سمعک های RIC و RITE چه نوع سمعک هایی هستند؟

سمعک RITE (Receiver In The Ear) یا RIC (Receiver In Canal) یکی از محبوب‌ترین انواع سمعک است. سمعک ric مانند سمعک پشت گوشی است اما یک تفاوت اساسی با آن دارد؛ گیرنده یا بلندگو به جای آن که داخل پوسته سمعک قرار داشته باشد داخل کانال گوش قرار می‌گیرد. این طراحی باعث شده تا این سمعک کوچک‌تر و نامرئی‌تر باشد. استفاده از سمعک پشت گوشی RITE بسیار راحت و افزایش شنوایی با آن مؤثر است.

سمعک ریک

نحوه کارکرد سمعک RITE

سمعک RITE در پشت گوش قرار می‌گیرد. رسیور و بلندگو در این نوع از سمعک‌ها داخل کانال گوش قرار گرفته و باعث بالا رفتن کیفیت صدای شنیده شده می‌شوند. سپس با یک سیم یا لوله بسیار نازک به میکروفون‌ها که در پشت گوش قرار دارند وصل می‌شود. این میکروفون‌ها موظفند صداها را دریافت کنند و به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل کنند. این سیگنال‌های الکتریکی پس از پردازش، تقویت شده و از طریق سیم به بلندگو می‌رسند و بدین ترتیب فرد کم‌شنوا صداها را با بهترین کیفیت می‌شنود.

اجزای مختلف سمعک RITE

سمعک رایت دارای یک بدنه است که در پشت گوش قرار می‌گیرد. این بدنه از یک بورد و میکروفون تشکیل شده است و قسمت دیگر این سمعک که شامل گیرنده و بلندگو است به وسیله یک سیم بسیار باریک و تقریباً نامرئی در داخل کانال گوش قرار می‌گیرد. پروب یا دامی قسمتی از سمعک است که داخل گوش قرار می‌گیرد و به گیرنده متصل می‌شود. پروب‌ها (Dome) به صورت open (قالب باز) یا closed (قالب بسته) هستند. سمعک open به صدا اجازه می‌دهد تا به صورت طبیعی به داخل گوش جریان یابد و از آن خارج شود.

همچنین وجود یک باتری که با توجه به سایز سمعک داخل آن قرار می‌گیرد و قابل تعویض است جزء جدا نشدنی این سمعک است. به دلیل وجود این ساختار و اجزای موجود در سمعک RIC است که بیماران کم‌شنوا این سمعک را به دیگر نوع‌های سمعک موجود در بازار ترجیح می‌دهند.

مزایای سمعک RITE

سمعک RITE با وجود مزایای خوب خود است که در بین افراد کم‌شنوا در سطوح مختلف از محبوبیت بالایی برخوردار است. حال می‌خواهیم بدانیم مزایای سمعک ریک چیست و چگونه به افراد کم‌شنوا برای درک بهتر صدا کمک می‌کند

کیفیت صدای بسیار مناسب: از آنجایی که بلندگوی سمعک رایت در نزدیکی پرده گوش فرد قرار می‌گیرد، طبیعتاً از کیفیت صدای بالایی نیز برخوردار خواهد بود.

نامرئی و غیر قابل رویت بودن: از آنجایی که اکثر افراد کم‌شنوا تمایلی به دیده شدن سمعک روی گوش خود ندارند و ترجیح می‌دهند از کوچک‌ترین نوع سمعک‌ها استفاده کنند، به همین دلیل سمعک ریک از محبوبیت خوبی در بین این افراد برخوردار است زیرا بلندگوی این نوع از سمعک‌ها آنقدر کوچک است که مستقیماً داخل گوش قرار می‌گیرد و قابل رویت نیست.

قابل استفاده برای انوع مختلف کم شنوایی ها: از آنجایی که بلندگوی سمعک رایت به راحتی قابل تعویض بوده و فرد در منزل نیز می‌تواند آن را تعویض کند، می‌توان از بلندگوهای مختلفی برای سطوح گوناگون کم‌شنوایی، در این نوع سمعک استفاده کرد.

دارای پایین ترین سطح فیدبک: یکی از دلایل بروز فیدبک در انواع دیگر سمعک قرار گرفتن بلندگو و میکروفون سمعک در کنار یکدیگر است، اما در سمعک رایت این دو از هم فاصله قابل ملاحظه‌ای دارند، به همین دلیل سمعک پشت گوشی RIC از کم‌ترین سطح فیدبک برخوردار است.

سمعک رایت دارای انسداد کمتر صدا است: گاهی افراد کم‌شنوا که در فرکانس‌های بم شنوایی نرمالی دارند، صدای خود را با اعوجاج می‌شنوند. معمولاً برای جلوگیری از این مشکل از ونت داخل سمعک استفاده می‌شود که در سمعک‌های داخل گوشی به دلیل کوچک بودن آن‌ها باز هم احساس پیچیدن صدا در گوش بیمار وجود دارد. سمعک رایت این مشکل را تا حد زیادی برطرف کرده است.

وجود باتری های بزرگ: استفاده از باتری‌های بزرگ‌تر در سمعک ریک به معنی عمر بیشتر باتری خواهد بود. به این معنی که شما می‌توانید از این سمعک در مدت زمان طولانی‌تری بدون تعویض باتری یا شارژ کردن آن استفاده کنید.

معایب سمعک پشت گوشی RIC

به طور کلی هر کالای پر مزیتی می‌تواند دارای معایبی هر چند معدود داشته باشد. سمعک پشت گوشی RIC نیز از این قاعده مستثنی نیست. بزرگ‌ترین ایراد سمعک ریک را می‌توان اندازه بسیار کوچک آن دانست که راحت‌تر از دیگر سمعک‌ها ممکن است گم شود و همچنین انتهای گیرنده سمعک ریک در برابر رطوبت آسیب پذیر است به طوری که ممکن است جرم‌های داخل گوش باعث سوختن دستگاه شود، به همین دلیل بهتر است روزانه دقایقی را به پاکسازی آن اختصاص دهید.

سمعک RIC برای چه کسانی مناسب است؟

سمعک RIC معمولاً برای افرادی که از کم‌شنوایی خفیف تا عمیق رنج می‌برند، کاربرد دارد. همین طور استفاده از سمعک ریک برای افرادی که دچار اختلال در شنیدن فرکانس‌های بالا هستند نیز توصیه می‌شود. از سویی دیگر، برای مدیریت عارضه پیرگوشی که با خود کم‌شنوایی به همراه دارد نیز استفاده از سمعک رایت می‌تواند گزینه مناسبی باشد. این بدان معناست که بیش از نیمی از بیمارانی که دچار کم‌شنوایی هستند، کاندید مناسبی برای استفاده از سمعک RIC هستند.

همچنین آناتومی گوش شما، نیازهای خاص سبک زندگی، بودجه، جذابیت‌های بصری و موارد دیگر در انتخاب سمعک مناسب برای شما از اهمیت زیادی برخوردار هستند. در هر صورت تشخیص این که چه نوع سمعکی برای شما مناسب است به نظر پزشک بستگی خواهد داشت.

چه برندهایی سمعک RITE یا RIC را تولید می کنند؟

کمپانی‌های معروف و بزرگ، سمعک‌های رایت را در صدر تولیدات خود قرار داده‌اند و در جهت بهبود و سلامت افراد کم‌شنوا تمام سعی خود را می‌کنند تا با تولید باکیفیت‌ترین سمعک‌ها با هم رقابت کنند. در ادامه، اسامی این شرکت‌ها را برای افزایش اطلاعات شما عزیزان همراه با انواع سمعک‌های ریک آن‌ها نام برده‌ایم.

سمعک های minirite اتیکن

سمعک اتیکن که در کشور دانمارک تولید می‌شوند دارای ظاهری بسیار شکیل و ظریف هستند و قابلیت اتصال به گوشی‌های آیفون را نیز دارند. سمعک‌های OPN، OPN s، RIA، Geno، Siya از محبوب‌ترین سمعک‌های رایت شرکت اتیکن محسوب می‌شوند.

سمعک مینی رایت اتیکن

سمعکهای ریک سیگنیا

سیگنیا، معروف‌ترین کمپانی تولید کننده سمعک ریک است. قسمت اعظم تولیدات شرکت سیگنیا یا زیمنس را سمعک‌های RITE تشکیل می‌دهند و سطوح مختلف شنوایی را توسط سمعک زیمنس حمایت می‌کند. از جمله سمعک‌های ریک این کمپانی می‌توان به استایلتو (stylletto) ، پیور ریک (Pure) و تنئو(Teneo) ریک اشاره کرد.

سمعک های ریک سیگنیا

سمعکهای ric فوناک

کمپانی فوناک که در آمریکا قرار دارد دارای پیشرفته‌ترین مدل‌های سمعک در جهان است و با تولید سمعک‌های هوشمندی که قابلیت اتصال به دستگاه‌های دیجیتال را دارند دارای محبوبیت زیادی در جهان است. سمعک‌های رایت شرکت فوناک تحت عنوان Audeo معروف هستند و تقریباً اکثر مدل‌های سمعک فوناک ، رایت محسوب می‌شوند. از جمله این سمعک‌ها می‌توان +Audeo paradaise، Audeo marvel، Audeo venture، Audeo Vitus را نام برد.

سمعک های ریک فوناک

سمعکهای ریک استارکی

سمعک‌های Evolve AI، Genesis AI و AI Livio از برند معروف استارکی نیز به دلیل کیفیت بالای صدا و داشتن امکانت عالی از جمله بهره‌مندی از تکنولوژی هوش مصنوعی، در دسته محبوب‌ترین سمعک‌های ریک این کمپانی قرار دارند. این سمعک‌ها با کاهش صداهای مزاحم و تقویت صداهای آهسته به درک بهتر گفتار در افراد کمک می‌کند. سمعک استارکی همواره از کیفیت بالایی برخوردار بوده است.

سمعک های ریک استارکی

سمعکهای ریک ویدکس

یکی دیگر از با کیفیت‌ترین برندهای سمعک‌های موجود در بازار که امکانات ویژه‌ای نیز دارند سمعک ویدکس است. از مهم‌ترین ویژگی‌های سمعک‌های این کمپانی می‌توان به قابلیت Sound sense و Machine learning اشاره کرد.Evoke سمعک Ric کمپانی ویدکس است که طراحی بسیار ظریفی دارد. این سمعک‌ها هوشمند بوده و در سایزهای بسیار کوچکی عرضه می‌شوند و با توجه به سطوح مختلف تکنولوژی از قیمت‌های گوناگونی نیز برخوردارند. سمعکMoment Sheer sRIC R D مدل دیگری از سمعک‎های رایت ویدکس است که با قابلیت شارژ شدن ارائه شده است.

سمعک های ریک ویدکس

سمعک ریک ریساند

سمعک LiNX Quattro یکی از جدیدترین سمعک‌های ریک تولید شده توسط کمپانی ریساند است که قابل استفاده برای سطوح مختلفی از کم‌شنوایی است و همچنین از فناوری جدید و امکانات زیادی برخوردار است. این سمعک قابلیت شارژ دارد و بدون استفاده از سیم قابل اتصال به انواع گوشی و دستگاه‌های صوتی و تصویری هستند. از مدل‌های دیگر سمعک‌ ریساند مدل رایت می‌توان به nexia،key ، omnia و one اشاره کرد.

سمعک رایت یا ریک ریساند

سمعک ریک رکستون

سمعک‌های Stellar و Emerald و سمعک M-Core SR از تولیدات کمپانی رکستون، به عنوان زیرمجموعه زیمنس توانسته درصد بالایی از تولیدات خود را به سمعک رایت اختصاص دهد. این شرکت در آلمان قرار دارد و همان‌طور که می‌دانید قطعات سمعک‌های تولید شده در این کشور از کیفیت بالاتری برخوردار هستند، به همین دلیل کیفیت بالای صدای و ویژگی‌های منحصر به فرد این نوع سمعک رکستون آنها را از دیگر برندها جدا می‌کند.

سمعک های ric رکستون

سمعک ریک یونیترون

شفافیت صدا در این نوع از سمعک‌ها در جهان شناخته شده است. سمعک‌های +Shine و Moxi نیز از برند یونیترون در دسته سمعک های ریک این کمپانی هستند و طرفداران زیادی نیز دارند. سمعک‌های ریک برند یونیترون هوشمند بود و به صورت وایرلس تولید می‌شوند. سمعک یونیترون از کیفیت نسبتا خوبی برخوردار است.

سمعک ریک یونیترون

برندهای تولیده کننده سمعک ریک یا رایت شارژی

در چند سال اخیر به دلیل تقاضای بالای افراد کم‌شنوا برای خرید سمعک‌های ریک شارژی اکثر شرکت‌ها و برندهای معروف تولیده کننده سمعک مانند فوناک، Oticon، Widex، Starkey، Unitron، برنافون و سیگنیا در حال تولید انواع شارژی سمعک رایت هستند و بر سر تولید این محصول با هم در حال رقابت هستند.

سمعکهای ric تا چه مقدار افت شنوایی را پاسخ می دهند؟

شاید جالب باشد که بدانید می‌توان بلندگوها را در سمعک ریک به راحتی تعویض کرد و از بلندگوهای دیگر استفاده کرد. این ویژگی مهم باعث گسترش سطوحی که این سمعک قادر به پاسخگویی آن است، می‌شود و موجب شده است تا سمعک‌های ric به تمام درجات شنوایی از خفیف تا عمیق پاسخ دهد.

معمولاً در سمعک‌های معمولی، افراد متخصص در آزمایشگاه‌ها می‌توانند به تعویض بلندگوهای یک سمعک‌ بپردازند. اما بلندگوی سمعک‌های ریک یا رایت را خود فرد با توجه به سطح شنوایی خود می‌تواند در منزل تعویض کرده و مورد استفاده قرار دهد. پس عملاً ما نیازی به تغییر سمعک نداریم و فقط با تعویض بلندگوها می‌توانیم نیاز خود برآورده کنیم.

ریزترین سمعک ریک مربوط به چه برندی است؟

در سال‌های گذشته عنوان ریزترین سمعک متعلق به Widex Passion بود، این نوع سمعک بسیار شیک است و به خوبی روی گوش می‌نشیند. با این حال، یک سمعک رایت جدید از این عنوان را از او سلب کرد. یونیترون اکنون با آخرین سمعک RIC خود که Unitron Now نام دارد، این عنوان را به خود اختصاص داده است، این سمعک در حال حاضر کوچک‌ترین سمعک پشت گوشی RIC محسوب می‌شود.

تعویض رسیور یا گیرنده در سمعک رایت یا ریک

تعویض رسیور یا گیرنده در سمعک رایت یا ریک کار دشواری نیست و فقط در برندهای مختلف متفاوت است. مثلا تعویض گیرنده در سمعک‌های زیمنس به این صورت است که می‌توان با استفاده از یک سوزن پین موجود در کنار سمعک را فشار داد و گیرنده را از سمعک جدا کرد و گیرنده جدید را در آنجا قرار داد و در پایان با فشار دادن قسمت پلاستیکی کنار رسیور و روی بدنه سمعک گیرنده را در جای خود ثابت کرد. اما در سمعک‌های برند برنافون و اتیکن پین کاملا از سمعک جدا می‌شود و سپس گیرنده را می‌توان از بدنه سمعک خارج کرد.

باتری سمعک پشت گوشی RIC و RITE

یکی از اجزای تشکیل دهنده سمعک RIC و RITE باتری آن است که با توجه به اندازه هر سمعک می‌تواند متفاوت باشد. باتری سمعک ریک و رایت در رنگ‌های نارنجی، زرد و قهوه‌ای با توجه به سایز موجود است و نوع دیگری از آن شارژی است که می‌تواند بسته به سایز باتری، سطح شنوایی بیمار و میزان استفاده او در طول روز بین 5 تا 15 روز شارژ نگه دارد.

قیمت سمعک پشت گوشی RIC یا RITE

اولین سؤالی که بعد از مطالعه این مقاله و پس از تحقیقات کامل در مورد ویژگی‌های سمعک پشت گوشی RITE برای شما ایجاد می‌شود، قیمت سمعک پشت گوشی RIC است. به طور معمول، تفاوتی در قیمت‌ سمعک‌های ریک و سایر انواع سمعک‌ها با همان سطوح تکنولوژی وجود ندارد و شما می‌توانید بدون توجه به قیمت سمعک RITE و دیگر سمعک‌ها بهترین انتخاب خود را داشته باشید البته در انتخاب نوع سمعک نظر و تشخیص پزشک شما حرف اول را می‌زند. قیمت سمعک ریک تقریباً بین 4 تا 20 میلیون تومان است.

سمعک پشت گوشی BTE بهتر است یا RITE؟

پاسخ به این سؤال بستگی به سطح کم‌ شنوایی و نیاز شما دارد. سمعک RIC نسبت به سمعک‌های پشت گوشی BTE مشکلاتی دارند که البته قابل رفع هستند. قسمت پشت گوشی سمعک رایت نسبت به سمعک پشت گوشی BTE از سایز کوچک‌تری برخودار است اما گیرنده‌ها در هر دو مدل از یک کیفیت برخوردار هستند. سمعک پشت گوشی BTE همچنین از یک لوله و یک قالب تشکیل شده است، اما سمعک RIC فقط دارای سیم یا لوله باریک و یک نوک سفارشی خاص است.

گیرنده سمعک RIC ممکن است از کار بیفتد، در حالی که احتمال بروز مشکل در سمعک پشت گوشی BTE بسیار بعید است. در نهایت باید بگوییم، جایگذاری گیرنده در سمعک RIC آسان‌تر از سمعک BTE است و توسط خود بیمار نیز قابل انجام است.

تفاوت سمعک پشت گوشی گیرنده داخل کانال (RIC) و سمعک پشت گوشی گیرنده در گوش (RITE) چیست؟

بهتر است بدانید تفاوتی میان سمعک پشت گوشی RIC و سمعک پشت گوشی RITEوجود ندارد و این تفاوت در اسم و مخفف است که آن‌ها را از جدا کرده است، آن هم به دلیل نحوه نام‌گذاری شرکت‌های مختلف روی این دو نوع از سمعک است.

(02) دیدگاه

  1. امینی
    2024/01/28

    سلام سمعک داخل گوشی RITE چه رنگ هایی موجوده؟ برای پسرم میخواستم بخرم خواستم رنگ بندی هاش رو هم بدونم

    پاسخ
    • samakgholhak
      2024/02/01

      درود بر شما. محبوبترین رنگ سمعکهای ریک بژ و رنگ پوست هستش که جفتش موجوده

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *