از گوش خود محافظت کنند، نیز باشید. در صورتی که فکر می کنید ممکن است کم شنوایی داشته و نیاز به سمعک داشته باشید هرچه زودتر به پزشک مراجعه کرده و شنوایی خود را ارزیابی کنید.

برای محافظت از گوش از چه وسایلی می توان استفاده کرد؟

همان طور که گفته شد برخی افراد با توجه به شرایط کاری و زندگی خود، لازم است که ازانواع محافظ گوش به منظور مراقبت از قدرت شنوایی خود استفاده کنند. این محافظ ها تنوع فراوانی دارند. برای مثال گوشی های محافظ بیشتر در محیط های صنعتی و هنگام کار با برخی دستگاه های خاص استفاده می گردد. اما برای افرادی که در زمان های طولانی لازم است که از گوش های خود محافظت کنند شاید قالب ضد صوت گوش مناسب تر باشد زیرا معمولا به طور سفارشی و کاملا متناسب با گوش افراد ساخته شده و استفاده طولانی مدت از آن راحت تر است. البته برخی از این قالب ها به صورت پیش ساخته و آماده نیز وجود دارند. انواع مختلف گوش گیرهای دیگری نیز وجود دارند که به صورت یک یا چند بار مصرف هستند.

قالب های ضد صوت گوش چه هستند؟

قالب های ضد صوت گوش چه هستند؟

قالب های ضد صوت گوش چه هستند؟

همان طور که گفته شد، قالب ضد صوت گوش یک نوع وسیله محافظتی برای گوش است که به منظور کاهش سر و صداهای محیطی، به ویژه در محیط های پر سر و صدایی مثل کارخانه ها و محیط های صنعتی و غیره طراحی شده است. استفاده از این وسیله، سبب می شود که صدا تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کند. یکی از کاربردهای دیگر آن برای خواب شبانه است زیرا سر و صدا بر کیفیت خواب و در نتیجه سلامتی افراد تأثیر منفی می گذارد. این وسایل باعث کاهش چشمگیر صدا می شوند. از طرف دیگر با توجه به این که به گونه طراحی نشده اند که به طور کامل از ورود صدا به گوش جلوگیری کنند، بنابراین نیازی نیست که هنگام استفاده از آن ها نگران نشنیدن زنگ ساعت و خواب ماندن در صبح باشید.

صدا شکن ها

صداشکن گوش نیز دسته دیگری از انواع وسایل محافظتی برای گوش هستند. همان طور که از نامش مشخص است این وسایل فقط شدت اصوات بلند را تا حد صوت معمولی کاهش می دهند و در واقع به طور کامل مانع رسیدن صدا به گوش نمی شوند. این یکی از مزایای این محافظ ها است زیرا هنگام استفاده از آن ها می توان صداهای محیط اطراف را شنید و با افراد دیگر ارتباط برقرار کرد بدون این که نگرانی در مورد آسیب رسیدن به گوش وجود داشته باشد.

توجه به ویژگی های قالب های ضد صوت گوش

توجه به ویژگی های قالب های ضد صوت گوش

قالب ضد صوت گوش ممکن است در طیف وسیعی از قیمت ها و از جنس های مختلف تولید شده و همچنین طراحی های متفاوتی داشته باشند. هنگام تهیه این وسیله باید در ابتدا هدف استفاده از آن مشخص شده سپس لازم است به ویژگی های آن مثل راحتی، سهولت استفاده و مهم تر از همه، توانایی کاهش سر و صدا توجه کرد. متوسط کاهش صدا توسط این قالب ها با NRR نشان داده می شود. هرچه دسی بل محصول بیشتر باشد، از نظر کاهش و حذف صدا بهتر عمل می کند.

قالب های ضد گوش از چه جنسی ساخته می شوند؟

در اغلب موارد، قالب ضد صوت گوش از اکریلیک یا سیلیکون نرم ساخته می شود که می تواند به خوبی در گوش و مجرای گوش قرار بگیرد. نرم بودن این قالب ها این مزیت را به همراه خواهد داشت که هنگام صحبت کردن یا غذا خوردن، که موجب ایجاد تغییر شکل های کوچکی در کانال گوش می گردد، همچنان خاصیت هوابندی یا همان ضد صوت بودن خود را حفظ کنند. تهیه این وسایل، توسط افراد مجرب آموزش دیده و باتجربه در لابراتورها و با قالبگیری از گوش افراد انجام می شود. این فرایند تقریبا مشابه با ساخت قالب سمعک است که در مورد سمعکهای سفارشی انجام می شود. اکثر لابراتورها معمولا قالب گیری را با فک بسته ترجیح می دهند. اما گر حرکات بیش از حد فک در حین اتوسکوپی مشاهده شده باشد قالب گیری روی فک باز توصیه می شود.

قالب های گوش با چه هدف هایی تولید می شوند؟

قالب های گوش با چه هدف هایی تولید می شوند؟

به طور کلی در فرایندی که در پاراگراف قبلی شرح داده شد، تلاش بر این است که یک تصویر سه بعدی از گوش فرد طراحی شود که به آن قالب گوش گفته می شود. اما این قالب کاربردهای متفاوتی می تواند داشته باشد یکی از این کاربرد ها برای کاهش سر و صدا و محافظت از گوش است که در این حالت به آن قالب ضد صوت گوش گفته می شود. اما کاربرد های دیگر این قالب ها در تولید سمعکهای سفارشی و هم چنین قالب های گوش برای محافظت در برابر ورود آب به گوش برای شناگران و یا افرادی است که گوش آن ها در برابر آب آسیب پذیر است.

روان کننده های قالب های ضد صوت گوش

این قالب های سفارشی، به طور معمول در یک کیسه نگهداری و حمل می شوند و همراه آن ها مقداری روان کننده (اغلب ژله نفتی) وجود دارد. روان کننده قرار دادن قالب ضد صوت گوش را راحت تر می کند به خصوص در زمانی که فرد برای مدتی از آن ها استفاده نمی کرده و یا به طور کلی به تازگی شروع به استفاده از آن ها کرده است. این روان کننده ها موجب کاهش اصطکاک بین قالب های ضد صوت گوش و کانال گوش می شوند. البته پس از حدود 10 بار استفاده کردن از روان کننده، به دلیل این که این روان کننده ها توسط سیلیکون جذب می شود دیگر نیازی به استفاده از آن ها وجود نخواهد داشت.

مراحل ساخت قالب های ضد صوت گوش

مراحل ساخت قالب های ضد صوت گوش

قبل از این که پزشک یا متخصص شنوایی شروع به قالب گیری کند لازم است تا علاوه بر آماده سازی مواد و ابزار، از آمادگی بیمار نیز اطمینان حاصل کند. در ادامه مواردی که باید انجام شود به ترتیب شرح داده می شود.

کنترل عفونت

بهتر است قبل از شروع، کانال گوش از نظر وجود هرگونه ناهنجاری، التهاب و عفونت به طور کامل مورد بررسی قرار بگیرد. زیرا ممکن است نیاز باشد تا قبل از شروع، اقدامات درمانی خاصی توسط پزشک انجام شود. کنترل عفونت بخشی مهم در هر پروتکل بالینی است.

تبدیل بیمار به بخشی از فرایند

آگاهی بخشی به بیماران بسیار ضروری است. اگر آن ها بدانند که در طول فرآیند قالب گیری به طور کلی چه مراحلی طی می شود، درک خواهند کرد که چه احساساتی ممکن است در طی آن تجربه کنند و علاوه بر این راحت تر زمان مورد نیاز برای سخت شدن مواد قالب گیری شده را تحمل می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *